mandag den 7. juni 2021

Anmeldereksemplar: Dragernes konge #4. - Kongernes Opgør.

Dragernes konge.

Titel: Dragernes konge #4. - Kongernes opgør.

Forfattere: Pernille Eybye & Carina Evytt. 

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 08/05-2021. 

Antal sider: 

Antal stjerner: 

Bogen er modtaget af forfatterne,
så mange tak til dem! 


Kongernes opgør. 

I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan.
Nu ulmer oprøret …

Taysin ønsker sig et liv i fred med Lill, og Lill ønsker det samme, men hvordan skal de opnå det med Tarodan på tronen?

Kiri spekulerer ikke videre over freden, men vil gerne hjælpe Waris med at dræbe Tarodan.
Det samme vil Josvai, Svart og mange andre.

Men hvordan kan de møde Tarodan, hans soldater, Drakkar og drager når de lige nu har problemer med de underjordiske?



Kongernes oprør er en bog jeg har ventet længe og utålmodigt på at få i hænderne, og det har jeg endelig nu. Men det var også en afslutning jeg havde utroligt høje forventninger til. Og heldigvis kan jeg fortælle at det gjorde den bestemt også. 
Men den var også hård, og den trak både tårer i sorg, men også i glæde. Jeg kunne egentlig ikke have set en bedre slutning. 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg næsten lige genlæst den tredje bog. Så det betød at jeg havde handlingen genopfrisket i hukommelsen, og jeg havde nemt ved endnu engang at leve mig ind i universet, og følge alle fire personer på sidelinjen som var jeg der selv. 

Lill er helt klart min yndlingsperson i hele denne her serie, og jeg vil også sige at det er hende der har gennemgået den største forandring fra bog et af. I løbet af bog tre voksede hun mere og mere, og det samme gør hun virkelig i denne her. Hun er gået fra at være en lille mus, til at være en kriger. Hun er virkelig blevet stærk, og jeg har nydt at følge hendes forandring. 
Taysin, ja hvad skal jeg sige. Han er stadig den høflige søde fyr der kun bekymrer sig om at Lill har alt hun ønsker sig og er i sikkerhed. Men selv Taysin gennemgår lidt af en forandring i løbet af bogen her. Han er stadig overdrevet opmærksom på Lill, men han interesserer sig også lidt mere for at lære Kiri, sin søster, lidt bedre at kende. Og jeg kunne faktisk rigtig godt lide den udvikling der kommer undervejs. 
Så er der jo Kiri, hun vokser virkelig også med tiden her, hun bliver stærkere. Hun kan klare sig selv, men hun lærer også mere og mere at støtte sig op af dem omkring hende, og det var rart at se. 
Waris nyder jeg skam også stadig at følge. Jo tættere vi kommer på det her opgør med Tarodan, jo tydligere bliver det også at se hvilken vægt der er på hans skuldre, og hvor stærk han egentlig er psykisk. Han er stadig den sjove og muntre person vi først mødte i anden bog, men han er også så meget mere. Han er en kommende konge, og det kunne jeg tydeligt mærke i bogen her. 
Det har været en fornøjelse at møde og følge dem alle sammen igen, både vores hovedpersoner, Lill, Taysin, Kiri og Waris, men også Josvai, Svart, Vähan og alle de andre. 

Handlingen i bogen var vildt spændende. Jeg sad konstant spændt på at se hvad der ville ske, og jeg var specielt ivrig efter at finde ud af om de fik væltet Tarodan af tronen. 
Samtidig sad jeg egentlig også lidt spændt på at se hvordan de ville håndtere Artain og hans ivrige forsøg på at hjælpe dem. Jeg var hele tiden skeptisk omkring ham, og jeg stolede slet ikke på ham efter alt det han har gjort mod dem alle. Men jeg var alligevel spændt på at se hvor hans loyalitet i virkeligheden lå. Vi får også mere at vide om ham, og hans familie baggrund i løbet af bogen, og det må jeg nu sige var ret interessant, den var alligevel lidt mørkere end jeg havde forventet. 
Men i løbet af bogen mister vi også nogle jeg virkelig var kommet til at holde af igennem bøgerne, og der trillede da et par tårer i sorg, for jeg var slet ikke klar til at slippe dem. Men i krig mister man jo altid nogle, og derfor accepterede jeg hurtigt at det bare var sådan. Men det ændrede ikke på at jeg slet ikke var klar til at sige farvel til dem. 
Generelt vil jeg sige at der sker en del i denne afsluttende bog, men jeg synes aldrig det blev for meget. Og samtidig vil jeg også sige at forfatterne har lukket den på en ret god måde. Jeg var hvert fald, uden at spoile, meget tilfreds med slutningen, og det er helt sikkert en der kommer til at trække mange tåre i fremtiden når jeg genlæser den. 

Alt i alt vil jeg sige at dette er en velskrevet slutning på serien, som er medrivende og fantastisk. Jeg kunne aldrig få nok at universet eller karaktererne, og jeg kan kun varmt anbefale alle at give den en chance. Og så kan jeg kun håbe på at i vil nyde den ligeså meget som jeg gjorde. 





Bogen er tilsendt af forfatterne og forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar