onsdag den 7. juli 2021

Anmeldereksemplar: Pandava #3. - Aru Shah og ønsketræet.

Pandava. 

Titel: Pandava #3. - Aru Shah og ønsketræet. 

Original titel: Pandava #3. - Aru Shah and the Tree of wishes

Forfatter: Roshani Chokshi. 

Udgivet på dansk ved: Straaup & Co. 

Udgivet på dansk den: 22/02-2021.

Antal sider: 428. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Ønsketræet. 

Krigen mellem devaerne og dæmonerne er nært forestående, og Det Overjordiske er i alarmberedskab. 
Den 14-årige Aru Shah og hendes venner bliver sendt på en mission for at redde to personer, inden den ene af dem fremsætter en profeti, som kan udgøre hele forskellen mellem sejr og nederlag. 
De to personer viser sig ikke bare at være tvillingesøstre, men også Pandavaer, selv om profetien påstår, at der er en falsk Pandavasøster iblandt dem.

Vogternes Råd er mildest talt ikke tilfredse med Pandavaerne, da det ikke lykkes dem at forhindre Den Sovende i at overhøre profetien. 
Derfor beslutter Aru, at den eneste måde, hvorpå de kan genvinde deres popularitet, er ved at finde Kalpavriksha, Ønsketræet, som dukkede op, dengang guderne og asuraerne kærnede Mælkehavet. 
Hvis hun kan finde det før Den Sovende, kan hun måske bruge sit ene ønske på at vende alt til deres fordel. Men pas på, hvad du ønsker dig, Aru Shah …



"Aru Shah og ønsketræet" er en fortsættelse jeg har glædet mig meget længe til, og jeg kan med det samme sige at den levede op til mine meget høje forventninger, og sine forgængere. 
Dette er en serie jeg nok aldrig bliver træt af, og jeg venter endnu engang spændt på en fortsættelse! 

Da jeg åbnede bogen her, gik der ingen tid før jeg igen var opslugt af det interessante univers, og vores fantastisk underholdende karakterer. Alle de små detaljer fra de første 2 bøger kom til mig med det samme, og det gjorde at jeg endnu engang bare kunne læne mig tilbage og nyde alt der spændende der skete. 
Endnu engang følger vi jo Aru Shah synsvinkel igennem hele bogen, og det har jeg sådan set indfundet mig ret godt med. Dog ville jeg nu stadig have elsket hvis de andre pandavaer også havde fået lidt kapitler. 

Aru Shah er lige så skøn at følge som i de andre bøger. Hun er også blevet lidt ældre siden vi mødte hende i bog et, men det har bestemt ikke ændret på hendes personlighed. Hun taler stadig før hun tænker, samme med hendes handlinger. Hun er også stadig sarkastisk og åben over for alle, og det elsker jeg. Så på trods at hun også efterhånden har været igennem en del vilde ting siden vi først mødte hende, ligner hun sig selv. Dog er hun ved at blive mere moden, og det en udvikling jeg nyder at følge, og glæder mig til at se mere af i næste bog. 
Vi får jo også et gensyn med den søde og omsorgsfulde Mini. Hun ligner bestemt også sig selv, og det elsker jeg. Hun er stadig den kloge person som snakker om alt muligt som andre nok ikke rigtigt tænker over. Men som Aru vokser hun også, og det er endnu en udvikling jeg nyder. 
Og så er der Brynne, den tredje søster som jeg ikke rigtigt ville spoile jer om i anmeldelsen af bog 2. Jeg elsker Brynne, hun er stædig, stærk og vild. Intet skal holde hende ned, og hun er ikke bange for at vise sig frem. På nogle punkter ligner hun Aru, og andre Mini, men hun er alligevel så anderledes fra de to. Hun er det perfekte match til Aru og Mini. 
Som de andre to vokser hun også, og bliver langsomt mere moden. 
Vi får selvfølgelig også gensyn med en del af dem vi mødte i de første bøger, bl.a. Boo og Aiden. De føles nærmest lige så vigtige som Aru, Mini og Brynne er, og jeg nyder virkelig at lære dem alle at kende. Aiden kan jeg specielt godt lide. 
Men i denne tredje bog kommer der også hele to nye Pandavaer til gruppen, og dem vil jeg selvfølgelig heller ikke spoile om, men de har bestemt også pustet til min nysgerrighed! 

I denne tredje bog sker der en masse nyt, og de bliver endnu engang sendt ud på farefulde missioner for at redde verdenen. 
Bogen starter sådan set ud med at Aru, Mini, Brynne, og Aiden bliver sendt ud for at redde to personer. Det viser sig at være tvillinger, og to nye pandavaer. Den ene fremsiger en profeti, og den profeti bliver starten på en endnu farligere mission for pandavaerne. 
De har 5 dage til at finde ønsketræet og stoppe den sovende, men det bliver bestemt ikke nemt for dem. 
Endnu engang drager de altså ud i verdenen, både menneskernes og de overjordiskes. Vi får altså endnu engang nye steder at se i det overjordiske, og vi møder også en masse guder, både gode og de mindre gode. 
Jeg bliver aldrig træt at at opleve de her ting som pandavaerne bliver sendt ud på, der sker altid noget spændende, og forfatteren formår at give os små pauser undervejs så det aldrig bliver overvældende. 
I løbet af denne bog fornemmede jeg også godt at forelskelse og kærlighed er ved at blive en større del af vores unge karakterers liv. Specielt for Aru og Mini virkede det til. Dog vil jeg ikke sige at de her følelser overskyggede selve handlingen, og det elskede jeg. 
Det er altså stadig den underholdende og spændende handling vi kender fra de første to bøger, men man kan også mærke der bliver bygget lidt mere på. Jeg er hvert fald spændt på hvordan det bliver flettet ind i bog fire. 

Og så var der slutningen... Sikke en slutning, den havde jeg bestemt ikke set komme. Jeg må sige jeg er imponeret over den cliffhanger, og er virkelig spændt på at se hvordan det hele ender ud i næste bog. For det er virkelig en vild ændring for Aru, og jeg er spændt på at se hvordan hun håndtere den viden hun fik. 
Men alt i alt vil jeg sige at dette var en velskrevet og fantastisk medrivende fortsættelse, og jeg kan stadig kun anbefale alle læsere der elsker fantasy, indisk mytologi, sarkasme og masser underholdning at give den en chance! 
Og så håber jeg i vil nyde den lige så meget som jeg gjorde. 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar