fredag den 20. august 2021

Anmeldelse: Heartstopper #1.

Heartstopper. 

Titel Heartstopper #1. 

Originalt sprog: Engelsk.

Forfatter: Alice Oseman. 

Udgivet på dansk ved: Politikens forlag.

Udgivet på dansk den: 10/06-2021.

Antal sider: 288.

Antal stjerner: 4/5.




Charlie & Nick.

Dreng møder dreng – og følelserne af utilstrækkelighed, tvivl, forvirring og forelskelse er jo universelle.

Nick og Charlie går på samme skole, men de møder først hinanden, da en lærer placerer dem ved samme bord. 
De bliver hurtigt venner, og Charlie falder for Nick, selvom han ikke tror, at han har en chance. Men kærligheden har det med selv at finde vej, og Nick er mere interesseret i Charlie, end nogen af dem havde troet …




"Heartstopper" er en bog jeg længe har haft mine øjne på, selv før den danske udgivelse havde jeg overvejet at give den en chance. 
Men på grund af at det er en grafisk roman, har jeg længe undgået den. 
Jeg elsker nemlig tykke romaner med masser tekst på siderne hvor jeg selv kan forestille mig omgivelserne og hovedpersonerne. 
Men nu har jeg læst den, og jeg elskede den! 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg meget hurtig færdig. Jeg tror jeg havde læst hele bogen på under 1 time. Der står ikke meget på siderne, men de få ord der er formår alligevel at gøre det til en fuldendt og medrivende fortælling. 
Som jeg kunne fornemme, følger vi mest Charlies synsvinkel i det meste af bogen og jeg følte også at Charlie var den ledende person. Men med det sagt, følte jeg også vi formåede som læser at komme tæt på Nick og få et rigtig godt indblik i hvem han var. 
Charlie er en virkelig fantastisk fyr. Han virker på nogle punkter ret populær, og andre knapt så meget. Han virkede også som en stille og rolig person, måske også lidt genert. Charlie falder ret hurtigt for Nick, hvilket jeg synes var ret cute, og til tider trist. Specielt når han slet ikke troede han havde en chance ved ham, men jeg håbede og krydsede fingre for de ville ende sammen. 
Nick er en skøn fyr. Først troede jeg han var sådan vildt populær, frembrusende og måske lidt træls. Men han var faktisk supersød, og virkelig opmærksom på hvordan Charlie har det. Nick og Charlie bliver hurtigt venner, men Nick begynder langsomt at indse han måske godt kan lide Charlie lidt mere end som bare en ven. 

Som sagt står der ikke meget på siderne, derfor må man lidt bygge videre på fortællingen ud fra illustrationerne i bogen. Men jeg vil sige det var nemt at forstå hvad der skete ud fra illustrationerne. 
Selve illustrationerne forelskede jeg mig med det samme i. 
Som sagt har jeg aldrig været fan at illustrerede bøger, men den her fangede mig med det samme. 
Jeg kunne godt lide det ikke er farvelagte illustrationer, det giver en friheden til selv at gøre det hvis man skulle få lyst til det. Men selv synes jeg nu de sort/hvid/grå billeder har sin egen charme. 
Sproget i bogen er let, forståeligt og i en genkendelig tone vi kender fra ungdommen i dag. 
Jeg følte jeg havde let ved at leve mig ind i fortællingen som om jeg stod på sidelinjen med Nick og Charlie, så det vil jeg sige er vildt fedt. 
Jeg vil med sikkerhed gerne læs nogle af forfatterens mere detaljerede romaner nu hvor jeg ved hun kan fange mig med så lidt tekst. 
Vi møder lidt forskellige personer under læsningen, og jeg vil faktisk sige at de var nemme at holde styr på. Samtidig vil jeg også sige at de alle formåede at træde frem og virke ægte samt relevante for fortællingen. Så det er helt klart endnu et plus! 
Dette er altså en fantastisk grafisk roman, og elsker du romance, LGBTQ+, og ungdomsbøger, så synes jeg helt sikkert du skal give den en chance!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar