søndag den 22. august 2021

Anmeldelse: I det øjeblik jeg var din.

Rachel & Ben.

Titel: I det øjeblik jeg var din.

Original titel: You Had Me at Hello.

Forfatter: Mhairi McFarlane. 

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic.

Udgivet på dansk den: 01/05-2017.

Antal sider: 399. 

Antal stjerner: 5/5. 




I det øjeblik jeg var din. 

Hvad sker der, når den som knuste dit hjerte pludselig dukker op igen? 

Midt i et skænderi under bryllupsforberedelserne, bestemmer Rachel sig for, at det er på høje tid at hæve forlovelsen med kæresten Rhys. 
I forvirringen og tequilarusen, som følger den spontane beslutning, ser fremtiden mildt sagt usikker ud. 
Det gør ikke situationen bedre, at Rachel hører at Ben, hendes ungdomskæreste og første kærlighed, er flyttet til byen. 
Det er ti år siden de så hinanden sidst, men da det lykkes Rachel at få arrangeret et ”helt tilfældigt” møde, kommer der gang i det gamle venskab igen – og for Rachel en del mere end det. De gamle følelser blusser op. 
Irriterende nok lader det til at Ben ikke ser hende som andet end en ven. 
Desuden har han også fundet sig en kone, som er lige så åndeløs smuk, som han er, så alt taler sit tydelige sprog. 
Bare gode venner altså. Ikke noget problem for Rachel. Eller?



Denne bog har jeg efterhånden haft liggende på min reol ulæst i lidt over et år, men nu har jeg endelig fået læst den, og jeg kan sige så meget at jeg elskede den! 
Jeg er altså stadig ret stor fan af McFarlane's bøger, og skal virkelig have læst flere af hendes bøger. Heldigvis har jeg stadig et par stykker liggende! 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg ret hurtigt fanget af hvad der skete, og af vores hovedperson Rachel. Faktisk blev jeg så fanget af jeg blev forholdsvis hurtigt færdig med bogen, for jeg måtte bare vide hvordan det ville ende for Rachel. 
Jeg blev ret hurtigt vild med Rachel. Hun virkede så ægte, menneskelig og ikke bare som en karakter i en bog. Rachel var sød, sjov og omsorgsfuld. Men hun var også stædig, blind og til tider bare rigtig træls, og det var alle kvaliteter jeg vil sige var med til at gøre hende så meget mere menneskelig. 
Jeg vil dog også sige hun var en kvinde med ben i næsen og gåpåmod. Jeg vil sige hun var en ret sej kvinde, og det var en fornøjelse at få lov til at følge hende.

Rachel står midt i bryllupsforberedelserne da hun indser at hun faktisk ikke er lykkelig sammen med Rhys. Så efter 13 år sammen ophæver hun forlovelsen og forlader ham. 
Kort efter støder hun på Ben... Hendes første rigtige forelskelse fra skoletiden. Det er 10 år siden de sidst så hinanden, men alligevel mærker Rachel gamle følelser blusse op. 
Desværre er Ben ikke interesseret, faktisk er han gået hen og blevet gift og kan derfor kun tilbyde Rachel hans venskab. 
Men er det nok for Rachel?  

Handlingen var virkelig medrivende, den var morsom, spændende og lidt romantisk. 
Jeg var ret spændt på at se hvordan det ville udvikle sig mellem Rachel og Ben. For på trods af at han er gift, flirter han faktisk lidt med Rachel. Det virker lidt som om han ikke helt er kommet sig over hende. 
Undervejs i bogen føler vi ikke kun nutiden hvor vi ser hvordan Rachel klare sig efter bruddet med Rhys. Vi får faktisk også en masse kapitler fra 10 år tidligere, hvor Ben og Rachel lærer hinanden at kende. 
Jeg fornemmede allerede i starten da de stødte på hinanden efter alle de mange år, at der var noget uopklaret mellem dem, en meget spændende historie. Og det var der bestemt også. 
For på trods af at Rachel var sammen med Rhys allerede dengang, skete der lidt mellem dem. 
Jeg kunne virkelig godt lide dem måde vi sprang frem og tilbage i nutid/fortid, men jeg kunne godt have brugt en mere tydelig markering når vi gjorde det. For til tider sad jeg lidt forvirret over hvad der skete. 
Men ser vi bort for det vil jeg sige bogen er ret godt skrevet, og formåede da virkelig at holde mig fanget. 

Sproget i bogen er dejligt let, men har også en sarkastisk tone. Jeg elsker McFarlanes skrivestil, og kan virkelig aldrig få nok af den. Jeg føler altid at jeg bare flyver gennem hendes bøger, og jeg glæder mig virkelig til at læse mange flere bøger fra hende. 
Samtidig vil jeg også sige at McFarlane fortsat er god til at beskrive alt med masser detaljer som gør det hele nemt at forestille sig som en lille film under læsningen. 
Faktisk vil jeg sige at de fleste af hendes bøger, samt denne ville egne sig perfekt til at blive filmatiseret! Det er hvert fald film jeg ville se. 
Undervejs i bogen møder vi også en del forskellige personer, men det var aldrig uoverskueligt at holde styr på dem. Samtidig vil jeg også sige at de alle formåede at virke levende, ægte og gøre mig nysgerrig! Så det er endnu et stort plus ved denne bog. 
Så alt i alt vil jeg sige at dette var en fantastisk bog, som jeg helt klart kan anbefale jer læsere der elsker romance og humor at give en chance!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar