tirsdag den 7. september 2021

Anmeldelse: Dette bliver mellem os.

Dette bliver mellem os.

Titel: Dette bliver mellem os. 

Original titel: Dette blir mellom oss. 

Forfatter Alexander Kielland Krag.

Udgivet på dansk ved: Carlsenpuls. 

Udgivet på dansk den: 25/02-2021. 

Antal sider: 211. 

Antal stjerner: 2,5/5. 



Felix.

Felix er flyttet tilbage til Oslo. Han starter i gymnasiet og falder næsten øjeblikkeligt for Nicolai, som er den smukkeste fyr, han nogensinde har set. Forelskelsen vokser og vokser, og Felix kan næsten ikke rumme den, men han er så bange for at dele sine følelser. For hvad hvis Nicolai slet ikke er til fyre, og hvad hvis Felix' nye venner ikke kan acceptere, at han er bøsse?

Samtidig knytter Felix et tættere og tættere bånd til vennen Philip. Han har aldrig prøvet at have sådan et venskab før. Philip er meget afslappet og tager alting, som det kommer, og da Felix endelig tager mod til sig og fortæller sin ven om følelserne for Nicolai, bliver han mødt med åbenhed og forståelse.

Fortroligheden mellem Felix og Philip vokser. Faktisk begynder venskabet mellem de to at fylde så meget, at Felix må revurdere sine følelser for Nicolai.



Jeg var så heldig at vinde denne bog i en konkurrence for ikke så lang tid, og jeg var faktisk så nysgerrig på hvad bogen gemte på at jeg også hurtigt fik den læst. 
Jeg vidste ikke hvad bogen handlede om, kun at den havde fået okay omtale. Så jeg havde ikke de store forventninger til den, så den skuffede ikke på trods af at jeg kun har givet den 2,5 stjerner.

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg hurtigt forvirret. Opbygningen af bogen var noget anderledes end hvad jeg var vant til, og jeg forstod egentlig ikke rigtigt hvad grunden til der var så lidt tekst på siderne var. Ikke før jeg var færdig med bogen, og havde læst et par anmeldelser på goodreads. 
Bogen er skrevet som noget der kaldes en "instagram bog" der er altså meget lidt tekst på siderne, lidt ligesom en tekst til et opslag på instagram. Havde jeg vidst det på forhånd, ville jeg nok have haft håndteret det bedre, eller måske faktisk ikke læst bogen. 
Jeg elsker store tykke bøger med masser tekst og handling, og der må jeg indrømme "Dette bliver mellem os" ikke opfyldte mine behov helt. 
Vi følger Felix, han er meget bekymret for om hans seksualitet bliver afsløret på grund af dårlige erfaringer med tidligere skole. Generelt vil jeg sige at frygten var den følelse der skinnede mest igennem i løbet af hele bogen. Jeg vil sige at jeg sådan set godt forstod det, for sådan som jeg forstod hans baggrund, havde han været ude for noget virkelig trist da det blev fundet ud af at han var til mænd. 
Den anden følelse jeg følte trådte frem i teksten var hans lyst efter Nicolai. Han er meget tiltrukket af hans ydre, og bliver ofte tændt af ham. Men jeg følte ikke det var kærlighed eller forelskelse, mere en form for seksuel frustration, og det ødelagde det nok lidt for mig. 
På grund af den her opstilling bogen har, følte jeg at jeg havde lidt svært ved at komme helt tæt på Felix. Han virkede som sådan til at være en sød og rar fyr, men jeg havde svært ved at bedømme det rigtigt da frygten og lysten var hvad der virkelig prægede den her tekst. 

Sproget i bogen var sådan set dejligt let, og jeg fløj også igennem teksten. Jeg vil sige at selv en mindre trænet læser vil kunne følge med uden de store problemer. 
Jeg vil nu også sige at forfatteren har en interessant skrivestil, den er meget let, og nem at forstå, men der er også lagt noget intensitet og spænding i. Jeg vil helt klart gerne læse mere af ham en dag på trods af at jeg ikke lige er den største fan af bogen her. 
Inde på @dbmo_2020 på instagram kan i finde den profil der faktisk er en del af bogen og det her "instagram bog" koncept. Jeg har selv siddet og kigget lidt på siden efter jeg læste bogen, og vil sige at hvis man måske havde tilføjet nogle billeder til bogen, ville det have givet mere mening for mig. 
Men generelt vil jeg også sige at forlaget og forfatteren måske godt kunne have markeret på bogen at den ikke er en helt normal ungdomsroman, det manglede jeg lidt. 

Men på trods af at bogen ikke faldt helt i min smag, vil jeg da sige i skal give den en chance hvis den lyder som noget for jer.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar