torsdag den 9. september 2021

Overraskelses bog / Anmeldereksemplar: Arias fortælling bind #2. - Synet.

Arias fortælling. 

Titel: Arias fortælling bind #2. - Synet.

Forfatter: Ida Søby Fogh. 

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 03/09-2021. 

Antal sider: 352. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget og forfatteren,
så mange tak til dem! 


Synet.

På Inderkredsens befaling tager Aria fra Æbletoften til evneakademiet. Her må ingen vide, at hun er halvblods, også Des Terra-artefaktet skal skjules. Aria er bagud med træningen, og hendes hemmeligheder begrænser, hvad hun kan få af hjælp.

Da hun og Thais finder ud af, at Sully er havnet i store problemer, begynder en farefuld færd tilbage til Den Hvide By, Regiusregimet og gamle bekendte. En færd Aria må overleve, hvis hun vil tættere på sandheden om sig selv, sine rødder og hvad hun søger.




Så har jeg også fået læst andet bind i denne spændende serie om Aria. 
Efter første bind, havde jeg alligevel fået bygget en del forventninger op til fortsættelsen. Jeg håbede på noget mere karakterudvikling, noget mere spænding og nogle flere svar på hvad der foregik i Den Hvide By, efter Aria forlod stedet. 
Heldigvis levede bogen her op til alle mine forventninger, og sluttede med noget af en cliffhanger der gør jeg utålmodigt venter på tredje og sidste bind nu. 

Da jeg begyndte på denne bog, var det ikke så lang tid siden jeg forlod Aria og universet, derfor følte jeg altså at se var nemt endnu engang at læne sig tilbage og følge Aria på sidelinjen. 
Jeg var jo kommet til at synes meget bedre om Aria i bind 1 da jeg først kom rigtigt ind på livet af hende, og så flere sider af hende. I denne del må jeg dog sige at jeg kom til at synes endnu mere om hende igen. 
Aria er stadig stædig, frembrusende og spørgende, men hun tænker sig også mere om før hun handler nu. Hun er ligesom blevet en smule mere moden, men på et plan hvor der stadig er masser plads til videre karakterudvikling i det næste bind. 
Jeg kunne nu dog godt lide den udvikling hun kom ud for i bind 2. Hun blev mere overvejende, hun tænkte mere over hvad hun gjorde, men hun er stadig et barn, og hun handler stadig til tider før hun tænker. Men hun er blevet bedre til at tage sine kampe med omhu. 
Aria er jo nu blevet sendt til evneakademiet hvor hun skal træne sine evner som hvisker. Men hun er ikke sikker på hun er hvisker, og det skaber en del tvivl og komplikationer. Samtidig skal hun også formå at holde det hemmeligt at hun kun er halvblods, men også er i besiddelse af et Des Terra-artefakt. Det ikke altid helt nemt, men hun klarer den ret godt efter min mening. 
Starten af bogen er sådan set meget rolig. Vi ser hende i de nye omgivelser, ser hende falde til og få venner, samt træne sine evner, men ikke altid med stort held. Det var nu meget rart, men man kunne også godt fornemme noget stort var undervejs, og det var den del der fangede mig mest. 
Nær slutningen kommer der virkelig gang i spændingen, og den del holdt mig specielt fanget, jeg måtte bare vide mere om hvad der ville ske for Aria, Thais, Sully og alle de andre. 

Jeg vil sige at forfatteren har formået at få den rolige start, og vilde slutning til at passe supergodt sammen på en måde hvor bogen bare bliver den smule bedre. Der var en rolig start der gav pusterum, og en vild slutning der fanger læseren, og gør at man bare higer efter en fortsættelse mere, og svar på alle ens spørgsmål. 
Så jeg vil sige at Ida Søby Fogh har klaret sig godt med sin "svære" 2'er, og jeg er meget spændt på hvad hun har i ærmet til os med det tredje og sidste bind. Men jeg er også lidt trist over det allerede er slut, for jeg vil bare gerne have så meget mere af Aria og universet. 
Sproget er endnu engang letlæselig og nemt at leve sig ind i. Teksten er slugt på ingen tid, og jeg vil sige den ville være fantastisk for selv den mindre trænede læser. Den kunne måske være supergod som træning, både på grund af det lette sprog, men også på grund af spændingen der gør læsningen så meget bedre. 
I denne del møder vi også en del nye, men endnu engang var de lette at holde styr på, og blev aldrig kedelige. Forfatteren har altså endnu engang formået at gøre sine bipersoner spændende og fulde af liv, både dem jeg kunne lide, og dem jeg måske ikke var så stor fan af. 
Alt i alt vil jeg sige at dette var en velskrevet og medrivende fortsættelse, og jeg kan kun varmt anbefale den til alle læsere der igen, elsker fantasy, middelalder, magi og spænding. Og så håber jeg selvfølgelig den vil falde i lige så god smag ved jer, som den gjorde ved mig. 








Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren som overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar