lørdag den 11. september 2021

Anmeldereksemplar: Mari Licas #1. - Valiendrias Skjulte Lys.

Mari Licas. 

Titel: Mari Licas #1. - Valiendrias Skjulte Lys.

Forfatter: M. E. Elberg. 

Forlaget: Books on Demand.

Udgivet: 23/07-2021. 

Antal sider: 281. 

Antal stjerner: 3,5/5.

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så mange tak til hende! 


Valiendrias Skjulte Lys. 

På øen Jorma lever guderne og menneskene hver for sig. Dog har guderne i århundreder hjulpet menneskene. Men en skæbnesvanger nat, da gudernes rige, Tixratasia, angribes, må de to unge guder, Valiefic og Miendria, søge tilflugt i en af menneskenes landsbyer. Det lægger kimen til denne historie.

Ingen kan spå en tulipan der er blå
Men ikke desto mindre den alt ka formå
Med troen på dig selv ka du ik gå i stå
Sigt mod himlen og du alt vil opnå

Det er ikke altid så ligetil at finde troen på eller acceptere sig selv. 
I hvert fald ikke, hvis man spørger Mari. Hun har hele sit liv kæmpet med en indre rastløshed og følelsen af at være anderledes. Hun keder sig i sit arbejde på borgen sammen med Valiendrias andre kvinder og er misundelig på de unge mænd, der træner til at blive krigere. Da hun fylder 25 år, melder hun sig til de årlige tests, som vil vise om hun har, hvad der skal til for at blive kriger. Ingen kvinde har før meldt sig, men Mari trodser normen. Hun vil gerne være rigets beskytter. Men knap er testene i gang, før ukendte kræfter spiller ind. Snart trues hele rigets overlevelse.



"Valiendrias skjulte lys" Var ikke en bog jeg rigtigt havde hørt så meget om da jeg begyndte på den, samtidig kunne jeg se at dette også er forfatterens debut på, så jeg var ret spændt på hvordan den ville være.
Jeg havde ikke de høje forventninger til den, men den lød spændende, og det var den bestemt også. 

Da jeg begyndte på bogen her, var jeg lidt forvirret i starten, og må egentlig lidt indrømme at nu hvor jeg skriver anmeldelsen, er jeg stadig ikke helt sikker på hvad det første "kapitel" var for noget. Men jeg vil gå ud fra det var en hurtig fortælling om hvordan guderne engang tæt arbejdede sammen med menneskerne, og hvad der skete op til det sted vi følger Mari og de andre. Eller bare en fortælling om Øen Jorma, jeg er lidt i tvivl. 
Men altså, da vi kom forbi det kapitel og vores prologer, begynder vi rigtigt at følge Mari, og det var der min interesse rigtigt begyndte at blive vakt. 
Jeg kunne som sådan godt lide Mari, men jeg må da også indrømme at hun til tider bare irriterede mig. Men jeg vil sige det var med til at gøre hende det mere ægte. Mari er en sød og omsorgsfuld person, men hun er også bare utroligt usikker på sig selv, specielt i starten. Hun nævnte nærmest hele tiden at hun ikke var som de andre piger, og det var der usikkerheden kom i spil. For selv om hun udadtil virkede som om det var fint og hun havde forliget sig med det, var hun jo stadig ikke glad for det. Hun ville jo gerne være som de andre, og hvem vil egentlig ikke det? 
Når hun irriterede mig, var det fordi hun simpelhent til tider ikke kunne se andet end sine egne problemer. Lige så opmærksom og omsorgsfuld hun kunne være, lige så blind var hun også til tider. 
I løbet af bogen følger vi også andre synsvinkler. Den anden var bl.a. Lucai. En sød fyr, men meget mere følte jeg nu heller ikke jeg kunne sige om ham. Jeg følte ikke helt vi kom så tæt på ham, som vi gjorde med Mari. Det er egentlig lidt det samme med de andre synsvinkler vi følger i bogen. 

Handlingen var nok det jeg synes var bedst ved bogen. Jeg kunne godt lide at høre om guderne, deres bånd med menneskerne, og den her kamp de kommer ud i. Samtidig synes jeg også det var virkelig spændende at følge Mari i hendes hverdag, og se hvordan det hele bliver vendt på hovedet da nogle detaljer om hendes fortid bliver afsløret. 
Jeg vil helt klart sige at forfatteren har været god til at skabe en spændende og til tider ret uforudsigelig handling, der helt bestemt gjorde det svære at slippe bogen når man først kom i gang. 
En detalje jeg også godt kunne lide ved bogen, var det her med at Mari ikke bare let kommer til sine kræfter, og bare håndtere dem perfekt med det samme. Det gjorde at der var plads til udvikling og fremskridt i hendes kampe. 
Jeg synes også det var vildt spændende at høre om guderne, deres verden og deres opvækst. Høre om hvordan de levede og hvordan de engang havde været tættere med menneskerne. Der var mange interessante detaljer om dem, og de var helt sikkert også med til at jeg slugte bogen så meget hurtigere, for jeg måtte bare vide mere. 

Sproget i bogen var dejligt let, og jeg vil sige at selv den mindre trænede læser kan følge med her. 
Derimod vil jeg sige at handlingen godt kunne virke lidt forhastet til tider. Jeg følte måske godt bogen kunne have været 100 sider længere. Uden at spoile for meget kan jeg jo fortælle at Mari, Lucai og de andre kommer til at skulle kæmpe for livet, og træne. Jeg kunne godt have brugt at træningsforløbet, samt planlægningen op til kampen havde været længere, det var den bedste del, men også den del jeg følte var forhastet. 
Igennem bogen får vi i starten også nogle minder fra da Mari var yngre, og der kunne jeg godt havde brugt en tydeligere markering på, når det var et minde. For jeg sad desværre bare med en del forvirring over hvad der skete når vi fik de minder, om det var fortid eller nutid. 
Men når det er sagt, vil jeg bestemt også pointere at jeg synes det var en spændende bog, og helt bestemt også en god bog. Den kunne nok bare godt have brugt lidt mere arbejde før udgivelsen. 
Igennem bogen møder vi en del personer, og jeg kom til at synes ret godt om de fleste. Men jeg følte bare ikke vi kom helt tæt nok på dem. Den jeg kom tættest på igennem hele bogen, var Mari og det også hende, jeg føler jeg kender bedst efter at have læst bogen. Igen kunne jeg godt bruge en tydeligere markering på hvem man følger, for til tider sprang det ret hurtigt i hvem man følger i kapitlerne. 
Men alt i alt, vil jeg sige at trods jeg har nævnt en del ting jeg godt kunne have set lidt mere arbejde på, så er det en helt okay bog, og jeg kan varmt anbefale fantasy elskere at give den en chance. 







Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar