onsdag den 15. september 2021

Anmeldereksemplar: #MurderTrendning #2. - #Støtetmord.

#Murdertrendning

Titel: #Murdertrendning #2. - #Støtetmord. 

Original titel: #Murdertrendning #2. - #murderfunding

Forfatter: Gretchen McNeil.

Udgivet på dansk ved: Staarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 01/09-2021.

Antal sider: 354. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

#Støtetmord.

Velkommen til realityshowet USA’s Nye Paniac! I jagten på en ny fabelagtig seriemorder.Men bare rolig – der bliver ingen ægte mord denne gang, hvor virkelighedstro teaterblodet end kommer til at sprøjte … eller hvad?

Det finder syttenårige Becca Martinello snart ud af. Da hendes totalt almindelige hjemmegående mor dør i en bilulykke, dukker en mystisk pige ved navn Stef op og fortæller Becca, at hendes afdøde mor var ingen ringere end en af de mest populære seriemordere på Alcatraz 2.0: selveste Molly Mauler. 

Snart ender Becca som deltager i USA’s Nye Paniac! for at undersøge sin mors forbindelse til Molly Mauler, men det hele tager en dyster drejning, da mordene viser sig at være alt andet end skuespil. Vil det lykkes Becca at afsløre en række mørke hemmeligheder og klare sig igennem det dødbringende realityshow? Eller taber hun både showet og livet?



"#Støtetmord" er en bog jeg var lidt i tvivl om virkelig var noget for mig da jeg tog imod den fra forlaget. Men jeg kan sige nu, at jeg er meget glad for at jeg valgte at sige ja tak til den, for sikke en vild læseoplevelse jeg fik ud af den! 

Jeg havde ikke helt fået læst op på serien eller forfatteren da jeg modtog bogen her, så derfor vidste jeg faktisk heller ikke at det var en fortsættelse på en serie. Så jeg kan allerede nu ud fra egen erfaring fortælle, at man kan godt læse bogen her uden kendskab til første bog. Dog tror jeg det vil være en stor fordel, for til tider bliver der hentydet lidt til "Alcatraz 2.0" som første bog handler om. Jeg skal hvert fald selv med sikkerhed have læst den første bog i serien en dag. 

Men da jeg begyndte på bogen, blev jeg sådan set ret hurtigt fanget af handlingen, men også bogens opbygning. 
Bogen starter sådan set ud med nogle chatindlægs og hvad jeg mener er en form for nyhedsindslag om det her realityshow "USA`s Nye Paniac!" Og det fangede virkelig min nysgerrighed, og gjorde jeg blev lidt mere ivrig efter at læse videre. For jeg måtte vide hvad det gik ud på, hvem var alle de folk som snakkede om det, hvem hold med Paniac´s og hvem gjorde ikke. 
Igennem bogen følger vi for det meste Beccas synsvinkel, men vi får også lidt kapitler fra en anden, nemlig Dee, som jeg har læst mig frem til, er hovedpersonen i første bog. 
Min favorit at følge i den her bog, vil jeg helt klart sige var Becca, hun gjorde mig nysgerrig på en helt anden måde end Dee formåede. 
Becca er en speciel pige. Hun er ret kølig i sin udstråling, men samtidig er hun også under den kølige udstråling, sårbar og omsorgsfuld. Men hun er også en pige med ben i næsen, og så er hun utroligt stædig. Hendes stædighed må jeg nu også sige er med til flere gange at få hende i fedtefadet. 
Dee kommer jeg ikke så tæt på i denne del. Vi kommer tæt på hende, hendes oplevelser og følelser omkring sin tid på Alcatraz 2.0, men jeg følte som sådan ikke at jeg kom tæt på hende som person. Jeg ved ikke om det helt giver mening, men jeg følte hvert fald bare ikke jeg kom til at lærer hende rigtigt at kende på andre måder end som offeret fra Alcatraz. Men jeg må sige at det var bestemt også spændende at følge hende, og se hvad hun og hendes venner fandt på for at kunne hjælpe Becca.

Handlingen i bogen var helt klart det der fangede min nysgerrighed mest. Det her koncept med at folk bliver castet til det her nye realityshow, som skal forestille det her Alcatraz 2.0, bare uden de virkelige drab, var ret interessant. 
Specielt da man så finder ud af, at de falske drab nu ikke er så falske igen. 
Generelt var jeg var faktisk lidt skræmt af hvor troværdigt det på en eller anden måde virkede. Hvordan jeg kunne forestille mig nogle mennesker, ville være helt vilde med at se forbrydere blive straffet modbydeligt for deres synder på en måde som her. 
Jeg vil helt klart sige at forfatter McNeil har formået at opbygget en vild, nervepirrende og medrivende fortælling. 
Starten af bogen går både hurtigt, men også lidt langsomt. Becca får hurtigt at vide at hendes mor ikke lige var den hun troede, men så begynder det også at gå lidt langsommere op til hun bliver en del af showet. De sidste 100-150 sider var helt klart dem der var mest gang i. Dog vil jeg ikke sige at starten på noget tidspunkt blev kedelig, for jeg fornemmede lidt hele tiden under læsningen, at den rolige start ledte op til noget helt vildt. Og det må man sige, det gjorde den virkelig også. 

Sproget i bogen er dejligt let og superforståeligt. Der står en del på siderne, men det lette sprog, og den spændende handling gør at man nærmest bare flyver gennem teksten på ingen tid.
Forfatter McNeil bruger et levende billedsprog, og sparer bestemt ikke på sine detaljer. Gennem hele bogen, havde jeg let ved at forestille mig det hele som en lille film. Det var virkelig med til at trække op i stjerne. 
I løbet af bogen møder vi en del personer. Heldigvis vil jeg sige at de var nemme at holde styr på, og virkede alle ægte og fulde af liv. Ikke en eneste person i løbet af bogen formåede at falde i et med tapetet og blive kedelige. 
Mine yndlingspersoner i bogen var helt klart Becca og Lars. Jeg faldt for Lars med det samme da jeg blev introdukseret for ham. 
Så alt i alt vil jeg sige at dette var en fantastisk læseoplevelse. Jeg kan kun varmt anbefale bogen her til alle læsere, som elsker - spænding, mysterier, drabelige stunder og en medrivende handling - at give den en chance. 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar