mandag den 11. oktober 2021

Anmeldereksemplar: Jeg er Leona.

Leona.

Titel: Jeg er Leona.

Original sprog: Norsk.

Forfatter: Line Baugstø.

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co.

Udgivet på dansk den: 12/08-2021.

Antal sider: 181. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Jeg er Leona.

Du tror, du er så skide pæn,men alle ved, du er et monster. Hvorfor begår du ikke bare selvmord, så vi slipper for at glo på dit grimmefjæs hver eneste dag?

Leona er født i den forkerte krop. Hun bliver forelsket i Emil, som hendes bedste veninde, Malin, også er forelsket i. 
Hvad skal hun gøre? 
Og hvem er det, der sender ubehagelige billeder og hadbeskeder til Leona?



"Jeg er Leona" Er den første bog jeg læser af denne forfatter. Dog er det også anden bog i en serie, men jeg vil dog sige at man sagtens kan læse dem uafhængig af hinanden, da den skifter hovedperson fra bog til bog. 
Bogen her tager et ret alvorligt og vigtigt emne op, nemlig det at være transkønnet. Det ikke et emne jeg ved særlig meget om, men jeg følte at denne bog tog godt hånd om det, og behandlede det med respekt. 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg hurtigt fanget af vores hovedperson Leona, og handlingen i bogen. 
Jeg blev også forholdsvis hurtigt færdig med bogen, for jeg måtte bare vide om det endte godt for Leona. 
Leona er født i en drengekrop, men ved at hun er en pige inderst inde. Hun er ved at nå puberteten, hvor kroppen ændre sig, og det frygter hun virkelig meget. Det presser hende også i sin hverdag, og da de her beskeder begynder at komme, bliver det bare værre for hende. 
Jeg faldt hurtigt for Leona, og jeg må sige at mit hjerte blødte virkelig for hende.
Leona er en sød, omsorgsfuld og kærlig pige, som bare vil sine nærmeste det bedste.
Leona er utroligt opmærksom på sig selv, sin krop og det faktum at hun bare ikke må forelske sig, og specielt ikke i Emil... 
Leona er kun 13 år gammel, og det overraskede mig en smule, for hun virkede bare lidt ældre. Jeg ville nærmere have skudt hende til at være de 14-15 år gammel. 

Bogen er ikke særlig lang, og der sker en del i løbet af bogen. Derfor ville jeg rigtig gerne have haft at den måske havde været 100 sider længere, og der måske var blevet gået dybere i emnerne vi rammer. 
Leona gennemgår jo noget af en personlig udvikling. Da vi møder hende i starten, er hun på vej til et møde med en læge omkring at hun er ved at gå i puberteten, og måske skal have noget medicin der stopper kroppens udvikling. Generelt ville jeg gerne have set mere at den udvikling hun går igennem, da jeg også følte det var en stor del af handlingens omdrejningspunkt. 
Men vi følger jo også Leona sammen med sine venner og i skolen, hvor hun ikke altid har det lige nemt. Det ikke alle der forstår og har respekt for hvad hun gennemgår, men jeg vil sige at Leona klarede den virkelig godt med at håndtere det hun blev udsat for. Det slet ikke noget nogen burde skulle håndtere, og slet ikke i så tidlig en alder. 
Forelskelse er også ved at blive en større del af hendes liv, og det ville jeg også gerne have set mere til, det fyldte en del, og faktisk vil jeg også sige at lige den del og det der skete, virkede så realistisk. 
Men altså, handlingen var interessant, men den var også lidt hård og til tider ret trist. 

Sproget i bogen er let, samt vil jeg sige at den spændende handling gjorde at jeg følte jeg bare fløj igennem teksten. 
Med det lette sprog, vigtige og spændende handling, tror jeg den ville være fantastisk til læsetræning for de yngre læsere, eller bare den mindre trænede læser. 
Forfatteren er super god til at bruge masser detaljer undervejs i bogen, som bestemt var med til at gøre det nemmere at forestille sig alt det der skete undervejs i bogen. 
Vi møder også lidt forskellige karakterer i løbet af bogen, og jeg vil sige at de fleste virkede ægte og spændende. Men der var også enkle personer jeg følte trådte lidt i baggrunden og virkede tørre. 
Leona var helt klart min favoritperson i bogen, men jeg kunne helt bestemt også lide Amina, og jeg ville ønske hun havde været en lidt større del af fortællingen. Så var der fx også Sarah, hende var jeg ikke den største fan af, hun var ret modbydelig, men hun var godt beskrevet, og hendes karakter virkede ikke flad og kedelig på noget tidspunkt, så det var jo godt nok.
Men alt i alt vil jeg sige at dette var en vigtig og spændende fortælling om det at ture og være sig selv, også i en masse modgang fra folk der ikke altid forstår en. 
Det helt klart en bog jeg kan anbefale alle at give en chance. 







Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar