fredag den 29. oktober 2021

Anmeldereksemplar: Et manipuleret liv.

Manipuleret.

Titel: Et Manipuleret liv.

Forfatter: Pernille L. Stenby. 

Forlaget: Ulven & Uglen.

Udgivet: 18/09-2021. 

Antal sider: 472.

Antal stjerner: 

Bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem! 



Et manipuleret liv.

Rache tilhørte Kastellet fra det øjeblik, hun fik sansen. Hun bærer halsbåndet med deres mærke, og efter de valgte en mand til at befrugte hende, fødte hun dem et barn.

I Kastellets korps kan Rache gøre en forskel. Hun kan redde liv, ligesom hun selv blev reddet fra omverdenens had og dens frygt for sansen.

Men da hun forelskede sig i den smilende og rapkæftede Trea, begyndte alt at ramle.

Nu skal Rache bevise, at Kastellet kan stole på hende. Hvis ikke, mister hun alt. Også den i forvejen begrænsede kontakt til sin lille pige.




"Et manipuleret liv" Er en bog jeg har været nysgerrig på siden jeg hørte forfatteren, skrev på den. Det at den så også foregår i samme univers som forfatterens anden serie "Mestenes-serien" gjorde mig bare endnu mere nysgerrig, men det satte også forventningerne til bogen ret højt. 
Jeg kan nu afsløre at den levede op til dem og var meget bedre end først forventet.

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg lidt en forestilling om hvad den gik ud på, men det blev hurtigt modbevist. Den var noget anderledes end først forventet, men den var også meget bedre. 
Jeg blev hurtigt fanget, og jeg havde svært ved at løsrive mig den da jeg først begyndte læsningen. 
Rache er en kvinde der hurtigt fangede min opmærksomhed. Hun gjorde mig nysgerrig, og jeg måtte bare vide hvad der gemte sig under alle hendes lag. 
Udvendigt virkede hun kølig, professionel og stærk, men da jeg kom ind under alle de ydre lag på hende, så jeg en helt anden side af hende. Der oplevede jeg en kærlig og omsorgsfuld mor, der bare ønsker at gøre det rigtige for at kunne være der for sin datter. Men jeg så også en sårbar og forvirret kvinde. En der havde svært ved at navigere i regler og behov, i den "rigtige" og "forkerte" seksualitet i forhold til hvad kastellet forventer af hende. 
Hun havde mange lag, og jeg kunne ikke få nok af at se dem alle, og lære hende at kende. 
Rache kommer på noget af en rejse i den her bog, som virkelig giver hende noget af en karakter udvikling, som jeg er glad for at have fået lov til at følge. 
Rache er sådan set den eneste synsvinkel vi får her i bogen, men vi kommer også lidt tæt på en anden person. Nemlig Heneum, en misbruger der bliver sat sammen med Rache under rehabilitering.
Heneum gjorde mig sådan set også lidt nysgerrig fra start af, jeg ville rigtig gerne vide hvad der lå under misbruget, hvem han var og hvad der havde gjort ham til den han er i dag. 
Trods vi ikke får direkte kapitler fra hans synsvinkel, følte jeg nu alligevel vi kom tæt på ham, lærte ham at kende og fik et godt indblik i hans fortid. 
Han kom helt sikkert til at betyde lige så meget for mig som Rache gjorde. 

Handlingen i bogen var spændende, men det var skrivestilen der fangede min opmærksomhed mest. 
Bogen er skrevet på sådan en medrivende måde, at man nærmest føler sig inddraget i universet, jeg sad med følelsen af at der blev talt til mig. 
Rache tænker meget på Trea, hende der fik hende i rehabilitering i første omgang. Og Trea bliver altid omtalt som "Du" når Rache tænkte på hende, og det gjorde at man som læser, nærmest føler at det er en selv der bliver snakket til. 
Det var vildt, og det var helt klart med til at gøre læsningen så meget federe. Jeg vil også sige at jeg er imponeret over at Pernille har kunne holde det kørende igennem hele bogen, og gøre det så medrivende som jeg oplevede. 
Aldrig har jeg følt mig så inddraget i en bog, som på den her måde. Pernille L. Stenby har taget mig med storm, men også sat mine forventninger til fremtidige værker højt. 
I bogen sker der som sådan ikke overdrevet meget, men det blev aldrig kedeligt. Vi følger en sag som Rache og Heneum bliver sat på, men det er mere Trea jeg oplevede var bogens store omdrejningspunkt, men igen på en måde så det aldrig blev tørt, det var konstant spændende. 

Slutningen på bogen var dog noget der interesserede mig en del. Jeg sad lidt med følelsen af at ville have mere, men også at have ubesvarede spørgsmål. 
Hvad sker der med Trea? 
Hvad sker der med Heneum?
Og vigtigst af alt, hvad skal der ske med Rache? 
Der var en del spørgsmål, som jeg ikke ved om jeg nogensinde får svar på. Jeg håber det, jeg ville hvert fald ikke klage over hvis der kom en fortsættelse... 

Sproget i bogen er let, medrivende og forståeligt. Jeg følte mig fanget af skrivestilen, hvilket var med til at siderne nærmest læste sig selv. 
Forfatteren er dygtig til at bruge masser af detaljer til at beskrive alt fra handlingerne til omgivelserne til de personer vi møder. Aldrig havde jeg svært ved at forestille mig alt der skete som en lille film. 
I løbet af bogen møder vi en del personer, men jeg følte de alle var nemme at holde styr på. Dog er der en lille guide over ord og personer bagerst i bogen som man kan slå op i hvis man er i tvivl.
Forfatteren er dygtig til at give alle vi møder liv og energi. De virkede ægte, og ikke bare som personer i en tekst. 
Jeg er vild med hvordan forfatteren fletter en masse forskellige elementer som LGBTQ+, en form for racisme og frygte for det anderledes, kærlighed, venskaber og meget mere sammen, så det giver mening, og på nogle punkter spejler bogens emner sig i problemer vi stadig oplever i vores virkeligheds hverdag. 
Alt i alt vil jeg sige at dette er en velskrevet fantasy bog, som jeg kun kan anbefale alle at give en chance, og så håber jeg i vil kunne nyde den lige så meget som jeg gjorde! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar