fredag den 24. juni 2022

Anmeldelse: Crescent City #1. - House of Earth and Blood.

Crescent City. 

Titel: Crescent City #1. - House of Earth and Blood. 

Sprog: Engelsk. 

Forfatter: Sarah J. Maas. 

Forlaget: Bloomsbury Publishing 

Udgivet: 03/03-2020.

Antal sider: 803. 

Antal stjerner: 5/5. 


House of Earth and Blood. 

Half-Fae, half-human Bryce Quinlan loves her life. Every night is a party and Bryce is going to savour all the pleasures Lunathion - also known as Crescent City - has to offer. But then a brutal murder shakes the very foundations of the city, and brings Bryce's world crashing down.

Two years later, Bryce still haunts the city's most notorious nightclubs - but seeking only oblivion now. Then the murderer attacks again. And when an infamous Fallen angel, Hunt Athalar, is assigned to watch her every footstep, Bryce knows she can't forget any longer.

As Bryce and Hunt fight to unravel the mystery, and their own dark pasts, the threads they tug ripple through the underbelly of the city, across warring continents, and down to the deepest levels of Hel, where things that have been sleeping for millennia are beginning to stir...




"Crescent City" er en serie jeg efterhånden har haft mine øjne på i et års tid nu. Det er dog bare også en serie, som jeg ikke havde regnet med, at begynde på før den forhåbentligt blev oversat. Jeg læser nemlig meget sjældent engelske bøger, da det er et sprog jeg læser meget langsomt på, men nu måtte jeg bare læse den. 

Da jeg begyndte på den, var jeg ret spændt, for jeg havde egentlig hørt en del blandede følelser om bogen. Jeg var dog også spændt, fordi den er skrevet af en af mine yndlings fantasy forfattere, nemlig Sarah J. Maas, som har skrevet bl.a. "Throne of Glass" og "A court of Thornes and roses" som jeg virkelig elsker. 
Så jeg må sige, at jeg havde en del forventninger til bogen, heldigvis levede den op til dem alle, og jeg skal virkelig have fat i fortsættelsen snart. 
I løbet af bogen, følger vi Bryce og Hunt, men vi får også enkelte kapitler fra en tredje part. Normalt har jeg en favorit bland de synsvinkler jeg føler, men denne gang kunne jeg ikke rigtigt vælge, de var alle tre utroligt spændende. 
Bryce og Hunt er dog vores store hovedpersoner, og dem handlingen primært handler om. 
Bryce er halvt fe og halvt menneske, og en rigtig partypige, lige indtil et voldsomt mord vælter hele hendes verden. To år senere begynder mordene at ske igen, trods den formåede morder sidder inde bag tremmer. 
Her kommer Hunt, den faldende engel, ind i billedet. Han bliver sat til at overvåge Bryce og passe på hende, samtidig med at hun skal finde ud af hvem den rigtige morder så er. 
Bryce er en fantastisk kvinde. Jeg elsker hvordan hun altid er klar med et sarkastisk svar, og hvordan man aldrig rigtigt ved hvor man har hende. Man kan godt mærke i starten, at hun er mærket af tab og sorg, og er blevet en indelukket person, men hun udvikler sig virkelig i løbet af bogen, og jeg må sige det var virkelig fedt at følge hendes udvikling. 
Hunt faldt jeg for med det samme, præcis som jeg gjorde med Bryce. Faktisk vil jeg på nogle punkter sige at Hunt og Bryce er meget ens. Begge er meget sarkastiske, stædige og til tider ret trælse. Dog blev de aldrig for ens, jeg kunne stadig skille dem fra hinanden og se dem som to individer. 
Den tredje synsvinkel vil jeg ikke spoile, her synes jeg i skal læse bogen i stedet, for at finde ud af mere om ham. 

Selve handlingen var jeg vild med, og så var universet utroligt spændende, og jeg kunne virkelig ikke få nok af, at høre om det. 
Handlingen var for mig ret uforudsigelig, og der var da et par plot twist undervejs der virkelig overraskede mig. De her mord der sker, er ret brutale, og gerningsmanden lægger nærmest ingen spor, som gør det let for Bryce og Hunt. Derfor kan det også blive lidt langtrukkent til tider. Efterforskningen af de her mord er det der fylder mest i løbet af bogen, men der bliver smidt lidt andet ind undervejs, som gør det aldrig bliver kedeligt. Det er jo trods alt ikke en kort bog, så jeg havde lidt frygtet at jeg ville føle, at den blev langtrukken, det gjorde den dog heldigvis ikke. 
Under den her efterforskning, begynder der så småt også at komme lidt følelser i klemme mellem Bryce og Hunt, men ingen af dem virkede rigtigt til, at ville give sig og lade følelserne styre dem. Derfor var der virkelig også øjeblikke med intens stemning, og jeg elskede det. Jeg skal da være ærlig og sige, at jeg heppede bestemt på, at de to ville ende sammen. 
Universet er vildt spændende, og lidt kompliceret, og jeg har slet ikke styr på det hele endnu, så jeg glæder mig meget til at fordybe mig i det igen, når jeg får fat i anden bog. 
Alt i alt vil jeg sige, at denne serie er fantastisk. Den er velskrevet, og universet er velopbygget. Jeg kan kun anbefale den, så hvis i ikke har noget imod at læse på engelsk, og elsker en tyk fantasy, med en masse humor, drama, mystik og kærlighed, så synes jeg i skulle give bogen her en chance! Og så håber jeg i vil elske den lige så meget som jeg gjorde. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar