fredag den 3. juni 2022

Tbr Juni. - 2022.

 Tbr for Juni måned. 

Så har der været månedsskift igen, og det betyder som altid, at det er tid til en ny Tbr!
Maj var overraskende nok en god læsemåned trods eksamenslæsning og eksamener, så det håber jeg bestemt også juni bliver!
Vi er jo allerede et par dage inde i måneden nu mens jeg skriver indlægget, jeg har bare først haft tid til det nu, da jeg forberedte mig til min samfundsfags eksamen d. 1. & 2. juni. 
Nu mangler jeg kun 2 eksamener mere, og så står den på sommerferie for mig! 
Efter d. 8. juni har jeg også lidt mere tid mellem mine eksamener, så derfor regner jeg også med, at der bliver mere tid til læsningen der. 
Jeg har dog allerede fået læst 1 bog her i starten af måneden, og påbegyndt endnu en! 
Så indtil videre lover det godt for læsemåneden. 

Men nu til min Tbr! 

  1. Det du ikke ser. Skrevet af Michella Rasmussen. - Et anmeldereksemplar. - Bogen her har jeg fået læst, og den var fantastisk! Den er hård, og bringer mange følelser i spil, men den er også velskrevet og handlingen formår virkelig at fange læseren! Jeg glæder mig til at dele en fuld anmeldelse i løbet af måneden! - Frederikke havde styr på gymnasiet. Hun var en glad pige der elskede fester og at hænge ud med sine veninder til dans. Men i 2. g begynder tankerne at tage overhånd. Tanker om at blive syg og dø. Det hjælper ikke at hun konstant mærker forandringer på sin krop, og selvom hun går til lægen, forsvinder tankerne ikke. Frederikke fortæller ingen om sine bekymringer. Tværtimod gør hun alt for at skjule dem. En dag opdager Emil fra klassen at der er noget anderledes ved hende. Hun skubber ham væk, og først da han fortæller om en smertefuld oplevelse der har sat dybe spor i ham, tør Frederikke for første gang at åbne døren ind til de tanker og følelser hun har prøvet så ihærdigt at gemme.
    Men tør hun vise dem til andre end Emil? Vil de kunne forstå hende når hun knap nok forstår sig selv?
  2. De glemte vogtere #1. Skrevet af Andreas Boeskov. - Et anmeldereksemplar. - Jeg er påbegyndt bogen, og den er allerede meget spændende! Den er på en måde genkendelig, men også unik på sin egen måde. Jeg er meget spændt på hvordan den slutter! - Asger kan godt lide at tegne, når nu hans forældre alligevel arbejder så meget. Det er, som om de voldsomme og ulækre monstre dukker op på papiret helt af sig selv. En dag begynder han til sin rædsel at støde på de forfærdelige væsner fra tegningerne omkring sit hus, og en mystisk flok børn dukker op ud af det blå for at redde ham. Men hvor kommer de fra? Og hvorfor er det så svært at huske dem bagefter?
  3. Folk of air #3, Dronningen af intet. Skrevet af Holly Black. - Jeg læste anden bog i serien i sidste måned, og er virkelig spændt på hvordan det hele ender for Jude. Den bliver bare mere og mere nervepirrende jo længere ind jeg kommer. Er også lidt trist over jeg allerede er nået til tredje bog, for jeg er slet ikke klar til, at slippe universet endnu... - Jude er sendt i eksil i menneskeverden og sidder nu som dronning af intet. Hun ulmer af had og vil hævne sig på dem, der har fået fjernet hende fra den magtfulde position i Faerie. Der kommer uventet hjælp fra hendes tvillingesøster, der opsøger hende, da hendes liv i Faerie er i fare, og kun Jude kan hjælpe hende. Jude bliver smuglet ind i Faerie og oplever en verden, hvor meget er sket i hendes fravær. Der er varslet krig, og konflikterne synes at brede sig med raketfart. En gammel forbandelse vækkes til live og spreder rædsel overalt i Faerie og tvinger Jude til at vælge mellem sine ambitioner og sin menneskelighed. Og så er der selvfølgelig Cardan. Den forræderiske, magtsyge, selvoptagede, arrogante og ... uimodståelige konge, som Jude må tage et endeligt opgør med.
  4. Firekeepers Datter. Skrevet af Angeline Boulley. - Et uopfordret anmeldereksemplar. - Jeg modtog i sidste måned denne interessante bog! Jeg har endnu ikke rigtigt hørt så meget om bogen, men den lyder bestemt interessant! Så jeg glæder mig meget til at læse den. Ærligt er jeg også lidt i tvivl omkring genren, så jeg er spændt på hvad den egentlig rigtigt gemmer på. - Daunis har aldrig følt sig hverken hvid nok eller Ojibwe nok, og hun har derfor heller aldrig følt sig rigtigt hjemme, hverken i byen, hvor hun bor eller i det nærliggende Ojibwe-reservat: hvor hendes fars familie stammer fra. Hun glæder sig til at starte på college et helt nyt sted, men da ulykkerne pludselig begynder at vælte ned over hendes familie, føler Daunis ikke, at hun kan rejse fra sin mor. Det eneste lyspunkt er Jamie, den nye, charmerende spiller på hendes bror, Levis ishockeyhold.
  5. Er du okay Maja? Skrevet af Anika Eibe. - Vundet i en konkurrence. - Jeg var så heldig tilbage i april måned og vinde denne bog. Det en jeg har ventet på ville udkomme længe. Er du okay? serien er barsk, men også realistisk og ofte en man som læser kan relatere til. Er meget spændt på om denne bog er lige så godt skrevet som de første bøger i serien! - Har voksne nogen anelse om hvilken skade de gør når de blev skilt? Hvordan de knuser deres børns hjerter? Især når de ikke kan finde ud af at snakke sammen bagefter? Jeg tror det ikke.
    Hvis de har, ville de bide tænderne sammen og fucking holde ud. Faktisk burde de tænke på at det går ud over deres børn allerede inden de bollede udenom.
    Det gjorde far tydeligvis ikke.
    Jeg håber fandeme det var dét værd.
    Majas forældre er blevet skilt,
    og stemningen derhjemme er uudholdelig.
    Moren nægter Maja og hendes otteårige lillesøster, Ella, at se deres far,
    og det går hårdt ud over især Ella.
    Men Maja har også sit at slås med.
    For eksempel Tobias som hun har det vildeste crush på.
    Og han er blandet ind i det hele selv om han ikke ved det


Det er så månedens læseplan! 
Jeg har dog også købt mig en ny engelsk bog, den hedder "This woven kingdom" og jeg er meget spændt på at læse den. 
Jeg har lidt planlagt at læse sådan lidt løst i den i løbet af måneden, samtidig med jeg får læst bøgerne på min tbr. 
Har i nogle spændende læseplaner for juni måned? 




Tak til forlagene og forfatterne for anmeldereksemplaret! 

Michella Rasmussen: Forfatterens Facebook side.
Andreas Boeskov: Forfatterens Facebook side.
Forlaget Gutkind: https://gutkind.dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar