søndag den 5. juni 2022

Anmeldereksemplar: Midsommerens offer.

Midsommerens offer

Titel: Midsommerens offer. 

Forfatter: Katrine Skovgaard. 

Forlaget: Calibat. 

Udgivet: 26/05-2021. 

Antal sider: 264. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så mange tak til hende!  


Kejsa & offeret. 

Magien er ved at forsvinde. Hvis Kajsa og resten af hendes heksesøstre ikke bringer et menneskeoffer til midsommer, vil Moderens magi forsvinde for altid. 
Heldigvis er Kajsas mor gravid med et drengebarn, som alligevel aldrig kan blive en del af deres verden. 
Men Kajsas mor skjuler barnet i verden udenfor, og Kajsa drager ud for at finde ham. Her møder hun Camilla, der introducerer hende for en verden af teknologi, fester og venskaber. Og så er der Mathias, der er uendeligt langt fra de skrækhistorier, hun har hørt om mænd. 
Kajsa må finde ud af, hvad sandheden er om denne nye verden. 
Men vigtigst af alt må hun finde sin lillebror inden midsommer, så de kan få magien tilbage, før deres samfund smuldrer.



"Midsommerens offer" Er en bog jeg egentlig har været nysgerrig på siden dens udgivelse, så da jeg endelig fik den i mine hænder, var jeg meget spændt på at komme i gang med læsningen!
Nu er den så læst, og sikke en læseoplevelse! Jeg vil bestemt gerne læse mere af Katrine Skovgaard snart. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg meget spændt. Både fordi det her er min første oplevelse af forfatterens skrivestil, men også fordi bogen alligevel har fået en del ros. Jeg havde altså lidt høje forventninger til bogen da jeg begyndte. 
Heldigvis kan jeg afsløre med det samme, at den bestemt levede op til forventningerne. For da jeg begyndte, stoppede jeg heller ikke før jeg havde vendt sidste side. 
Bogen handler jo om Kejsa og hendes heksesøstre der lever dybt inde i skoven. Deres magi er dog ved at forsvinde, og de må yde et menneske offer for at beholde den. Dog er det et bestemt form for offer, nemlig et drengebarn. Så alle håber på at det barn som Kejsas mor bær på, er det drengebarn der skal redde deres magi. 
Kejsas mor er dog ikke lige så villig til at ofre sin søn, og skjuler barnet før de kan ofre det. Kejsa drager altså ud i verden udenfor skoven for, at finde sin lillebror, så hun kan redde magien fra at forsvinde. 
I starten var jeg ikke helt fan af Kejsa, men det bunder nok mest ud i hvor villig hun var til at ofre sin lillebror for magiens skyld. Jeg må dog sige at jeg kom til at synes okay om hende, jo længere ind i bogen jeg kom. Jeg kom til at lære hende bedre at kende, og se flere sider af hende, end den ivrige unge heks, der vil gøre alt for at blive vellidt. I det at hun drager ud i verdenen for at finde sin lillebror, ser hun jo andre måder at leve på. Det gør hende nysgerrig, og hun begynder at stille spørgsmål til, om de virkelig behøver magien for og overleve. Den udvikling hun kommer gennem fra hun forlader sine heksesøstre, var jeg vild med, og det har været en fornøjelse at følge hende i den. 

Selve handlingen var virkelig medrivende. Jeg kunne virkelig godt lide emnet med en ung heks, der vil gøre rigtig meget for at blive vellidt i sin kreds var utroligt spændende. Og at følge Kejsa på sin mission for at finde sin lillebror var virkelig spændende. 
Jeg synes det var virkelig interessant, at se hvordan hun ville klare sig i de uvante omgivelser, om hun nemt ville falde ind, eller om hun ville få svært ved at tilpasse sig det nye. 
Hun er jo vant til at bo i skoven der ikke er præget af teknologi og videnskab, samt er vokset op med at mænd er farlige, og at hun så nu skulle ind til byen, hvor alt er anderledes, præget af teknologi og videnskab, samt hvor mænd lever side om side med kvinderne, var virkelig interessant. 
Jeg vil sige at forfatteren virkelig har skabt en interessant fortælling, som både er lettere klassisk, men også har sine unikke træk der fanger læseren. Den fangede hvert fald mig. 
Sproget er let, og med den interessante handling, var det som om siderne læste sig selv. 
Dette er jo min førstegangs oplevelse af forfatterens skrivestil, så jeg var meget spændt på mængden af detaljer, og jeg kan nu afsløre at forfatteren bruger et rigt billedsprog, der gjorde det let for mig, at læne mig tilbage og forestille mig alt der skete som en lille film. 
Samtidig har forfatteren også formået at skabe fyldige og interessante karakterer. For udover vores interessante hovedperson, må jeg sige at flere af bipersonerne, også formåede at fange min interesse. Jeg kunne specielt godt lide Camilla og Mathias. 
Så alt i alt vil jeg sige, at det var en super god læseoplevelse, og jeg kun varmt kan anbefale alle fantasy elskere at give den en chance, og så håber jeg i vil finde den lige så interessant som jeg gjorde! 







Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar