onsdag den 29. juni 2022

Anmeldereksemplar: De glemte vogtere #1.

De glemte vogtere.

Titel: De glemte vogtere. #1. 

Forfatter: Andreas Boeskov. 

Forlaget: Gyldendal.

Udgivet: 18/03-2022. 

Antal sider: 272. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren og forlaget,
så tak til dem! 


De glemte vogtere.

Asger kan godt lide at tegne, når nu hans forældre alligevel arbejder så meget. 
Det er, som om de voldsomme og ulækre monstre dukker op på papiret helt af sig selv. En dag begynder han til sin rædsel at støde på de forfærdelige væsner fra tegningerne omkring sit hus, og en mystisk flok børn dukker op ud af det blå for at redde ham. 
Men hvor kommer de fra? Og hvorfor er det så svært at huske dem bagefter?




"De glemte vogtere" er en bog jeg har kigget på lige siden udgivelsen, samt fået anbefalet, nu har jeg læst den og jeg er ved at gå til af utålmodighed efter en fortsættelse nu. 
Da jeg begyndte på bogen havde jeg en del forventninger, og den levede bestemt op til dem alle. Den var spændende, unik og medrivende, og jeg glæder mig til forhåbentligt, at læse meget mere fra denne forfatter. 

Da jeg begynder på bogen, bliver jeg hurtigt fanget af vores hovedperson, og de mystiske ting der sker omkring ham. Asger elsker at tegne og er sådan set også rigtig dygtig, men han laver altid nogle mystiske monstre når han tegner. En dag begynder de her monstre at dukke op foran ham i virkeligheden, og sammen med dem dukker også en flok mystiske børn op, som bekæmper disse monstre og holder de uvidende sikre. 
Ikke længe efter bliver Asger trukket ind i kampene, også selvom han ikke helt ved om det er virkelighed. 
Handlingen er jeg vild med. På nogle punkter er den lidt genkendelig i form af monstre visse folk ikke kan se, og nogle vogtere i baggrunden som holder dem sikre. Men der er også noget unikt og spændende over handlingen. Her er det børn der holder folket sikre, og det meget unge børn, for det er dem der har et åbent sind over for fantasien. Samtidig lever de uden specielle grænser, de kan rejse rundt i hele verdenen ved at forestille sig det, og få ting til at ændre sig til deres behov. De bøjer altså virkelighedens grænser som vi kender. Det vildt, og interessant, og var bestemt med til at holde mig som læser fanget. 
Jeg tror bestemt også det er detaljer, som vil fange den noget yngre læser. 
Vi følger jo udelukkende Asgers synsvinkel i bogen, og det helt fint for mig, for det er hans fortælling, og jeg følte også, at jeg kom tæt nok på de andre personer vi møder. 
Jeg faldt hurtigt for Asger. Han er en skøn fyr, nysgerrig men også lidt tilbageholdende. Venlig og opmærksom, og ønsker det bedste for dem omkring sig. Af en ung fyr at være, virkede han også på mange måder voksen, samtidig med at han holdte lidt på noget af den barnlige side ved lige også. Han er selvfølgelig ikke perfekt, han er et barn og han er under udvikling, og den udvikling ser vi også undervejs i læsningen. Det var en fed udvikling, og jeg glæder mig virkelig til at følge ham igen i næste bog. 

Selve handlingen med de mystiske monstre som truer verden, som de her vogtere skal bekæmpe synes jeg var yderst interessant. For det ikke bare almindelige monstre vi normal ser, det her er specielle blandinger af alt muligt. Det er virkelig ingen grænser for hvordan de her monstre ser ud, og det bestemt med til også at styrke humoren lidt i løbet af bogen. For nogle gange kan man næsten ikke andet end at grine lidt af de interessante blandinger vi møder. 
Der sker dog også lidt andet i løbet af bogen end kampe mod monstrene, men det vil jeg ikke rigtigt skrive om, for så spoiler jeg alt det gode for jer. Men den er spændende og virkelig medrivende. 
Sproget i bogen er let, og jeg tror at selv den yngre læser vil have nemt ved at læse med. Samtidig vil jeg også sige, at den ville være rigtig fin som højtlæsning for den yngre der nok ikke selv læser så godt endnu. 
Forfatteren bruger et rigt billedsprog, som gør det nemt at forestille sig alt det man oplever undervejs i bogen. Jeg havde hvert fald nemt ved at læne mig tilbage, og forestille mig det hele som en lille film. 
I bogen møder vi også en pæn håndfuld personer, og her har forfatteren også klaret sig super godt. Alle virkede interessante og gjorde mig som læser nysgerrig. 
Alt i alt vil jeg sige bogen her var super god, og jeg glæder mig til en fortsættelse! Denne bog kan jeg også kun varmt anbefale alle læsere, unge såvel som ældre. 







Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar