mandag den 18. juli 2022

Anmeldereksemplar: Under den hviskende dør.

Wallace Price. 

Titel: Under den hviskende dør. 

Original titel: Under The Whispering Door. 

Forfatter: TJ. Klune. 
 
Udgivet på dansk ved: Memoris. 

Udgivet på dansk den: 02/06-2022.

Antal sider: 446. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Under den hviskende dør. 

Wallace Price er ikke tilfreds. Overhovedet ikke. Han har lige fundet ud af, at han er død. Det er yderst ubelejligt, for han har noget meget vigtigt arbejde, der ikke kan vente. Og hvorfor er der ingen, der sørger over ham ved hans begravelse?

Mens Wallace forsøger at forlige sig med tanken om sin egen død, går det op langsomt op for ham, at han forsømte at leve livet, mens han havde muligheden. Men måske er døden kun begyndelsen?





T. J. Klune formåede sidste år med sin bog "Eventyrhuset" at slå benene væk under mig, og give mig en fantastisk læseoplevelse, og nu har han gjort det endnu engang. 
"Under den hviskende dør" Fangede mig med det samme, og jeg kunne næsten ikke slippe bogen da jeg først begyndte. Bogen levede op til alle forventningerne, og var meget bedre end jeg først havde forventet. - Jeg skal bestemt læse mere af denne forfatter en dag! 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg rigtig mange forventninger til bogen. Ikke mindst fordi jeg var stor fan af forfatterens tidligere bog, men også fordi denne her har fået utroligt meget ros på det seneste. 
Jeg blev utroligt hurtigt fanget af Wallace og hans ret uheldige situation. Først var jeg ikke ligefrem fan af ham. Han var ret ubehagelig og kølig over for alle, og det vigtigste for ham var at hans job blev gjort ordenligt, og uden den mindste fejl. Det er faktisk også hans store fokus da han i starten dør. Han vil gøre alt for at komme tilbage til livet, og tilbage på jobbet. 
Det går dog ikke helt som forventet, og Wallace må begynde at se anderledes på sin situation og virkeligheden. 
Efter Wallaces død, ender han ved sin egen begravelse, hvor han indser at han ikke er så velledt som han måske gik og troede. Her møder han dog også høsteren Mai. Mai tager ham med til Charons Overfart, en lille charmerende tesalon som er styret af færgemanden Hugo. 
Hugo står for at hjælpe de døde videre, og her står han over for lidt af en opgave med Wallace, som er opsat på at finde en måde at komme tilbage til livet på. 
Wallace ændre sig dog med tiden, og falder til ved tesalonen hvor han bl.a. også møder den ældre herre Nelson, som også er gået bort. Han begynder med tiden at reflektere over sit liv, og indse at han måske ikke havde så godt et liv som han gik og troede. 
Nu vil jeg selvfølgelig ikke spoile mere, for i skal selv have oplevelsen af denne fantastisk medrivende handling. 
Som sagt går Wallace dog gennem en videre udvikling af sin personlighed gennem bogen, og jeg må sige det var virkelig vidunderligt at følge ham. Det en stor og interessant udvikling han går gennem, og jeg kan kun sige, at jeg glæder mig til at læse den igen, så jeg kan følge Wallaces udvikling endnu engang. 

Handlingen var fantastisk. Der sker ikke voldsomt meget, men den er fangende, tankevækkende og reflekterende. Den sætter ofte gang i tankerne, samtidig med at den er utroligt underholdende. Der er masser humor, og jeg tog mig selv i flere gange at græde af grin over hvor morsom handlingen til tider var. Med det sagt, er der også seriøse og tunge passager, som sætter gang i de triste følelser, for det er bestemt ikke kun sjov og ballade, bogen handler jo også om døden, og hvad der kommer efter. 
Samtidig har T. J. Klune også endnu engang taget en masse vigtige emner op, som seksualitet, identitet og virkelighedsopfattelse, og fået fremvist dem alle på en utroligt fin måde der også fanger læseren. 
Sproget er let og fuld af humor, som gjorde at jeg som læser bare fløj gennem teksten på ingen tid. Med det lette sprog, vil jeg også sige, at den yngre læser kan følge med, dog vil jeg sige den nok passer bedst til 17+ alderen, da den jo trods alt også handler om døden. 
Endnu engang bruger forfatteren også et rigtig billedsprog, som gør det let at forestille sig alt det der sker, så man nemt kan læne sig tilbage, og forestille sig det hele som en lille film. 
Vi møder også en lidt forskellige folk undervejs i bogen, og her vil jeg sige at forfatteren har klaret den fantastisk med, at gøre det nemt at forestille sig dem alle som ægte folk. Der var ikke en eneste flad eller kedelig biperson i denne bog. Min favorit udover Wallace, var helt klart Nelson, sådan en vidunderlig ældre herre med masser humor og livserfaring. 
Så alt i alt vil jeg sige at bogen her er velskrevet og medrivende, og jeg kan kun anbefale alle at give den en chance! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse på bloggen, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar