fredag den 22. november 2019

Anmeldereksemplar: Bjergtaget #2 - Smagen af Aske.

Bjergtaget.

Titel: Bjergtaget #2 - Smagen af Aske.

Forfatter: Sidsel Sander Mittet.

Forlaget: Facet.

Udgivet: 13/09-2019.

Antal sider: 400.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 



Smagen af Aske. 

Bjergtaget 2 – Smagen af aske er den anden bog i en ny fantasy-trilogi af Sidsel Sander Mittet, der udforsker spændingsfeltet mellem nutidens normer og folkevisernes tankemønstre.

“Der er et sagn, et digt, der kan forstås af dem, der har øjne at se med og ører at høre med. Jeg ved ikke, om det gælder for jer. Det er en advarsel og en bøn på samme tid, og jeg vil recitere det for jer, hvis …” Den gamle elverkvinde smilede listigt.

I menneskenes verden forsøger Sigrid at finde en måde, hvorpå hun både kan være elver og menneske. Askatla kæmper for at genvinde sin styrke, og Johannes, der er fanget i elvernes rige, må bruge alle tilgængelige midler for at beholde magten over sit eget sind.

Ingen af de tre kan tillade sig kun at koncentrere sig om deres egne udfordringer. Elvernes interne magtkampe spidser til, og hver især må de sande, at tingene kun sjældent er, hvad de giver sig ud for.

I takt med at hovedpersonerne dykker længere ned i deres fortid spindes overtro og virkelighed sammen til en fortælling om venskabets værdi, det eventyrliges betydning - og begærets farer og glæder.





Bjergtaget 2 er en bog jeg havde fået meget høje forventninger til efter sin utroligt spændende etter, og hvor må jeg sige den levede op til dem og så meget mere, jeg vil faktisk gå så langt, og sige at den har overgået sin etter, men det har også gjort at jeg har tårnhøje forventninger til den tredje bog nu, som jeg venter spændt på.

I menneskenes verden er Askatla ved at genvinde sine kræfer, dog på flugt sammen med to af efterkommerne - Aslak og Sigrid. - 
Sigrid prøver at finde en måde at tøjle sine elverkræfter og leve som menneske og elver, hvilket ikke helt er en succes for hende, det er svære end hun havde troet. 
Men imens er Johannes fanget i elverves verden ved fjenden, og samtidig forsøger han hårdt på at beholde sin forstand, hvilket bestemt ikke er let for ham med alle de forførende elvere, men med lidt hjælp fra Askatlas runer formår han lidt lettere at holde på den.
Det hele er et kaos, hvem er fjenden, hvem er heltene, og hvem kan man egentlig stole på?

Denne anden bog starter sådan set fra hvor vi sluttede i den første bog, nemlig med at de er sluppet fri fra fjenden og nu er på flugt. Askatla og Alawin er hårdt sårede, Sigrid og Aslak ved ikke helt hvad de skal gøre.
Igennem bogen skifter vi stort set heletiden imellem at følge - Sigrid, Askatla og Johannes. - Kapitlerne er korte, hvilket jeg synes gjorde at det faktisk bare følte at bogen læste sig selv, for jeg var igennem det ene kapitel efter det andet ret hurtigt.
Igennem bogen vil jeg faktisk sige det ikke fordi der sker vildt meget, vi følger deres flugt i menneskenes verden, hvor vi støder på Sigrids familie, men også en æld gammel elver i en skov under deres flugt, og så følger vi Johannes kamp i elvernes verden, og hans hårde forsøg på at "overleve" Og det jo ikke fordi det er vildt meget, men måden det er skrevet på, spændingen i den her flugt, og den nervepirrende følelse ved at følge Johannes i elvernes verden, gjorde bare at det føltes som så meget mere end det egentlig var.
Men undervejs bliver der stillet spørgsmål, kastet med nogle folkeviser, beskyldninger og sået en masse tvivl. Jeg må da være ærlig jeg begyndte helt klart flere gange at tvivle på hvem den rigtige fjende egentlig til tider var.

Jeg nød virkelig følge alle karakterene igen, forfatteren er fortsat dygtig til at forklare og gøre sproget levende og fangende, det tog mig ikke lang tid bare at flyde med sproget igen og bare nyde den spændende handling.
Og jeg skal være ærlig, jeg er ikke skarp når det gælder folkeviser, men jeg vil sige jeg var vild med måden hun fortsat bruger dem ved hvert kapitel, og som en del af selve fortællingen og de her elvere, det gjorde det interessant, og jeg er helt klart nysgerrig på dem, og glæder mig til forhåbentligt at få flere af dem i den tredje bog.

Jeg kan kun anbefale serien, så hvis i ikke allerede har læst den første bog, så synes jeg i skulle komme igang, og hvis i allerede har læst den første, så kom da igang med den anden! For den bliver bare bedre og bedre.



Bogen er modtaget af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar