lørdag den 16. november 2019

Anmeldereksemplar: Fanny Fairychil og det magiske spejl #1.

Fanny Fairychild.     

Titel: Fanny Fairychild og det magiske spejl #1.

Forfatter: Lykke Lindbo. 

Forlaget: Lindbo.

Udgivet: 28/01-2019.

Antal sider: 239.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er tilsendt af forfatteren,
så mange tak til hende! 

Det magiske spejl.

Tænk, hvis der var en verden parallel med denne – fuld af magi og trolddom og alt det, man tør ønske sig. Men også alt det, man frygter mest? Og tænk, hvis du gennem generationer har været arving til nøglen til dette mysterium?
Fannys mor forsvandt da Fanny var fire år gammel. Seks år senere finder Fanny sin mors gamle dagbog og et magisk spejl i en kiste på loftet. Herfra starter et langt eventyr.
Med hjælp fra dagbogen og en flok legesyge guldsmede, finder Fanny vej til den gamle kone Alfhild på lysningen Carling i den store, tætte skov nær hendes hjem.
Alfhild fortæller Fanny en utrolig historie om en verden fuld af alfer, jætter og nordiske guder – men også ondskab og ulykke.
Med spejlet i hånden og nye venner ved sin side, rejser Fanny gennem Mimers Brønd mod Alfheim. Hun skal advare Kong Frej om Udgårdslokes onde planer. Han vil stjæle spejlet og hemmeligheden bag gudernes evige liv, så han selv bliver til en gud og enehersker over hele verden.
Pludselig skal Fanny kæmpe, ikke blot for sit eget liv, men også for hele menneskeheden. Og samtidig går det op for hende, at hun ikke kender til hele sandheden om sin mors forsvinden …




Fanny Fairychild og det magiske spejl var en spændende start på en serie jeg glæder mig til at læse videre på.
Dette er en bog spækket med alfer, magi, trolde, nisser, feer, jætter, vætter, dværge og meget mere magisk og nordisk inspireret. Generelt fik jeg meget følelsen af at det nordiske mytologi er en stor del af bogens tema, og selv om man måske så ikke lige er så stærk i den viden er der en fin ordforklaring på mange af ordene der kan være svære at forstå bag i bogen, hvilket jeg selv må sige var en stor hjælp.

Denne bog er jo den første i serien, og derfor kan den måske også godt virke lidt langtrukken i starten, for vi får meget detaljerede og langt beskrevet scener af omgivelser og familie historie, hvilket måske godt kan virke lidt hårdt når man tænker på dette er en fantasy bog for 10-12+, så for den ældre læser er det meget fint, men for den lidt yngre kan det godt virke som en lang start, men når vi kommer sådan lidt over halvvejs ind i bogen, så begynder Fanny´s eventyr ellers også med det her magiske spejl, hendes mors dagbog og håbet om måske at finde sin mor igen, hvilket jeg fandt meget spændende!

Denne bog vil jeg nu egentlig også sige ville egne sig meget godt til højtlæsning for de yngre børn der elsker fantasy, for det må jeg sige den er spækket med, og på sproget vil jeg sige den egner sig mere til højtlæsning end startlæsning da der godt kan være komplicerede ord i.
Dog er kapitlerne forholdsvis korte, og det ikke fordi jeg synes der var overvældende meget tekst på siderne, så er du den stærkere læser er du nok hurtigt igennem den, det var jeg nemlig selv.

Dog vil jeg altså rose forfatteren for hendes evne til at fortælle og gøre tingende livligt og spændende trods den lidt lange start, jeg elsker detaljer, og jeg elsker når det så også er spændende nok, og det synes jeg forfatteren var ret godt til at gøre det.
Dette er helt sikkert en serie jeg ser frem til at læse videre på, og vil anbefale jer læsere at give den en chance!



Bogen er modtaget af forfatteren til en anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar