fredag den 29. november 2019

Anmeldereksemplar: Slottet Wadenstierna #3 - De skandaløse.

Wadenstierna.

Titel: Slottet Wadenstierna #3 - De Skandaløse.

Forfatter: Simona Ahrnstedt.

Udgivet på dansk ved: Flamingo.

Udgivet på dansk den: 13/09-2019

Antal sider: 364.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 



De skandaløse.

Den attraktive greve Gabriel Gripklo er vendt tilbage til hjemlandet efter mange år udenlands. Med sig har han et blakket ry. Det siges, at han ikke har nogen skrupler. Nu leder hans mor og søstre efter en hustru til ham.

Magdelena Swärd er den evige ungmø. Dannet, men fattig, der af sine omstændigheder bliver tvunget til at agere selskabsdame for en ung, forkælet baronesse sommeren over. Hendes opgave er at sikre en forlovelse mellem de to.

Med sit hvasse tungebånd og puritanske kjoler er Magdelena indbegrebet af alt det, Gabriel ikke bryder sig om hos kvinder. Den dekadente greve repræsenterer omvendt alt det, hun foragter hos mænd. Men et natligt møde får konsekvenser og snart befinder Magdalena og Gabriel sig i en lidenskabelig, forbudt og mere og mere skandaløs affære.

De skandaløse er en lidenskabelig kærlighedsroman, der foregår i det 17. århundrede på det svenske slot Wadenstierna, og den skorter hverken på drama eller intriger.



Så har jeg fået læst den tredje bog i serien - Slottet Wadenstierna. - som sagtens kan læses uden at have læst de første to bøger. Selv har jeg ikke fået læst den første bog i serien endnu, så denne anmeldelse spoiler intet fra de første bøger.

De skandaløs er en lidenskabelig, humoristisk, nervepirrende kærlighedsroman. Bogen foregår i det 17 århundrede, så vi er alligevel en god slat år tilbage, hvilket man både tydeligt kan fornemme på sproget, væremåderne, transport metoder, tøjet de går i og deres omgivelser, og der vil jeg sige at forfatteren virkelig har gjort et godt stykke arbejde, for den er godt nok godt skrevet, jeg kunne hvert fald læne mig tilbage og nyde bogen.

Magdelina Swärd er en dannet ugift kvinde, nok oppe i årene til at agere selskabsdame for en ung, forkælet baronesse hen over sommeren. Hendes opgave at sørge for hun opføre sig passende og sikre en forlovelse mellem baronessen og Grev Gabriel. 
Grev Gabriel er ikke interesseret i ægteskab, han er bestemt heller ikke interesseret i at være fanget på slottet Wadenstierna som er hans. Men hans moder presser på for ægteskab og at han slår sig ned. 
Magdelina er bestemt ikke en kvinde for Gabriel, en han helst vil undgå og hun har det sådan set på samme måde. 
Men inden længe sker der ting og sager på slottet, som skaber en intens, humoristisk og spændende affære. 

I løbet af bogen følger vi begge karakterer, hvilket jeg vil sige var både spændende, men bestemt også morsomt. For trods dette er en lidenskabelig kærlighedsroman, er det ikke en dans på roser mellem de to, de spænder på skænderier, uheldige ord udveksler, et upassende første møde, og mange andre ting der bestemt gjorde bogen så meget mere underholdende at læse.
Magdelina er helt bestemt en kvinde efter min smag, stædig, ben i næsen og bestemt ikke bange for at sige sin mening eller være alene hvis det er hvad hun vil være.
Derimod drev Gabriel mig på en måde til vandvid til tider, hans charme, stædighed, frembrusende væremåde og attitude kunne være noget så træls, men også interessant at følge. Jeg er endt med at have det her had/kærligheds forhold til ham, jeg synes både om ham, men hader ham også lidt.

Dette er virkelig en bog jeg nød at læse, så meget at jeg ikke kunne slippe den igen før jeg var færdig.
Trods bogen ikke er særlig tyk, er der meget skrift på siderne, og det er et tungere sprog end normalt da vi er langt tilbage i tiden, så det helt sikkert en bog der vil tage tid hvis man ikke er den hurtigste, jeg derimod fløj lige igennem den og fik læst den på en dag.
Jeg kan kun anbefale denne bog, specielt til jer læsere der nyder en en intens kærlighedsroman, men også nyder at være tilbage i tiden samtidig.



Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar