tirsdag den 25. februar 2020

Anmeldereksemplar: Happy Fat. - Fordi du må godt være tyk.

Happy Fat.

Titel: Happy Fat. - Fordi du må godt være tyk. 

Original titel: Happy Fat. - Taking Up Space in a World That Wants to Shrink You

Forfatter: Sofie Hagen.

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic. 

Udgivet på dansk den: 03/01-2020.

Antal sider: 352. 

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Fordi du må godt være tyk. 

"Jeg er en tyk person, og jeg elsker min krop. Jeg er så heldigt at kunne sige det - det har taget meget arbejde og meget tid. Jeg vil fortælle dig, hvad jeg har lært og hvordan jeg kom her". ‘ I Tyk og glad deler komikeren Sofie Hagen, hvordan hun fjernede fat fobiske påvirkninger fra hendes daglige liv og fandt selvrespekt i en verden, hvor fordømmelse og diskrimination findes i overflod.

Fra skam, sex til flysæder, kærlighed og om at sidder fast på offentlige toiletter Her giver Sofie praktiske tips til læsere - tegner visdom fra andre fedtfrigivende champions undervejs.

”Tyk og glad” er et sjovt, vredt og lidenskabeligt kig på hvordan optagelse af plads i en kultur, der er desperat for at reducere dig, kan være radikalt, udfoldende livsforandrende.
 



Jeg har nu fået læst Happy fat, og hvor må jeg sige det var en fantastisk og lærerig bog. 
Bogen her kan godt for dem der endnu ikke har læst den lyde som en bog hyldet til fedme, men det er den ikke. Bogen handler om Sofie, og hendes liv som tyk standup-komiker. 

Jeg personligt var meget spændt på at se hvordan mit blik på fedme var når jeg blev færdig med bogen. Jeg skal ærligt sige jeg er en tyk kvinde, men jeg er yderst tilfreds og glad for mig selv, og det var jeg helt bestemt også da jeg blev færdig med bogen. 
Dette var en bog der dog også fik mig til at åbne øjne på nogle punkter, men det er også en bog jeg mener alle virkelig skulle prøve at sætte sig ned med og læse.
For selv om du er tynd, så er der også et kapitel for dig, et kapitel om hvordan du kan være en god ven for en tyk person. Som jeg virkelig godt kunne se mange rigtige ting i fra Sofies synsvinkel i bogen. 

Igennem hele bogen høre vi meget om Sofie og hendes barndom, teenager år og voksne år som tyk, der er flere kapitler hvor hun beskriver oplevelser med hendes familie, venner og kærester, hvor hendes tykhed har påvirket noget på en eller anden måde, og det må jeg nu sige var spændende at høre om, jeg synes selvfølgelig det trist at vide hvordan hun er blevet behandlet på grund at nogle ekstra kilo. Men jeg kunne også se nogle episoder under læsningen jeg selv har været ude for i min barndom. 
Men ud over Sofies barndom til voksenliv, får vi også interviews med nogle andre tykke folk, tykaktivister som prøver at gøre noget for tykke folk.
Men vi høre også omkring forskelligt forskning som Sofies har hørt om, omkring hvad det vil sige at være tyk, og at man ikke nødvendigvis er usund og vil dø af tykhed en dag. At man sagtens kan være sund og tyk på samme tid. 

Bogen her fangede mig generelt meget, for selv om det i sig selv jo egentlig er en lidt trist bog, så der også lagt humor, glæde, og spænding ind i bogen, trods jeg var nogle dage om at blive færdig med bogen, følte jeg bare at jeg fløj igennem det ene kapitel efter det andet når jeg først satte mig med bogen, og jeg skal helt sikkert genlæse den en dag. 
Bagerst i bogen er der en del sider med massere af links til sider hvor man kan læse mere om forskning af fedme, nogle af tykaktivisternes hjemmetider, generelt bare en masse sider om flere forskellige og vigtige emner man får info om omkring i løbet af bogen. 
Undervejs lærte jeg også nogle nye spændende ord, og så synes jeg det var vildt fedt med alle de ekstra noter der er blevet skrevet af forfatteren i bunden af siderne, hvis hun lige havde noget vigtigt at sige inden man læste videre, mange humoristiske kommentarer.
Og jeg vil helt sikkert anbefale alle jer der ude at få fingrene i et eksemplar og komme igang, jeg er sikker på i også vil synes den er værd at læse. 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar