fredag den 28. februar 2020

Anmeldereksemplar: Mortal Engines #4 - Byernes kamp.

Mortal Engines.

Titel: Mortal Engines #4 - Byernes Kamp.

Original titel: Mortal Engines Quartet #4 - A Darkling Plain.

Forfatter: Phillip Reeve. 

Udgivet på dansk ved: Alvilda.

Udgivet på dansk den: 03/10-2019.

Antal sider: 522.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Byernes kamp. 

I trækbyernes storhedstid var London både frygtet og beundret. Nu står byen tilbage som et ensomt, ødelagt vrag …

Tom Natsworthy og hans datter, Wren, flyver omkring på Fugleruten og prøver at glemme Hesters svigt og bedrag. Deres rejse fører dem til London, og her gør far og datter en enestående opdagelse: en hemmelighed, som kan vende op og ned på kampen mellem trækbyerne og de statiske byer.

Hester hjemsøges af fortidens spøgelser og må stå ansigt til ansigt med en fjende, der truer med at udrydde hele menneskeheden …


Så blev den afsluttende bog i den fantastisk spændende serie - Mortal Engines - læst, og hvor nød jeg den virkelig! 
Jeg var dog ret lang tid om at læse bogen her, ikke fordi den ikke trak i mig for det gjorde den virkelig, men fordi jeg simpelhen allerede savner universet, karakterene og handlingen så meget allerede, så jeg prøvede virkelig at trække den så langt jeg nu kunne! 

Tredje bog sluttede jo med at Hesters hemmeligheder kom frem for Tom, og at hun jo så vælger at forlade Tom og Wren fordi hun ønsker dem det bedste, og fordi hun godt ved at Tom føler sig forrådt. Vildt spændende, hvilken hemmelighed vil jeg dog ikke afsløre hvis nu du endnu ikke har læst de første bøger i serien. 
Men den fjerde bog her starter ikke rigtigt fra hvor vi forlod dem i tredje, vi er omkring et halvt år fremme nu. Det ikke fordi vi er gået glip af vildt meget i løbet af det halve år, Tom og Wren har bare rejst rundt og handlet på fugleruten. 
Theo er tilbage ved sin hjemby og sin familie, men kommer hurtigt ud på flere spændende eventyr. 
Hester rejser rundt sammen med Shrike og prøver at komme videre, selvom savnet efter sin familie nager hende. 
Igennem selve bogen sker der en masse for vi følger jo ikke kun Tom, Hester, Wren og Theo, der er også nogle andre karakter både nye men også nogle karakter vi har beskæftiget os med i de tidligere bøger, hvilket jeg fandt meget tilfredsstillende, for det gjorde også bare jeg havde lyst til at læse videre hele tiden fordi kapitlerne konstant skifter i mellem alle karakterne. 
Starten af bogen kan måske godt virke en smule langtrukken, det var hvert fald ikke den del der trak mest i mig, men omkring 200 sider inde begynder der at ske vildt meget, som bare gør man læser hurtigere og bare flyver igennem det ene kapitel efter det andet. Dog er de omkring 200 første sider altså også spændende, det var bare mere nær slutningen der trak mest. 

Dette var faktisk i første omgang en serie jeg var vildt i tvivl om, jeg synes første bog var lidt sær, speciel, interessant, men virkelig sær, dog valgte jeg at give den en chance og læse videre, hvilket jeg er super glad for i dag, for dette er altså bare en vildt speciel og unik serie, jeg kan ikke sige andet end giv den altså lige en chance hvis i måske havde det lidt som mig. 
Fjerde bogs afslutning er jo seriens afslutning, og hvor må jeg virkelig sige jeg er tilfreds med den, den var meget anderledes end jeg havde troet, men den var tilfredsstillende og rørende, jeg synes hvert fald den trak et par tårer igennem de sidste par sider. 
Jeg kan hvert fald kun anbefale bogen her, for trods den lyder lidt sær, godt kan virke speciel, så er den simpelhent fantastisk og værd at give en fair chance! 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar