mandag den 13. juli 2020

Overraskelses bog / Anmeldelse: En fortælling om sangfugle og slanger.

Sangfugle og slanger.

Titel: En fortælling om sangfugle og slanger.

Original titel: A Ballad of songbirds and snakes.

Forfatter: Suzanne Collins. 

Udgivet på dansk ved: Gyldendal. 

Udgivet på dansk den: 19/05-2020.

Antal sider: 540.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget,
så mange tak til dem! 


En hunger games fortælling.

Katniss Everdeen var langt fra den første, der deltog i Dødsspillet. Panems skræmmende tradition, hvor de årligt sender 24 tilfældigt udvalgte børn mellem 12 og 18 år ud på en drabelig kamp til døden, går mange år tilbage.

"En fortælling om sangfugle og slanger" er historien om det 10. årlige Dødsspil, der udspillede sig 64 år før Katniss meldte sig frivilligt for at skåne sin lillesøster.

Vend tilbage til "Hunger Games"-seriens spændende univers og det dystopiske Panem med dets undertrykte distrikter i Suzanne Collins medrivende nye fortælling, der vil overraske og glæde fans af bøgerne om Katniss.




Så har jeg fået læst denne her hunger games fortælling, og hvor må jeg sige jeg var spændt da jeg gik igang, for jeg var virkelig i tvivl om hvor vidt den var noget for mig eller ej, men den overraskede positivt, og jeg slugte bogen på ingen tid!
Jeg har ikke selv læst hunger games trilogien da jeg har set filmene, jeg er nemlig lidt skeptisk omkring at læse bøgerne, da jeg er bange for min oplevelse af filmene måske bliver ødelagt, men jeg er nu lidt nysgerrig på bøgerne efter at have læst denne her, så måske læser jeg dem en dag! 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg jo ret nervøs, men inden jeg så mig om, var jeg fanget af universet, og kunne bare ikke slippe den, bare første dag fik jeg læst over 200 sider i den på bare få timer!
Efter at have læst bogen her, vil jeg sige at jeg har fået et bedre indblik i hvem Snow virkelig er, og hvorfor han endte som den her "skurk" vi kender fra den første trilogi. 
I starten blødte jeg faktisk op for ham, for han virkede utroligt menneskelig i forhold til den præsident jeg kendte fra filmene, han brød sig ikke om døds spillet, og bekymrede sig faktisk om dem fra zonerne, hvilket jo ikke helt passede ind med det billede jeg havde før jeg begyndte på bogen. 
Et øjeblik begyndte jeg faktisk at synes om ham, netop fordi han virkede så menneskelig og betænksom, men det må jeg dog sige ændrede sig igen nær slutningen, der begyndte menneskeligheden så småt at falde i baggrunden igen, og han tænkte kun på det der kunne gavne ham. 

Jeg må nu også sige det var lidt specielt at læse om en karakter, man egentlig godt ved hvor ender henne, for alle der har læst eller set filmene, ved jo godt at han ender som præsident og som skurken, men vi ved jo bare ikke rigtigt hvad der sker frem til lige det, og vi får heller ikke hele historien til han ender som præsident, men vi får en god del. 
Men jeg vil også sige, det var virkelig en fornøjelse at lærer mere at kende om det her univers, og omkring hvordan spillet begyndte, for da vi starter på denne bog, er de jo kun nået til det tiende år med døds spillet, så det er jo ikke så udviklet som i den tid trilogien foregår i, og det fandt jeg nu meget interessant, og det var bestemt også med til at jeg nød bogen så meget mere end forventet. 

Men trods det kun er Snow's synsvinkel vi følger igennem bogen, så er han jo ikke den eneste vi møder, og en karakter der specielt fangede min interesse, det var Lucy Grey. 
Lucy Grey er fra zone 11, og ender i det tiende døds spil, men trods hun ender i en utroligt trist situation, så formår hun at virke munter og livlig, trods man godt kan fornemme en smule frustationer og sorg over at hun er endt der, så var det på ingen måde de følelser der trådte mest frem, hun holdt hovedet højt og kæmpede! 
Hun var virkelig en karakter jeg kom til at holde af i løbet af bogen, jeg heppede virkelig på hende igennem hele spillet, og satsede på hun vandt, men om hun gjorde, må i jo selv læse jer frem til. 

Sproget i bogen var egentlig ret let og forståeligt, jeg fløj igennem den ene side efter den anden og følte intet problem med at følge med, så trods det noget af en mursten, der godt kan virke en smule skræmmende af størrelse, er man egentlig ret hurtigt igennem den, både på grund af det forståelige sprog, og spændingen! 
Dette er den første bog jeg læser af denne forfatter, men jeg vil sige jeg vil helt sikkert gerne læse mere af hende en dag, også gerne andet der ikke forgår i hunger games universet. 
Alt i alt vil jeg sige denne bog gav mig en positiv og overraskende læseoplevelse, og jeg kan kun anbefale bogen her, og jeg vil sagtens sige at man kan læse den uden af have læst de første 3 bøger, jeg følte hvert fald intet problem ved det.




Bogen er tilsendt af forlaget som overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

1 kommentar:

  1. Er næsten færdig med den - Mangler lige 30 sider, men er virkelig også blevet positivt overrasket over den! 😃

    // Nouw.com/bylaura

    SvarSlet