torsdag den 30. juli 2020

Overraskelses bog / Anmeldelse: Kvantespring.

Kvantespring.

Titel: Kvantespring. 

Forfatter: Lise Villadsen.

Forlaget: Gyldendal.

Udgivet: 22/05-2020.

Antal sider: 256.

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er  modtaget af forlaget i overraskelse, 
så mange tak til dem. 


Astrid. 

Astrid og hendes storesøster Cecilie går begge i gymnasiet. 
Astrid burde nyde tiden i 1.g, og Cecilie burde glæde sig til studentertid og sabbatår. 
Men Cecilie er syg med angst og har brug for mere og mere hjælp til at klare selv de mest basale ting. 
Hele familien er under stort pres, men selvom alle ofrer sig for at få dagligdagen til at køre rundt, går Cecilies liv bare mere og mere i stå.
Astrid vil gøre alt for sin skrøbelige storesøster, og den dårlige samvittighed over ikke at kunne hjælpe ligger som en konstant underlægningsmusik i alt hvad hun foretager sig. 
Men da Astrid forelsker sig, begynder livet at folde sig ud på en ny måde. 
Pludselig ser hun sig selv og sin familie med nye øjne. 
Men kan Cecilie holde til, at Astrid begynder at prioritere sig selv og følger sine følelser? Og kan man overhovedet blive sig selv uden at miste nogen eller noget undervejs?




Dette er den første bog jeg læser af denne forfatter, og hvor må jeg sige at dette var virkelig en god første gangs oplevelse af hendes skrivestil, og det bliver bestemt heller ikke den sidste bog jeg skal læse af denne forfatter. 
Kvantespring er en bog jeg har hørt meget godt om, så jeg havde alligevel fået bygget en del forventninger op, og jeg må sige den levede ret godt op til dem, og jeg endte med at nyde bogen. 

Astrid går i 1.g, og hendes storesøster Cecilie går på sit sidste år. Egentlig burde Astrid bare nyde sin tid i 1.g som alle andre i sin klasse, men sådan er det ikke for hende.
Cecilie har rigtig slem angst, og det bliver værre og værre, hvilket også påvirker Astrid. 
Men som tiden går, begynder Astrid at falde for en, og trækker sig mere og mere fra Cecilie, hvilket skaber problemer og gør Cecilies angst værre. 

Da jeg begyndte på bogen her gik der egentlig ikke lang tid før jeg var færdig, for det en kort og letlæselig bog, hvilket var meget rart, selv om den godt til tider kunne virkelig lidt forhastet, hvilket også er grunden til den manglende stjerne. 
Astrid har det ikke helt let, hun er meget præget af sin søsters problemer, og bliver egentlig holdt tilbage, og hendes forældre stopper det ikke, det er lidt som om de har trukket sig lidt tilbage og ladet det gå ud over Astrid, de forventer hvert fald at hun ofre rigtig meget for at være der for Cecilie, hvilket jeg fandt meget trist, da det ikke burde være sådan. 
Jeg ved hvordan det er at have angst, så jeg forstod egentlig godt hvordan det var Cecilie havde det i løbet af bogen trods hun ikke var vores hovedperson. 
Astrid var egentlig ret let at holde af, hun er en god søster og sætter andre før sig selv, hvilket også trækker hende lidt tilbage i sidste ende, men jeg vil sige det var virkelig spændende at følge hende igennem bogen, og se hvordan hun i sidste ende ville takle det hele, for jeg tænker ikke det kan være let at skulle ofre sig selv hele tiden sådan som jeg oplevede hun gjorde i bogen. 

Dette er en bog der tager nogle ret interessante emner op som familiebånd, angst, kærlighed og skolepres, og jeg synes virkelig at Lise har formået at flette alle emnerne godt sammen og skabt en spændende og lærerig bog, jeg følte hvert fald jeg fik noget ud af den, og tænker også andre måske kan, både dem med og uden angst. 
Sproget i bogen er dejligt let, men også livligt. Lise er super dygtig til at beskrive og forklare med detaljer, sådan at jeg kunne forstille mig alle de omgivelser og oplevelser Astrid kommer ud for, hvilket var skønt, for det var med til at jeg nemmere kunne læne mig tilbage og bare nyde bogen fuldt ud. 
Dette er hvert fald en bog jeg godt kan anbefale alle læsere, både unge og ældre burde kunne læse den og nyde den. 



Bogen er sendt som overraskelse af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar