mandag den 5. april 2021

Anmeldereksemplar: Flammen og Bølgen #1. - Den røde drage.

Flammen og Bølgen.

Titel: Flammen og Bølgen #1. - Den røde drage.

Forfatter: Sidsel Sander Mittet.

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 12/03-2021. 

Antal sider: 368. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Den Røde Drage.

200 år efter Flodbølgen har lagt den kendte verden i ruiner, forsøger den unge ildgøgler Ignis at overleve i Øhavets sumpede ghettoer.
Samtidig lever Innovant-aspiranten Khalil et sikkert liv bag Øhavets diger fyldt med undervisning, piger og skydespil.

Mens Ignis flygter fra ghettovagter og blæser ild for at skaffe penge til mad, joker Khalil med sine venner over det mentale net og forsøger at sikre sig en sejr i den store Innovationskonkurrence.
Ignis og Khalil kunne ikke være mere forskellige. 
Alligevel er de bundet sammen af mærkelige syner, der fylder Ignis’ flammer og hjemsøger Khalils mareridt.




Så har jeg også fået læst Sidsels nyeste bog "Den Røde Drage" som er starten på en ny spændende trilogi, men denne gang er det ikke fantasy, men dystropi. 
Jeg var ret spændt på at se hvordan Sidsel klarede genre skiftet, men ud fra bagsideteksten var jeg ikke i tvivl om at denne bog var spændende, og det må jeg bestemt også sige den var. 
Jeg venter utålmodigt på en fortsættelse lige nu. 

Da jeg begyndte på bogen blev jeg med det samme fanget af universet. Det var tydeligt allerede fra start af at se det hele virkelig virkede gennemtænkt og velskrevet. 
Jeg blev faktisk så fanget af bogens handling og univers at jeg slet ikke kunne stoppe med at læse før jeg havde vendt sidste side i bogen.. 
Igennem bogen følger vi Ignis og Khalil, og kapitlerne er ligeligt fordelt så vi skifter synsvinkel ved hvert kapitel. Det gjorde også jeg ikke følte den ene overstrålede den anden, men at de fik lige meget opmærksomhed. 
Ignis var helt klart min favorit blandt vores to hovedpersoner. Jeg elskede hendes stædighed, og den tydlige omsorg hun viser over for sin bror og kusine. Hun virkede lidt som typen der kæmper sig gennem det meste, men også samtidig er der for sin familie. Men med det sagt var hun også møg træls til tider, hun tog forhastede beslutninger og spændte ben for sig selv. Men jeg vil sige det var med til at gøre hende mere menneskelig, og med til at jeg syntes det bedre om hende. 
Khalil var jeg derimod ikke den største fan af. 
Han er virkelig en modsætning til Ignis. 
Han er vokset op i trykke omgivelser bag beskyttede mure og uden at mangle noget. Og det vil jeg sige har gjort ham selvcenteret og egoistisk. Han var hvert fald ikke særlig opmærksom på dem omkring ham, det var mere ham og hans behov der var i fokus når jeg læste fra hans synsvinkel. 
Men der var dog nogle ting ved ham der gjorde mig nysgerrig. Hans fortid fra før han kom ind i de trykke omgivelser, hvad var der sket før innovanterne tog ham ind, og hvad betyder den her mystiske forbindelse mellem ham og Ignis.. Der var altså en del spørgsmål omkring ham som gjorde jeg alligevel var spændt på hans kapitler trods min modvilje mod hans personlighed. 

Jeg må sige jeg er altså virkelig imponeret over det her univers Sidsel har formået at skabe. Det er lidt som den verden vi kender i dag, men flere hundrede år frem i fremtiden, hvor teknologien er mere udviklet og landet er mere opdelt. 
Jeg vil sige teknologien var ret vild, fascinerende men også lidt skræmmende. I Khalils omgivelser er han på det de kalder det "mentale net" hvor man kommunikere igennem tankerne, lidt som vi snakker og skriver sammen på mobiler, computere og tablets i dag. De kan fornemme hinanden på det mentale net, og er faktisk aldrig rigtigt alene med deres tanker, hvilket skræmte mig en smule. Men det var også interessant, og jeg håber virkelig vi får mere at vide om hvordan det rent faktisk fungere med nettet i bog to. 
Folket er også ret klasse opdelt, der er ghetto folket, byfolket og så de rige. Ignis er fra ghettoen, og Khalil er fra de rige, og jeg må sige jeg var ret imponeret over den store forskel der er blandt de to, både på deres opvækst og deres personligheder. 
Jeg er altså bare imponeret over denne bog, og er virkelig spændt på en fortsættelse. 

Sproget i bogen er dejligt let. Og en ting jeg lagde mærke til var at jeg fornemmede at Facet måske er begyndt at bruge en lidt større tekststørrelse, det synes jeg virkelig var rart, for det gjorde også bare læsningen det mere overskueligt! 
Sidsel er som altid fantastisk til at bruge masser detaljer omkring alt til at beskrive og forklare hvad der sker. 
Sidsel er også fortsat god til at få alle sine karakterer vi møder gennem bogen til at træde frem og virke som ægte folk, og ikke bare kedelige bipersoner der falder i et med tapetet. Men samtidig vil jeg også sige at trods vi møder en del, så virkede det overskueligt og nemt at holde styr på dem alle. 
Alt i alt vil jeg sige dette er en velskrevet bog, med masser spænding og drama som gør man bare ikke kan slippe den igen når man først er kommet i gang. 
Jeg kan altså kun anbefale jer læsere der elsker en god dystropi fyldt med spænding at give den en chance. 







Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar