lørdag den 10. april 2021

Anmeldereksemplar: Solvogteren.

Solvogteren. 

Titel: Solvogteren. 

Original titel: Solvokteren. 

Forfatter: Maja Lunde. 

Illustrator: Lissa Aisato.

Udgivet på dansk ved: Turbine. 

Udgivet på dansk den: 23/03-2021. 

Antal sider: 198. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Lilje & Solvogteren.

Lilja har et vagt minde om solen, men verden, som hun kender den, er altid regnfuld og mørk. Intet kan vokse i den våde jord, og hele landsbyen sulter. Lilja bor sammen med sin bedstefar, som forsyner landsbyen med grøntsager fra sit drivhus, men der er aldrig mad nok til at mætte alle. En dag glemmer han sin madpakke, og da Lilja vil finde ham og give ham maden, opdager hun noget, der vil forandre alt. Lilja ser nemlig en hemmelig sti ind i skoven, hvor ingen børn må komme, fordi alverdens farer lurer derinde.

Men Liljas nysgerrighed vinder, og hun træder ind i den forbudte skov. Blandt de mørke stammer dukker snart en blomstrende verden op, hun aldrig havde troet fandtes. En verden, der giver hende et håb om, at tingene kan blive anderledes for landsbyen. Men ikke alle er enige i, at solen igen skal skinne over landsbyen, og Lilja må overvinde sin egen frygt og sætte livet på spil, hvis det skal lykkes for hende at bringe foråret tilbage...
 



Jeg har nu fået læst "Solvogteren" en bog jeg faktisk var ret spændt på at gå i gang med, men dog ikke havde det helt store forventninger til. Jeg kan dog sige jeg nød virkelig bogen, både på grund af den spændende handling, og på grund af de utroligt smukke illustrationer! Jeg skal da med sikkerhed have læst den første bog i denne serie en dag!
Bogen her kan altså sagtens læses uden at have kendskab til første bog "Snesøsteren" 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg med det samme fanget af Lilja, og det univers hun bor i, hvor der ingen sol er, det altid gråt og vådt. Hun har altså kun et vagt minde om hvordan solen var før den forsvandt. 
Jeg kunne rigtig godt lide Lilja, hun er sød og utroligt opmærksom. I starten blev hun lidt medrevet af den smukke blomstrede verden hun finder inde i den forbudte sjov, men hun indser faktisk også bare hurtigt at det ikke er okay at det kun er hende der har glæde af det hun nu finder. Hun beslutter hurtigt at hun skal finde en måde at dele det her med de andre i landsbyen, men det er ikke helt let. Dog gør hun det rigtige, og det var hvad jeg så godt kunne lide ved Lilje, hun er ikke egoistisk eller grådig, hun ønsker at dele og at gøre det rigtige. 
Handlingen i bogen var virkelig medrivende, jeg kunne slet ikke slippe bogen før jeg var helt færdig, for jeg måtte egentlig bare vide hvad der ville ske for Lilje og landsbyen. 
Lilje går langt i sit forsøg på at gøre det rigtige og at få solen tilbage til de andre i landsbyen, men det er ikke let, og bestemt heller ikke ufarligt. 
Jeg var imponeret over hendes kampgejst, og det faktum at hun aldrig gav op. Hun kæmpede sig frem lige meget hvor svært det blev.
I bogen møder vi Solvogteren, en lidt ubehagelig kvinde der ikke ønsker det samme som Lilje, og hun kæmper bestemt også imod Liljes forsøg. Jeg vil sige at Solvogteren var virkelig godt beskrevet, og til tider så godt at jeg fik lidt gåsehud på armene over hvor skræmmende hun egentlig lidt virkede. Men jeg vil også sige jeg sad lidt med følelsen af at Solvogteren både var god og ond, for det hun havde gjort, havde hun egentlig gjort af nogle bestemte årsager, men dem afsløre jeg selvfølgelig ikke. 
Men det var lidt fedt at side med den her tanke "Er hun god, eller er hun ond?" for det skabte spørgsmål og nysgerrighed på at finde ud af mere. 

Sproget i bogen er dejligt let, og jeg er sikker på den ville egne sig fantastisk til oplæsning for de yngre læsere. Trods handlingen kan være lidt trist, er den også spændende og ret rørende. 
De smukke illustrationer vi ser undervejs, er jeg også helt sikker på vil være med til at gøre læsningen endnu sjovere for de yngre. Jeg læser normalt sjældent noget med illustrationer da jeg bedst kan lide at skabe mine egne billeder af personer og omgivelser, men jeg forelskede mig altså virkelig i disse her vi ser i bogen. Jeg kunne slet ikke få nok, og jeg glæder mig helt til at kigge på dem alle igen når jeg engang genlæser bogen. 
Igennem bogen møder vi ikke overdrevet mange folk, men dem vi møder trådte virkelig frem, og virkede som ægte personer, og de virkede relevante for fortællingen. De gjorde altså hver især noget godt for fortællingen. 
Vi møder bl.a. Liljes venner Thomas og Thea, og trods det ikke er fordi de er vildt meget med, så virkede de vigtige for noget af det der skete undervejs for Lilje. 
Jeg vil altså sige dette var en velskrevet bog, med de smukkeste illustrationer jeg længe har set, og hvis du godt kan lide en fortælling med dybde og spænding, samt smukke illustrationer, så kan jeg kun anbefale jer at give denne her en chance. 






Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar