tirsdag den 11. maj 2021

Anmeldereksemplar: De 3 udvalgte #1. - Mogthunheims forbandelse.

De 3 udvalgte.

Titel: De 3 Udvalgte #1. - Mogthunheims forbandelse. 

Forfatter: Paul Anthony Sørensen. 

Forlaget: HoneyBadger. 

Udgivet: 07/12-2020.

Antal sider: 340. 

Antal stjerner: 2/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så mange tak til ham. 


Mogthunheims forbandelse.

De tre venner, Seb, Eliot og Bjørn, finder et skrin på bunden af Øresund. Skrinet er en portal, og mod deres vilje er drengene pludselig De Tre Udvalgte.
Mission: Vend den dystre skæbne for landet Mogthunheim. Og det er med livet som indsats. Hver gang de falder i søvn, vågner de op i Mogthunheim. Men dør de i Mogthunheim, dør de også i deres egen verden.
De tre drenge får heldigvis deres helt egen skytsengel. Uheldigvis er han ikke altid lige kvik og giver nogle virkelig dårlige råd. Og hvad gør man så, når man står over for væsner, man end ikke turde drømme om eksisterede?
I deres egen verden skal de kæmpe mod skole-hjem-samtaler, eftersidninger og en ny megasnobbet pige i klassen. Og så findes der også et mørkets skrin. Hvem som helst kan være deres fjende og uhindret bevæge sig mellem de to dimensioner.

Garanti for mord, gennemført ondskab … og virkelig akavede øjeblikke. Det er ikke en drøm. Det er virkelighed. Det er et mareridt.
Din søvn vil aldrig blive den samme!




Dette var en bog jeg var ret spændt på at gå i gang med. Jeg havde siden dens udgivelse hørt en del godt om den, og så lød den bare vildt spændende, derfor havde jeg egentlig også fået bygget en del forventninger op til den. 
Desværre levede bogen ikke op til mine forventninger, og jeg tvivler derfor på om dette er en serie jeg kommer til at læse videre på engang i fremtiden. 
Jeg vil dog med det samme her sige at dette er jo 100% min egen mening, og hvis i derfor synes den lyder spændende, så giv den endelig en chance! 

Da jeg begyndte på bogen, sad jeg spændt og var klar til en masse spænding og fantasy, desværre opdagede jeg hurtigt at denne bog nok ikke faldt helt i min smag.
Bogen handler jo om Seb, Elliot og Bjørn som finder der her mystiske skrin efter en dykkertur. Skrinet viser sig så at være en portal til en anden verden hvor de 3 bliver udnævnt til at være dem der skal redde Mogthunheim. 
Selve handlingen begyndte jo allerede på side 3-4, og jeg nåede jo derfor knapt nok at blive introdukseret til hovedpersonerne, og det irriterede mig en del. Det gjorde jeg havde virkelig svært ved at forestille mig dem og leve mig ind i hvordan de hver især tænkte og følte. 
Samtidig bliver vi aldrig rigtigt fortalt en alder på drengene, så jeg måtte gætte mig frem til det, og ville skyde dem til at være omkring 11-12 år. 
Men som sagt følte jeg ikke rigtigt jeg kom tæt nok på hovedpersonerne i starten, og det gjorde jeg generelt havde svært ved at komme tæt på dem i løbet af bogen. Specielt fordi den skiftede så hurtigt i mellem de 3 synsvinkler og et par andre. Det blev ærligtalt lidt rodet for mig til sidst. 
Men hvis jeg skal udvælge en jeg følte jeg kom tættest på af de 3 var det nok Bjørn. Jeg følte han fik en smule mere tid, og det var nok også ham jeg syntes bedst om. 
Handlingen i bogen oplevede jeg desværre også var en smule forhastet. Både på det punkt med at den starter overraskende hurtigt, men også at hovedpersonerne lærte vildt hurtigt. Og så følte jeg det hele gik virkelig hurtigt, samt at der skete meget. Jeg kunne godt til tider lidt mangle en pause, der skete alt for meget. 

Forfatteren har udtalt at bogens målgruppe er 10-14-årige, og der vil jeg sige at jeg slet ikke er enig. 
Sproget er til tider i en meget voksen tone, med komplicerede ord og lange sætninger. Samt slår den nogle gange over i en lidt middelalder talemåde, altså en lidt gammeldags talemåde. Og der vil jeg jo så sige at ikke mange 10-årige vil kunne følge med i hvad der sker der så. Jeg tror mere jeg vil skyde målgruppen til at være 13-14+ års alderen, og ikke yngre, men det er jo også bare min mening. 
Bogen er på omkring 340 sider, og det ikke meget for mig, men det vil jeg sige jeg oplever er meget for igen en 10-årig, der følte jeg godt at denne etter kunne være splittet op i måske 2 bind i stedet for en tyk bog. 

Nu har jeg nævnt en masse ting jeg ikke kunne lide ved bogen, men lad os gå ind på det jeg godt kunne lide. 
Ideen til bogen var vildt fed. Det her med de 2 verdner, 3 udvalgte og en der var ond og stod i vejen for dem. Det trak virkelig i min nysgerrighed. Jeg kunne sådan set også godt lide at de var unge karakterer, for det vil give de yngre læsere noget at se op til og genkende. 
Jeg elskede også den her del med at for at komme frem og tilbage mellem deres egen verden og Mogthunheim skulle de sove, det var da lidt fedt. Og så var den her verden de kommer til også super godt detaljeret, og jeg kunne helt klart forestille mig omgivelserne. 
Generelt er forfatteren god til at bruge masser detaljer, jeg havde hvert fald intet problem med at forestille mig omgivelserne. 
Så altså, trods jeg ikke var vild med bogen her, havde den da også lidt der trak op i stjernerne, jeg ville bare have ønsket bogen, var lidt mindre forhastet og mere gennemarbejdet. 






Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar