lørdag den 29. maj 2021

Anmeldereksemplar: Rosenholm-trilogien #3. - Natskygge.

Rosenholm.

Titel: Rosenholm-trilogien #3. - Natskygge.

Forfatter: Gry Kappel Jensen.

Forlaget: Turbine. 

Udgivet: 27/05-2021. 

Antal sider: 598. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 


Natskygge.

Du tog alting fra mig. Du tog min fremtid, min historie og mit navn. Mit liv. Men hævnen har jeg endnu til gode. Den er min...

Kamille, Kirstine, Victoria og Malou har efter to hektiske år på Rosenholm Kostskole for magi fundet ud af, hvem der tilbage i 1980’erne dræbte den unge kvinde Trine og forviste hende til en rodløs tilværelse som en hvid skygge.

Men intet er ovre endnu. Pigerne vil afsløre morderen og få ham til at erkende sin forbrydelse. Snart går det dog op for dem, at mørket stikker endnu dybere, end de først havde troet, og at ingen af dem kan vide sig sikre. 
Bid for bid må de løse den gåde, som hviler dybt under Rosenholms mure. 
Inden det er for sent.





Så har jeg endelig fået slutningen på "Rosenholm-trilogien" og jeg kan fortælle at jeg var vildt spændt, men også lidt nervøs for hvordan Gry havde planlagt at slutte denne utroligt spændende serie. 
Dette er en serie jeg kommer til at genlæse mange gange i fremtiden, og med sikkerhed elske lige meget hver gang. 

Pigerne har endelig fundet ud af hvem der myrdede Trine for alle de mange år siden, men de ved ikke helt hvordan de skal håndtere sandheden. Samtidig begynder Malou at trække sig fra gruppen efter at hun er blevet en del af Kragerne, men der ligger nu noget mere i hendes opførsel. 
Samtidig begynder tingene at ændre sig mere og mere på kostskolen, og det hele begynder samtidig også at blive mere og mere farligt for alle pigerne.
Hvad skal der nu ske for Malou, Kirstine, Victoria og Kamille, og Rosenholm?

Da jeg begyndte på bogen her, skal jeg være ærlig og indrømme at jeg brugte en del sider på lige at falde ind i omgivelserne og handlingen igen. Det er noget tid siden jeg læste bog 2, og jeg kunne virkelig ikke huske alt hvad der skete i løbet af anden bog.
Men som jeg begyndte at huske mere af hvad der skete, blev jeg også bare mere og mere fanget af hvad der skete. Og inden jeg så mig om, var jeg færdig med bogen, og følte mig faktisk bare slet ikke klar til at slippe de fire piger og de mange mysterier. 
Men altså i løbet af denne bog sker der en masse forskelligt, men igen vil jeg sige det blev aldrig for meget, og jeg følte vi fik små pauser undervejs hvor vi kunne stoppe op og trække vejret, så det var skønt. 

Handlingen i denne afsluttende bog var utroligt spændende, og når jeg først satte mig med bogen og kom rigtigt i gang, havde jeg også bare virkeligt svært ved at slippe den, jeg måtte bare vide mere, og jeg måtte vide hvordan det hele ville ende.
Bogen handler jo også stadig om Trine og hendes død, men der sker også så meget mere undervejs. 
Der bliver afsløret en masse mørke hemmeligheder om hvad der har foregået igennem rigtig mange år på Rosenholm. Nogle mørke traditioner, ofringer og mord. 
Pigerne kommer også mere og mere i fare, den ene mere end de andre tre. Men jeg vil selvfølgelig ikke spoile hvem, det må i hellere selv finde ud af. 
Jeg blev specielt også fanget af Natskygge, og hvad eller hvem det/de var. Der lå nemlig en ret mørk fortid om hvordan Natskygge kom til, som jeg virkelig blev fanget af, men også lidt skræmt over. 
Jeg vil helt bestemt sige der er blevet skruet godt op for mysterierne og uhyggen i denne tredje bog.
En detalje jeg virkelig nød ved denne bog, var at jeg oplevede at alle fire piger fik lige meget opmærksomhed gennem hele bogen. Hvor jeg derimod oplevede at i de to første bøger var det måske mere to af pigerne der fik lidt mere opmærksomhed. Selvfølgelig skiftende fra bog til bog. Men jeg nød virkelig at den ene ikke strålede mere igennem end den anden. 

Denne bog er selvfølgelig også delt op i "Vinter, Forår, Sommer & Efterår" og igen starter hvert kapitel med datoer, og hvor jeg ikke var helt vild med den lange tidsperiode i de første to bøger, vil jeg faktisk sige den passede ret godt i denne tredje. 
Det gjorde at jeg følte handlingen var bedre spredt ud, at det hele ikke skete på en gang og blev for meget. Jeg vil sige handlingen virkelig matchede tidsperioden denne gang. 
Igennem bogen møder vi jo også lidt nye personer. Et par nye lærere kommer til Rosenholm, nogle lidt specielle typer. Vidt forskellige, men alligevel også lidt ens på nogle punkter. Men min yndlingsperson af de nye lærere var nok Dagny. En ældre kvinde der er ret spøjs, men virkede også bare til at være en opmærksom og rar person. 
Men generelt var det en fornøjelse at møde dem alle, både de nye og gamle, og jeg glæder mig helt til et gensyn med dem når jeg en dag genlæser serien. 
Men vi mistede også en undervejs som jeg slet ikke var klar til at miste.. Det var nu ret hårdt, men ærligtalt tror jeg ikke jeg kunne havde set det anderledes. 
Så alt i alt vil jeg sige dette var en velskrevet, spændende, men også hård slutning på serien. Og har i endnu ikke læst den, så synes jeg virkelig i skal give den en chance! Det fortjener den. 







Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar