mandag den 9. marts 2020

Anmeldereksemplar: Hjerter, strenge og andre ting der kan gå i stykker.

Hjerter og strenge.

Titel: Hjerter, strenge og andre ting der kan gå i stykker. 

Original titel: Hearts, Strings, and other breakable things 

Forfatter: Jacqueline Firkins. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 17/12-2019.

Antal sider: 376.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så tusind tak til dem! 


Edie Price.

17-årige Edie Price har slet ikke lyst til at være i Mansfield i Massachusetts Det er den sidste sommer, før hun skal på college, og Mansfield er stedet, hvor rige naboer og forkælede tøser som Edies kusiner bor. De er besat af at få Edie til at tænke på noget andet end sin mors død og tager gerne søde drenge og Askepot-agtige makeovers i brug for at komme i mål. Edie har sine egne planer, og de inkluderer altså ikke en prins på den hvide hest.

Edie fordyber sig i sine lektier og sine ansøgninger til studielegater for at have råd til at komme på college. Men hun bliver alligevel fascineret af to drenge fra Mansfield, der kappes om hendes opmærksomhed. Sebastian er Edies barndomskæreste og første store kærlighed, men der er også den lokale bad boy og hjerteknuser Henry. Han er grænseløs, men hans kys er afhængighedsskabende.

Begge drenge giver Edie problemer. Hun kan ikke undgå at stå midt imellem dem. Nogen ender med kærestesorg. Nu skal hun bare sørge for, at det ikke bliver hende.



Denne bog var en bog jeg var ret spændt på at gå igang med, og trods jeg var lidt skeptisk i starten, må jeg sige det endte med at blive en ret så sød bog. 
Jeg vil sige at det her er en forfatter jeg virkelig gerne vil læse mere af, så jeg håber der er noget mere udgivet på dansk af hende! 

Da jeg først begyndte på bogen her, var jeg ret skeptisk omkring Edie, de første 50-100 sider var hun ret træls, en smule barnlig og tog en del dårlige beslutninger, hvilket jeg ikke brød mig om. 
Men jeg vil sige at undervejs blev hun lidt mere voksen, lærte af sine dårlige beslutninger og begyndte at tænke sig lidt mere om, hvilket jeg nød. Jeg synes det var interessant at se hende modne, hvilket også er grunden til jeg ikke trak ned i mit valg af stjerner. 
Men Edie har det jo heller ikke let, for da vi møder hende er hun ved flytte ind ved noget familie hun ikke har set længe på grund af familie problemer. Og familien her er altså ikke helt imødekommende, og kusinerne er meget interesseret i at ændre på hende, hvilket syntes var lidt voldsomt eftersom de ikke rigtigt kender hinanden. 
Men der går heller ikke lang tid før fyrene begyndte at komme ind i billedet, og jeg må sige jeg var ikke helt begejstrede for dem i starten heller.
Sebastian havde jeg det sådan set ret svært ved igennem det meste af bogen, han tog nogle beslutninger om at lægge lidt for meget op til Edie trods han er i et forhold med en anden, hvilket også vildledt Edie en del, men mod slutningen får man lidt forklaring for hans handlinger, men stadig var jeg ikke så vild med ham. 
Henry var jeg ret skeptisk omkring i starten, han var nærgående og slesk, og Edie var heller ikke vild med ham. Men længere inde i bogen lærer vi ham mere at kende, og jeg begyndte faktisk at holde lidt af ham, og begyndte faktisk at syntes han var lidt god for Edie. 

Handlingen i bogen er rigtig interessant trods jeg havde lidt problemer med vores karakterer, så nød jeg alligevel at læse bogen, og synes faktisk også det gik ret hurtigt at komme igennem den. 
Jeg elsker forfatterens skrivestil, jeg kan godt lide humoren, og ironien man tydeligt kan mærke i sproget, og det trak virkelig op i stjernerne. Men ikke nok med det så bruger hun også mange detaljer omkring omgivelser, men specielt karakterenes følelser, jeg kunne stærkt fornemme hvordan de havde det under læsningen, hvilket virkelig også trak op i stjernerne. 
Og så er der vores bipersoner, jeg elsker hvordan hun formår at give dem personlighed og bid, de falder nemlig bestemt ikke i et med baggrunden, jeg kunne fornemme dem alle super godt! 
Den her bog kan jeg altså virkelig bare godt anbefale at give en chance, for den er virkelig sød. 



Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar