søndag den 22. marts 2020

Anmeldereksemplar: I Skyggen af gyldne tider.

Gyldne tider. 

Titel: I skyggen af gyldne tider. 

Forfatter: Benno Moes. 

Forlaget: Ulven og Uglen. 

Udgivet: 26/06-2016.

Antal sider: 304.

Antal stjerner: 3/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


I Skyggen af gyldne tider.

Oprøret ulmer i Paris, og folket taler om at vælte kongens tyranni. Imens lever den unge adelsmand Jean Jacques sit ubekymrede liv i luksus på familiens vinslot, indtil en dødelig sot rammer slottets landsby. Kort efter ankommer hans smukke og mystiske kusine Nathalie. Hun er uberørt af koppernes bylder, og da soten brænder i Jean Jacques, kan han vælge mellem at dø eller få et liv med evig ungdom og mange eventyr. Et liv som vampyr ved Nathalies side.

Sammen drager Jean Jacques og Nathalie til Versailles for at deltage i kongen og Marie Antoinettes ødsle hof, men glæden er kort. Snart må de beslutte, om de vil redde sig selv eller deres konge fra oprøret.


I skyggen af gyldne tider må jeg helt bestemt sige var en speciel bog, med både gode og mindre gode ting. Men den holdt mig underholdt, og jeg vil nu sige det tog mig ikke så lang tid igen at komme igennem bogen. 

I bogen her møder vi Jean Jacques, en rigmands knægt i 1700-tallet, hvilket jo også betyder det er betydeligt andre levevilkår og måder at leve på vi møder end hvad vi kender til i dag, men jeg vil sige at omgivelserne, opførslen og sproget kan jeg helt sikkert forstille mig var sådan i den tid. 
Jean er forkælet, og han kender ikke rigtigt til den "virkelige" verden eller hvordan de mindre bedre stillede lever, men det kommer han til at opleve i løbet af bogen. 
Det første stykke tid af bogen foregår på hans vinslot med familien og den mystiske Nathalie som kommer på besøg med påstande om at hun er fjern familie. Soten hæger og tager mange liv og da Jean bliver ramt og resten af hans familie er borte tilbyder Nathalie ham noget han ikke kan sige nej til, livet som udødelig, som vampyr. 
Og det bliver så hans start på et meget langt liv. 
Som sådan vil jeg sige bogen var okay, den virkede ikke rigtigt til at have noget rigtigt formål, men den var da underholdende, hvilket også er derfor jeg har valgt at give den 3 stjerner, for underholdningen og det faktum jeg godt kunne forstille mig det var sådan i 1700-tallet, altså på nær vampyr delen. 
En ting jeg dog lagde mærke til i bogen, som vampyrer var det ikke kun menneske form og flagermus de kunne blive til, de blev også til ulve, hvilket jeg aldrig har hørt om en vampyr kunne blive, måske det bare mig der aldrig har hørt om det, men det trak altså ned efter min mening. 

Alt i alt synes jeg det var en okay bog, et lidt tungt sprog, men et sprog jeg vil sige passede meget godt til tidsalderen. Massere af detaljer der gjorde jeg kunne forestille mig det hele i små billeder og film, hvilket trak op i stjernerne også. 
Jeg synes i skulle give bogen en chance, specielt hvis i er til de ældre tider, og en underholdende bog hvor man ikke behøver tænke så meget. 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar