mandag den 16. marts 2020

Anmeldereksemplar: Uden fornuft.

Claudia. 

Titel: Uden fornuft.

Original titel: Quick Bright Things. 

Forfatter: Emma Mills. 

Udgivet på dansk ved: Palatium books.

Udgivet på dansk den: 21/02-2020.

Antal sider: 300.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Uden fornuft.

Claudia er havnet i problemer. Hun kommer tilfældigvis til at overhøre den samtale, hvor Paige slår op med Iris – og Paige og Iris er det hotteste par på skolen. Så da Claudia mod sin vilje bliver sat sammen med den vanskelige og temperamentsfulde Iris i årets skoleteaterstykke En skærsommernats drøm, udvikler tingene sig i en kedelig retning. Men den sødeste og skøreste dreng, Claudia kender, er heldigvis også med, og det bliver et sidste skoleår med mange nye erkendelser.

Claudia bevæger sig i en verden af intense venskaber og forsigtige forelskelser i UDEN FORNUFT. Hun er kvik og sjov, men har også, meget menneskeligt, sine fejl og mangler at slås med. UDEN FORNUFT er en roman om at få udvidet sin horisont, tillade sig selv at være sårbar og at acceptere og elske mennesker, som de i virkeligheden er.

En samtidsroman for unge af Emma Mills om en pige, der igennem skolens opførelse af stykket En skærsommernats drøm bliver ført ind i nye venskaber og måske endda også til kærlighed. Og Shakespeares eviggyldige tekst om kærlighed og selvbilleder spejles på smukkeste vis.




Uden fornuft var en bog jeg var utroligt spændt på at gå igang med, og hvor må jeg sige den levede op til orventningerne, og jeg kan sige jeg vil helt sikkert gerne læse mere af denne forfatter en dag.

Claudia som er vores kvindelige hovedperson fangede mig rigtig hurtigt, eg elskede hendes personlighed, og væremåde, og hvor må jeg sige t det var en fornøjelse at lære hende at kende.
igennem bogen sker der lidt forskelligt, men ikke vildt meget. Claudia ender i starten af bogen med at overhøre skolens mest populære par Paige og Iris gå fra hinanden på en mindre behagelig måde.
Men det ender så også med at Claudia ender med Iris vrede på nakken, hvilket bestemt ikke bliver let for Claudia og slet ikke da de ender med at skulle arbejde på det samme skolestykke.
Men undervejs sker der lidt forskelligt for dem, som gør at Claudia og Iris formår at begynde og kunne sammen, dog ikke uden bump på vejen, men de ender dog alligevel med et smukt venskab.
Trods vi kun følger Claudias synsvinkel, følte jeg virkelig også at jeg kom til at kende Iris, og trods jeg i starten ikke var særligt vild med hende, endte jeg faktisk med at komme til at synes ret godt om hende, og jeg begyndte virkelig at forstå hendes grund til at virke så vred og utilnærmelig.
Men det er jo ikke kun Claudia og iris forhold denne bog hander om, vi møder også den charmerende Gideon, som jeg faldt rigtig hurtigt for, han er simpelhen så sød, og virkelig god imod Claudia, trods han godt kan virke lidt spøjs til tider, men han har også sine grunde til det, og det synes jeg i skulle læse bogen for at finde ud af mere om.
Men ud over de nye venskaber, og den spirrende kærlighed, får vi også familie drama, kaos omkring hendes bedste venindes nye kæreste, som der blev holdt hemmelig i frygten for Claudias reaktion, som jeg både vil sige jeg forstod, men også synes var en smule overdrevet.

Så til sproget i bogen, det var flydende, let og levende, jeg følte bare jeg fløj igennem den ene side efter den anden, og jeg nød virkelig hvordan forfatteren formåede at bruge en masse detaljer til at beskrive alt fra omgivelser til følelser, men hun er virkelig også dygtig til at gøre sine bipersoner spændende og ægte, de fangede mig og gjorde mig endnu mere nysgerrig, hvilket er et virkelig stort plus for mig!
Alt i alt vil jeg sige bogen her er virkelig godt skrevet, den fremviser virkelig de her teenager problemer og drama der er, hvordan venskaber og kærlighed kan komme og gå, og fantastiske familieforhold.
Jeg kan helt sikkert kun anbefale denne bog til jer læsere der elsker en god ungdomsbog.



Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter mine egne holdninger og meninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar