torsdag den 14. maj 2020

Anmeldereksemplar: Det ingen ser #1. - Fra ild til aske.

Aske. 

Titel: Det ingen ser #1. - Fra ild til Aske.

Forfatter: Cecilie Birkshøj. 

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 22/04-2020.

Antal sider: 303.

Antal stjerner: 5/5

Bogen er modtaget af forlaget og forfatteren,
så mange tak til dem! 


Fra ild til Aske. 

Selv hvis Aske virkelig var til fyre, ændrede det ikke på det faktum at jeg ikke var.
Selv hvis Aske havde været en pige, var han langt uden for min liga.
Aske havde venner, et socialt liv, og brugte sikkert ikke sin fritid på at tænke sig selv halvt ihjel eller plage sig selv med ting der ikke var relevante.
Aske var optimistisk og populær.
Jeg var ... det modsatte.

16-årige Anthony lader til at have styr på det hele. Lige indtil Aske dukker op. Anthony gør hvad han kan for at holde ham på afstand, men kække bemærkninger og en hård facade er ikke nok til at skubbe Aske væk, og langsomt bliver Anthony tvunget til at tage stilling til sine følelser.

Dette var en bog jeg var virkelig spændt på at læse, det er forfatterens debut, og den har allerede fået super godt omtale, og hvor må jeg altså også sige den levede op til alle de forventninger der var blevet bygget op, og dette er bestemt ikke den sidste bog jeg ønsker at læse fra forfatter Cecilie Birkshøj, jeg glæder mig til endnu mere fra hende af! 

Jeg fløj simpelhen bare igennem denne bog. Da jeg først åbnede den havde jeg ingen intentioner om at læse særligt længe, og inden jeg så mig om havde jeg læst i 2 timer før jeg blev nød til at lægge den fra mig og holde en pause, og dagen efter havde jeg læst den færdig. 
Dette er bestemt en intens bog, fuld af vilde følelser, sorg, glæde og massere af frustationer. 
Men den var så fantastisk godt skrevet, jeg må bestemt indrømme jeg var overrasket, og bestemt på en god måde. 

Antony er vores hovedperson, og den eneste synsvinkel vi følger, hvilket passede mig helt fint, for jeg fik også følelsen at at lærer de andre personer i bogen ret godt at kende, jeg fik hvert fald en tilfredsstillende fornemmelse af hvem de var. 
Antony gjorde mig nysgerrig, og jeg kom virkelig til at holde af ham med tiden, trods jeg flere gange havde lyst til bare at ruske ham og råbe at han skulle tage sig sammen, men jeg forstod ham alligevel også godt igennem hele bogen, hele hans liv bliver jo vendt om efter at Aske kommer ind i billedet og nærmest tvinger ham til at konfrontere følelser han har haft gemt væk i så lang tid. 
Og jeg må sige at det var en fornøjelse at se ham arbejde med følelserne, også selv om det var frustrerende og en kamp for ham. Jeg følte virkelig jeg kom til at kende Antony. 
Og så der Aske, en speciel person. En person med massere af energi, jeg må indrømme at i starten var jeg lidt skeptisk omkring ham, men jeg indså faktisk ret hurtigt at Aske bare er en man ikke kan andet end at holde af. For selv om han udstråler energi og glæde, så har han også en hård baggrund, og noget at slås med. Men nu vil jeg jo ikke spoile for meget, læs hellere bogen for at få mere at vide om det! 

Sproget i bogen er dejlig let og følger meget ungdommens sprog, og også i sådan en grad at jeg er sikker på vi i alle aldre vil kunne følge med og forstå hvad der sker og bliver snakket om. Det oplever jeg faktisk godt kan være svært i nogle ungdomsbøger hvor man følger teenagere, og jeg er selv ung endnu, men jeg må indrømme sproget har allerede ændret sig godt siden jeg selv var 16 år, så det altså et stort plus, og trak virkelig op i stjernerne. 
Cecilie formår at beskrive omgivelser og følelser super godt, jeg havde intet problem med at forstille mig det hele, og fornemme alle de hårde og livlige følelser de forskellige personer følte igennem bogen, og jeg fik flere gange en knude i maven når stemningen blev anspændt, eller når Antony skændes med Aske, for jeg kunne bare fornemme stemningen som var jeg i rummet med dem, hvilket virkelig er noget jeg vægter højt når jeg læser, for det er altså bare med til at gøre læseoplevelsen så meget bedre, og jeg må da også indrømme at der trillede da et par tårer når følelserne blev store, og bestemt ved slutningen, det var hvert fald ikke en slutning jeg helt havde set komme.
Generelt synes jeg bare at Cecilie har fået taget en masse spændende emner som - seksualitet, familielivet, skole og venskaber - og fået alle emner til at passe godt sammen, og jeg er spændt på hvad hun kommer med næste gang! 
Dette er helt sikkert en ungdoms roman jeg kan anbefale alle at læse, den er hvert fald værd at give en chance! 



Bogen er tilsendt til anmeldelse af forlaget og forfatteren, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar