mandag den 22. juni 2020

Anmeldereksemplar: Et lille skridt på vejen.

Et lille skridt.

Titel: Et lille skridt på vejen. 

Original titel: Ett litet steg på vägen. 

Forfatter: Jenny Fagerlund.

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 12/06-2020.

Antal sider: 238. 

Antal stjerner: 3,5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Et lille skridt på vejen. 

Nogle gange er man nødt til at rejse ud for at finde hjem.

Stella arbejder som koordinator på et rejsebureau i Stockholm og trives i sit fredelige arbejde. Særligt fordi hendes privatliv ikke er specielt fredeligt. Hun er enlig mor, og hendes syvårige søn Felix har det ikke let i skolen. Han bliver holdt udenfor og får ofte skylden for konflikter.

Da rejsebureauet bliver pålagt effektiviseringer og får en tur i konsulentmaskinen, er freden forbi. Stellas stilling ændres i omlægningerne af firmaet, og hvis hun ikke vil miste sit arbejde, er hun nødt til at sige ja til at rejse rundt og vurdere hoteller og oplevelser i Norden. Ikke nogen nem opgave for en enlig mor. En af hendes nye opgaver er at afprøve et nyt koncept på det nyrenoverede højfjeldshotel i Fröliden.

Stellas første indskydelse er at sige nej tak til opgaven, men efter endnu en hændelse på skolen, der gør Felix ulykkelig, får hun nok. Sammen begiver de sig af sted mod fjeldet, for måske er denne rejse den mulighed og pause, de begge har brug for?



Så har jeg fået læst - Et lille skridt på vejen. - Det var en bog jeg var virkelig spændt på om ville falde i min smag, den første bog jeg læste af denne forfatter var ikke helt en fornøjelse, og jeg er derfor stadig lidt tilbageholdende på hendes bøger. Men jeg må nu alligevel sige jeg synes dette var en smuk familiebog, også selv om den til tider tabte mig lidt, så nød jeg den, og jeg er glad for at jeg besluttede at læse den! 

Stella bor alene med sin søn Felix som er 7 år, man kan vel praktisk talt kalde hende alene mor, da Felix far bor i London. 
Stella arbejder rigtig meget, og har utroligt svært ved at sige nej til sine chefer og kollegaer hvis de beder hende om hjælp. 
Stella ved at Felix har det rigtig svært i skolen, og beslutter sig så da hendes stilling på jobbet bliver lavet om, at tage ham med på sin forretnings rejse, hvilket hun håber måske kan hjælpe Felix lidt med at komme væk fra alle problemerne. 

Dette var både en bog jeg fandt spændende, sød og smuk, men også en smule træls og trist. Der var en detalje ved Stella som jeg virkelig havde svært ved at håndtere, og det var hendes måde at håndtere at Felix ikke havde det godt i skolen. 
I starten af bogen giver hun udtryk for hun er bekymret for ham, at hun ved han har det svært i skolen, men alligevel siger hun ikke nej til overarbejde, og lader Felix være i SFO'en stort set hele dagen, trods hun ved han ikke kan lide det. 
Jeg kunne ikke forstå hvordan en bekymret mor, kunne sætte sit job i første række, frem for sin søn. Og det gjorde altså også bare at det trak en del ned i stjernerne. 
Men ser man bort for den detalje, vil jeg sige bogen var god. 
For efter at Stella beslutter at tage Felix med sig på sin forretningsrejse til det hotel hun skal vurdere, falder problemerne lidt i baggrunden, og familiehyggen træder lidt mere frem. 
Familiebånd er en stor del af denne bog, og jeg synes det var smukt, jeg elsker gode familie bøger, og trods jeg ikke brød mig om Stella's håndtering af Felix og skolen i starten, endte det nu alligevel ret godt. 
Men trods det her familie tema, som fylder en god del i bogen, rummer den også en smule kærlighed, som var med til at gøre bogen en smule mere spændende, men jeg synes også det var fedt, at det ikke var den del der fyldte det hele, og var det helt store tema.

Sproget i bogen var let, flydende og forståeligt, jeg havde let ved at følge med, og jeg kom også ret hurtigt igennem bogen grundet det lette sprog. Det helt sikkert en bog jeg vil sige ville være helt fin til den måske ikke så stærke læser, jeg følte hvert fald ikke den var fyldt med komplicerede sætninger, eller lange ord. 
Men alt i alt, trods den lidt dårlige start, endte jeg med at synes ret godt om bogen, og jeg vil helt sikkert anbefale bogen her til jer læsere der elsker en god feelgood-bog, med massere af familie og varme.




Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar