søndag den 14. juni 2020

Overraskelsesbog/Anmeldelse: Skeletter i skabet #2 - Blodtåge.

Skeletter. 

Titel: Skeletter i skabet #2 - Blodtåge.

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes. 

Forlaget: Facet. 

Udgivet: Genudgivet 23/03-2020.

Antal sider: 247. 

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget,
så mange tak til dem!



Blodtåge.

Jeg sank. Det her var noget, jeg aldrig ville kunne rette op på igen. Det her var en forbrydelse, der ville følge mig resten af livet.
Jeg rev døren til skabet op.
»Davie, hvad?« Skelettets blik flakkede fra mig til skålen i min hånd.
Jeg kastede blodet mod det.
»Du, slægtsskelet, vogter og beskytter af min familie. Som det sidste slægtled, søn af George Valden, barnebarn af Odvad Valden, Oldebarn af Bernard Valden .«
»Nej,« hviskede det med blodet sivende ned ad de hvide knogler.
»Jeg byder dig at ...« Jeg tøvede et kort sekund.
Skelettet for frem og lagde hænderne om min hals. Jeg gispede. Jeg havde været for langsom.

En blodtåge opstår, når nogen har gjort noget så utilgiveligt, at hele byen er i fare. Af skam brækker slægtsskelettet sine knogler i stykker og lader sit rituelle blod lægge sig omkring byen. Blodtågen er en advarsel til alle om, at noget ondt er på spil.


Så har jeg fået læst anden bog i skeletter i skabet serien - Blodtåge. - Og hvor må jeg sige den levede op til sin etter! 
Jeg var faktisk så spændt på at læse videre på serien, at jeg begyndte på toeren lige efter jeg havde afsluttet etteren, og endnu engang stoppede jeg ikke før at jeg var helt færdig med bogen. 
Dette er virkelig en serie der har slået benene væk under mig, og jeg glæder mig virkelig til at læse de sidste to bøger i serien nu! 

Da jeg gik igang med toeren var jeg jo egentlig stadig i universet, så jeg skulle ikke tænke over at huske detaljer fra etteren og falde ind i universet igen, hvilket var skønt. 
Men i etteren skete der jo en del for Davie, han fandt for eksempel ud af at det dødsbarn der var stukket af, i virkeligheden var hans fætter, hvilket fik ham ud i en del problemer, da hans fætter begynder at afpresse ham, og det stopper bestemt ikke i denne toer, det bliver bare værre og værre. 
Men det var ikke det eneste dødsbarn han blev præsenteret for, for hans lærermester viste sig jo at gemme et dødsbarn i kælderen som viste sig at være læremesterens datter. 
Men det endte jo også med i slutningen, at nogen opdagede det dødsbarn, og hans lærermester blev så anholdt. 
Men altså, denne toer handler nu en smule mere om de her spændende slægtskeletter, og hvor må jeg sige det var spændende! 
For et af skeletterne har skabet en blodtåge, som de jo gør ved at knuse deres knogler, men de gør det kun hvis deres slægt har gjort noget utilgiveligt og blodtågen er en advarsel om noget ondt er på spild! 
Men efter som Davies gamle lærermester er anholdt, står han uden lærerplads, men får hurtigt en ny. For skeletinspektørerne i byen har nemlig brug for hjælp nu hvor der er en blodtåge de skal have opklaret. Davie skal derfor være med til at afhøre slægtskeletterne, hvilket virkelig bliver noget af en oplevelse for Davie. 
Generelt handler toeren bare meget om slægtskeletterne og blodtågen, men der er stadig en god potion af dramaet med dødsbørnene igennem bogen, hvilket bare holdt mig fanget.
Jeg sad igennem hele læsningen med en knude i maven af spænding, og jeg følte virkelig siderne læste sig selv. 
Jeg havde ikke følelsen af at det her bare var tekst på et stykke papir på noget tidspunkt under læsningen, jeg følte derimod jeg fulgte Davie på sidelinjen og så alt som skete det i virkeligheden, og hvor må jeg sige det er altså bare med til at gøre læseoplevelsen så meget bedre. 

Sproget i denne fortsættelse er stadig dejligt let og nemt at følge med i, og jeg vil også sige at Nicole er fortsat super dygtigt til at beskrive og forklare i masser detaljer! 
Men i denne fortsættelse, møder vi jo også lidt nye personer, som for eksempel skeletinspektørerne, som har et virkelig spændende job, men også en smule farligt. 
Og der vil jeg så sige at Nicole er super dygtig til at gøre sine bipersoner, netop som skeletinspektørerne, super interessante, de har virkelig deres egen stemme og egen baggrundshistorie, der gør de ikke bare falder i et med tapetet, hvilket er en detalje jeg sætter stor pris på, for det er bare endnu en ting der gør bøgerne endnu mere spændende! 
Dette er bare fortsat en serie jeg virkelig nyder, og ikke kan andet end at anbefale jer læsere! 



Bogen er tilsendt som overraskelse af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar