torsdag den 11. juni 2020

Anmeldereksemplar: Sangen i Vinden #1. - Troldkvindens Hittebørn.

Sangen i vinden. 

Titel: Sangen i vinden #1. - Troldkvindens Hittebørn.

Forfatter: L. Bjørn Aagesen. 

Forlaget: Vildskud og Vindfrikadeller. 

Udgivet: 30/04-2020.

Antal sider: 257.

Antal stjerner: 2/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem. 



Troldkvindens Hittebørn. 

"Hvor kommer vandet fra? Hvor kommer børnene fra? Det er det, det hele drejer sig om, ikke? 
Det store intet? Bah! Jeg siger dig, der er noget udenfor, som vi ikke må vide noget om. 
Det er ikke farlige tanker, det er sandt." 
Herthalie's hjerte sprang et slag over. Hun forsøgte at ligge musestille. 
Hvis hun goldt øjnene lukket, ville det forsvinde, alt dette skræmmende. 
Når hun åbnede øjnene ville Raven være, som han plejede og ikke sidde der og udbrede sig med kætterske ideer. 
Hun ville råbe at han skulle tie. 
Hun ville ikke høre det - men på en eller anden måde kunne hun ikke lade være med at lytte. 
Raven tav længe. Havde han opgivet at sige mere, fordi hun ikke svarede? 



Jeg har nu fået læst den første del i trilogien - Sangen i vinden. - Og jeg må desværre erkende dette er ikke en serie jeg kommer til at læse videre på, da det desværre ikke var en bog der fangede mig, den levede desværre ikke op til de forventninger jeg havde til den. 

Da jeg begyndte på bogen, gik der desværre ikke lang tid før jeg indså at bogen ikke var noget for mig, dog valgte jeg at læse den færdig. 
Herthalie er vores hovedperson, en ung pige der er vokset op i Dionea, med moder Flo som overhovede. Hun er vokset op i troen at der ikke findes noget ude for Dionea, og hun skal bare følge reglerne ellers går det galt. 
Men langsomt begynder hun at få spørgsmål, hvor kommer vandet fra? Og hvor kommer børnene egentlig fra? De kaldes jo hittebørn. 
Men hun er ikke den eneste, Raven lufter ideer om noget mere for hende, og tankerne begynder at plage hende. Inden længe indser hun at der er noget helt galt i Dionea, og da moder Flo indser det bliver hun forvist til mosen. 
Herthalie er desværre ikke en karakter der sagde mig noget, jeg synes hun virkede en smule flad, hun manglede følelser og energi. Jeg følte ingen forbindelse til hende, og det var sådan set der jeg begyndte at fornemme at bogen ikke ville sige mig noget. 
Men jo længere jeg kom ind, indså jeg også bare at jeg følte universet manglede noget, noget jeg havde svært ved at forklare. Men jeg havde lidt følelsen af at universet manglede energi, spænding og gejst, jeg følte intet som jeg plejede når jeg læser og lærer en ny spændende verden at kende. 

Sproget i bogen er meget simpelt, og jeg vil sige den ville nu egentlig være en ret god trænings bog for mindre øvede læsere, jeg kom hvert fald ret let igennem den, og havde nu måske ønsket lidt flere lange sætninger, og måske nogle komplicerede ord. 
Detaljer vil jeg dog sige der ikke manglede, forfatteren er dygtig til at forklare sine omgivelser, og handlingerne, han manglede bare følelserne. For selv om jeg vidste at nogle af de ting der skete i bogen var vilde, voldsomme og ment med massere følelser, følte jeg bare ikke noget, hvilket desværre bare trak ned i stjernerne. 
Men, jeg vil sige hvis der var arbejdet lidt mere med sproget, og gjort noget ved følelserne, kunne det her virkelig være blevet en fantastisk fantasy, for jeg kunne virkelig se nogle spændende emner, - En ond dronning og hendes moder der har overtaget et kongerige, børn der bliver stjålet og oplært med løgne, en der slipper ud og nu skal drage ud på en længere rejse for at overvinde de onde, der er virkelig mange spændende emner, de er desværre bare ikke helt fuldendte efter min mening. 
Og trods der er to bøger mere i serien, har jeg desværre bare ikke lyst til at læse videre på den efter denne etter, for jeg er bange for det ikke bliver bedre. 
Men! Jeg vil jo lige pointere, dette er jo kun min oplevelse af bogen, jeg vil helt klart sige i skal give den en chance hvis det er hvad i lyster, jeg kunne desværre bare ikke så godt lide den. 



Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar