søndag den 7. juni 2020

Overraskelsesbog/Anmeldelse: Skeletter i skabet #1 - Dødsbørn.

Skeletterne.

Titel: Skeletter i Skabet #1 - Dødsbørn.

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes.

Forlaget: Facet.

Udgivet: Genudgivet 23/03-2020.

Antal sider: 247. 

Antal stjerner: 5/5

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget,
så mange tak til dem! 



Dødsbørn.

Hvad ville du gøre, hvis du skulle tilbringe et år af dit liv i stinkende kloakker med rotter og giftige blåslanger?

Det spørgsmål må den 15-årige Davie stille sig selv, da han er så uheldig at trække kloakpasser som læreplads.

Ikke nok med at jobbet er klamt, Davie opdager også, at hans læremester skjuler en frygtelig hemmelighed i sin kælder. En hemmelighed, der udgør en trussel mod hele byen, og som får store konsekvenser for Davies liv.

“Hvad sker der?” spurgte William. Han holdt lampen ud over vandet.
“Jeg syntes, jeg så noget i vandet.” Jeg kiggede ned i det grumsede vand. Jo, der var en skygge.
“Kom væk derfra med det samme!”
Jeg drejede hovedet for at spørge hvorfor, men blev afbrudt af et højt plask. Kolde dråber af kloakvand sprøjtede ned over mig. Et langt dyr skød op ad vandet. Kroppen var som en slanges, men dens hoved var omkranset af en manke af brusk. Slangen åbnede munden, så de skarpe tænder blev synlige. Jeg tabte hammeren i vandet.
 



Det jo ikke rigtigt nogen hemmelighed at jeg har været ret stor fan af mange af Nicole Boyle Rødtnes bøger, og hvor må jeg sige at denne bog bestemt også faldt i god jord hos mig, og det er bestemt en serie jeg glæder mig til at læse videre på. 
Dette er dog også en genudgivelse af bogen, den blev første gang udgivet i 2010, så jeg har været længe om at komme i gang med serien, men jeg er bestemt glad for at være kommet igang med den! 

Da jeg begyndte på denne første del af serien gik der ikke lang tid før jeg var helt fanget af bogen og dets univers, jeg kunne slet ikke lægge bogen fra mig igen, og stoppede først med at læse da jeg var færdig med den. 
For trods bogen egentlig starter okay roligt ud, så gik der alligevel ikke lang tid før alt spændingen begyndte! 
Davie er vores hovedperson, og en person jeg egentlig hurtigt kom til at holde af, han er simpelhen så sød, høflig og betænksom, og så går han utroligt meget op i at dem omkring ham har det godt, også selv om det betyder han til tider tager dumme valg og kommer ud i en masse problemer. 
Men det var bestemt også med til jeg så hurtigt kom til at holde af ham. 
Men en anden ting jeg lagde mærke til ham, var at ligemeget hvor meget der gik galt for ham, eller hvad han kom ud for, så formåede han alligevel at holde hovedet oppe, og kæmpe videre.
Og jeg må bestemt sige at Davie, han kommer godt nok ud for en masse igennem denne startende bog. 

Igennem denne bog vil jeg sige der er meget præsentation af universet, og jeg klager bestemt ikke over det, for det gjorde også bare at jeg faldt let ind i omgivelserne og de specielle ting ved universet. Nicole er utroligt godt til at beskrive og forklare, så det er tydeligt for mig som læser at forstå og forstille mig hvad der sker, og holde styr på alle detaljerne ved universet. 
For eksempel er slægtskeletter en stor del af dette univers. Slægtskeletter er nogle der lever i hver eneste familie, og holder styr på hvad der sker i huset, og holder styr på slægtens ældre generationer, så intet går tabt. Men slægtskeletter er også levende skeletter, og så taler de, jeg synes bestemt det var noget spændende at læse om! 
Men ud over slægtskeletter har dette univers også en masse andre spændende skabninger, og spændende jobtitler, som øgletæmmere og blåslangetæmmere, det var bestemt også interessant at høre om de forskellige titler, men det jo heller ikke helt ufarlig job's, og blåslangerne er alligevel en stor del af denne første bog, men nu vil jeg jo heller ikke afsløre for meget.
Men en anden vigtig og stor del af denne bog er 'dødsbørnene' jeg vil ikke afsløre for meget omkring dem, men jeg kan sige at Davie kommer bestemt ud i en del problemer med et bestemt dødsbarn, og med deres navn, kan man jo næsten gætte sig til de ikke er helt ufarlig at komme i problemer med.
Men trods denne bog er meget præsentation af universet og Davie, så er den også spækket med massere af spændende handling, men med måde så det ikke virker overvældende, det er jo en kort bog. 

Sproget i bogen vil jeg også sige er dejligt let, nemt at komme igennem og følge med i. Jeg tænker faktisk at den ville være super god til de mindre øvede læsere, den er let og hurtig at komme igennem, og uden for komplicerede ord, det var hvert fald min oplevelse af bogen. 
Men alt i alt, så synes jeg dette var en utroligt spændende start på serien, og jeg glæder mig til at læse videre. 
Og så kan jeg da ikke andet end at anbefale bogen her, og håbe på i læsere der elsker en god gang fantasy, vil elske bogen lige så meget som jeg gør! 



Bogen er tilsendt af forlaget i overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar