fredag den 7. august 2020

Anmeldereksemplar: Pandava #1. - Aru Shah og tidens ende.

Aru Shah. 

Titel: Pandava #1. - Aru Shah og tidens ende. 

Original titel: Pandava #1. - Aru Shah and End of Time. 

Forfatter: Roshani Chokshi. 

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 08/05-2019. Ros

Antal sider: 393. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Tidens ende. 

Aru Shah har det med at fordreje sandheden en lille smule,
for at passe ind blandt de rige børn på skolen, hvor hun går.
Mens hendes klassekammerater flyver til eksotiske rejsemål,
skal hun selv tilbringe efterårsferien på Museet for Indisk Kultur og Oldtidskunst,
hvor hendes mor arbejder.

En dag dukker tre af hendes klassekammerater op på museet for at afsløre en af Arus løgne.
De tror ikke på, at en af lamperne på museet er forbande.
Ved en fejl slipper Aru en ældgammel dæmon fri,
hvis eneste mission er at vække guden Shiva – Ødelæggeren.

Hendes klassekammerater og mor er fastfrosset i tiden, og nu er det op til Aru at redde dem.



Dette var en bog jeg var ret spændt på at gå igang med, for jeg har hørt ret meget godt om den lige siden den udkom tilbage i 2019 på dansk, men jeg vil nu også sige at den lød generelt bare ret spændende, så jeg havde nu fået en del forventninger til den, og hvor må jeg sige den levede næsten op til alle! 
Dette er bestemt en serie jeg skal læse videre på en dag!

Da jeg begyndte på bogen, gik der egentlig ikke lang tid før jeg var fanget og underholdt. 
Aru Shah er en speciel 12 årig pige, pynter måske lidt for meget på sandheden, og har sig en livlig fantasy og skarp mund. 
Aru formåede virkelig på de næsten 400 sider at vinde sig en plads i mit hjerte.
Der sker ret meget for Aru her i denne første bog, og jeg vil sige jeg er utroligt overrasket over hvor godt hun klare sig igennem bogen, hvis jeg var 12 år og fik at vide jeg var en pandava og skulle redde verdenen, ville jeg nok være gået en hel del i panik, men det gør Aru faktisk ikke, hun formår på en eller anden måde at holde hovedet koldt og tage et skridt af gangen, men det gør det måske også lidt lettere at hun ikke er alene, for hun skal nemlig sammen med Mini redde verdenen, men det kræver lidt og de kommer ud på noget af en rejse. 
Igennem bogen får vi desværre ikke Mini's synsvinkel på deres rejse, vi følger kun Aru's vinkel, jeg ville nu gerne have haft at par kapitler fra Mini også, men alligevel vil jeg nu sige at jeg følte jeg kom til at lære Mini ret godt at kende. 
Mini er skøn! Virkelig en god partner for Aru, de er to modsætninger af hinanden, men virkelig gode for hinanden, og sammen formåede de at komme langt, og glæder mig til at følge dem i næste bog! 
Pigerne får dog også lidt hjælp af en tredje part, nemlig Boo, eller Sabula som han præcenter sig som, en lille Due. Jeg simpelhen elskede Boo, også selv om han ikke er den sødeste, men han var altså bare fantastisk på sin egen specielle måde! 

Bogen her indeholder meget af den hinduistiske mytologi, og det er virkelig intet jeg kender til, men jeg vil sige det var et utroligt spændende emne, som jeg vil sige jeg glæder mig til at lærer noget mere om i næste bog, for jeg tænker vi nok skal komme længere ind på emnet. 
Sproget i bogen her vil jeg sige er faktisk okay let, der er ord og navne jeg ikke ville ture at udtale i frygt for at gøre det forkert, og der er nogle ord jeg ikke kender, men der vil jeg sige forfatteren har været super godt til at få en masse af de ukendte ord ind i ordlisten bagerst i bogen, som jeg vil sige godt kan læses undervejs i bogen uden at spoile noget af handlingen.
Jeg har aldrig læst noget fra denne forfatter før, men jeg elskede hendes skrivestil, elskede hvordan sproget var let og humoristisk, jeg fik mig virkelig et godt grin flere gange under læsningen, og ser frem til flere! 
Men jeg er også imponeret over forfatterens univers, der er utroligt mange detaljer at holde styr på, men jeg synes virkelig hun har formået at klare den godt og gjort det overskueligt for læseren. 
Dette er altså bare en bog jeg virkelig godt kan anbefale, og så vil jeg håbe at i vil nyde den lige så meget som jeg gjorde! 




Bogen er tilsendt til anmeldelse af forlaget, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar