onsdag den 12. august 2020

Anmeldereksemplar: Children of blood and bone #1 - Solstenen.

Solstenen. 

Titel: Children of blood and bone #1 - Solstenen. 

Original titel: Children of Blood and Bone #1. 

Forfatter: Tomi Adeyemi. 

Udgivet på dansk ved: Politikens forlag.

Udgivet på dansk den: 26/04-2018. 

Antal sider: 510. 

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Children of blood and bone. 

Zélie kan huske, da Orïsha var et land fuld af magi. Man kunne fornemme magien i hvert eneste træ, i hver en flamme og på hver eneste vej. Sådan er det ikke længere. Den hensynsløse konge har udslettet både magien og de mennesker, der beherskede den.

Som barn så Zélie på, mens kongens vagter hængte hendes mor i et træ uden for hendes hjem, og nu er der ikke mange af magiens folk tilbage i Orïsha. Men Zélie har én chance for at kæmpe for at gøre Orïsha til et magisk land igen. Prinsesse Amari er flygtet, og sammen med hende beslutter Zélie at gøre et forsøg på at vinde over den skumle kronprins, som er fast besluttet på at holde magien nede og udrydde den helt.

Zélie bliver stillet over for store vanskeligheder. Hun skal lære at styre sine egne kræfter – og hvad føler hun egentlig for sin fjende?



Dette var en bog jeg var meget spændt på at gå igang med, for dette er en bog jeg har hørt utroligt meget godt om, både for dens spændende handling, og de emner bogen indeholder, og hvor må jeg sige at jeg havde nu alligevel en del forventninger til den efter al den ros den har fået, og heldigvis levede den virkelig også op til dem og så meget mere! 
Dette er en serie jeg hvert fald er meget spændt på at fortsætte på! 

Da jeg ført begyndte på bogen her, gik der bestemt ikke lang tid før jeg bare var fanget af hovedpersonerne og deres univers, der sker så meget spændende, og jeg fandt virkelig universet fangende og interessant! Jeg nød virkelig at høre om de her magikerklaner, og alle typerne af magi, og hvordan det var før magien forsvandt og hvordan det var i Orïsha efter. 
Vi følger jo tre personers synsvinkler i denne bog, Zélie, Amari og Inan, alle tre personer med spændende og mystiske baggrunde. 
Zélie er gudbenådet / magiker, men hun har ingen magi, for den forsvandt da kongen myrdede alle magikere med kræfter. Zélie er en karakter jeg hurtigt kom til at synes om, hun finder sig ikke i noget, hun er stædig og stærk og ved hvad hun vil, men til tider handler hun også før hun tænker og kommer i problemer, hvilket var med til at gøre hende mere menneskelig og nede på jorden. 
Amari er kongelig, prinsesse af Orïsha, hun har intet imod de gudbenåde, faktisk er hendes bedsteven gudbenådet. Amari er en stille og rolig person, en smule uvidende om sit kongerige og hvad der forgår. I starten brød jeg mig ikke så meget om hende, men jo længere hende og Zélie kom på deres rejse, jo mere ændrede hun sig, og jo mere blødte jeg op over for hende. 
Inan er også kongelig, han er kronprins af Orïsha, og han er vokset op til at havde magikere/maddiker. Jeg brød mig aldrig rigtigt om ham, men han var med til at fuldende den her bog. Men trods jeg ikke brød mig om ham, forstod jeg ham og hans baggrund, jeg forstod at som han var vokset op, var grunden til hans handlinger. 

Igennem bogen bliver der taget nogle seriøse emner op som undertrykkelse, racisme, og oprør, i bogen er der nemlig ikke fokus på hvide personer, det er nemlig sorte karakterer vi følger. Og jeg har også hørt at det var forfatterens mening med bogen, at få folk til at åbne øjne for racismen og undertrykkelsen vi stadig lever med den dag i dag, hvilket jeg synes er fedt! Jeg oplever ikke mange bøger med fokus på dette emne i dag, og det kan sagtens være det bare er mig der har det sådan, men jeg synes det var en skøn forandring, og jeg vil rigtig gerne læse flere af den slags bøger en dag. 
Sproget i bogen er dejligt let det meste af tiden, men jeg skal da være helt ærlig, jeg ville bestemt ikke ture at skulle læse deres besværgelser og navne højt i frygt for at udtale det forkert. Men trods det følte jeg bare at jeg fløj igennem bogen på ingen tid, jeg følte ligepludselig ikke at 500 sider var særligt meget trods der faktisk alligevel står en del på siderne. 
Jeg havde eller intet problem med at forstille mig alt i løbet af bogen fra følelserne de forskellige karakterer følte, til deres omgivelser og handlinger, for forfatteren er super dygtig til at beskrive med massere af detaljer, hvilket gjorde det hele så livligt og fyldigt! 
På grund af de her emner bogen rummer, vil jeg ikke anbefale bogen til de helt yngre altså under 13 år, det kan godt virke en smule voldsomt vil jeg sige, så 13+ ca, måske endda gerne de lidt ældre. 
Men alt i alt vil jeg sige dette virkelig var en fantastisk start på en fed fantasyserie, som jeg håber på mange flere bøger af! 





Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

1 kommentar:

  1. Den lyder så spændende! Har haft den på min liste længe, men har stadig ikke læst den!

    // nouw.com/bylauradenis

    SvarSlet