fredag den 14. august 2020

Anmeldereksemplar: Vaals Hær #1 - Genkomsten.

Vaals Hær.

Titel: Vaals Hær #1. - Genkomsten. 

Forfatter: Eva Egeskjold. 

Forlaget: Dreamlitt. 

Udgivet: 26/06-2020.

Antal sider: 572.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 




Genkomsten. 

Lugh så sig vagtsomt omkring og lænede sig længere frem over bordet. „Du ved, der er lange fængselsstraffe til dem, der er tilhængere af den mørke magi,“ sagde han lavmælt. „Dem som forsøger at fremelske den igen. Senere bliver man sendt til Nordkronen.“ Han tøvede. „Men det, du har gjort.” Lugh sænkede stemmen yderligere. „Det giver dødsstraf, Jack. Dødsstraf.“


Jack Tasaarvo har levet et dobbeltliv, siden han var fjorten år gammel. Indebrændt og utilnærmelig lever han sit liv i skyggen af barndommens dæmoner; et liv, hvis eneste lyspunkt er søsteren Wenge og til dels den farbror, der har taget sig af dem, siden de som børn mistede deres forældre.

Omkring Jack eskalerer de politiske spændinger mellem landets forskellige klaner, og ældgamle kræfter rører på sig; noget fra fortiden er på vej tilbage til Næslandet.




Dette var en bog jeg var meget spændt på at gå igang med, for som nogen måske ved, så var jeg ret vild med forfatterens forrig serie Næslandet, som forgår i samme univers, men det gjorde også at jeg havde høje forventninger, og jeg må sige den levede op til alle forventninger og så meget mere til, jeg kan næsten ikke vente på de næste to bøger udkommer! 
Dette er en serie der sagtens kan læses uden kendskab til Næslandet serien, men jeg anbefaler da helt klart også at læse den fantastiske serie. 

Da jeg gik igang med bogen her, gik der bestemt ikke lang tid før jeg bare var fanget og følte at siderne vendte sig selv, jeg vil nu også sige at jeg kom ret hurtigt igennem den trods det noget af en mursten. 
Jeg kender jo dette univers i forvejen, og trods det er lang tid siden jeg har læst Næslandet, så tog det mig ikke lang tid at falde ind i universet og huske de små detaljer, jeg var dog i starten i tvivl om den forgik før det der skete i Næslandet serien, eller efter, men den forgår altså efter. 
Vi følger flere forskellige karakterer i denne bog, men jeg vil sige af Jack Tasaarvo var den mere ledene karakter, men han var bestemt ikke min ynglings. 
Jack er en bestemt mand, stædig og lidt umoden, men også til tider bare træls. I starten brød jeg mig ikke rigtigt om ham, men jo længere ind og jo mere jeg kom til at kende ham, jo mere blødte jeg egentlig også lidt op, og følte for ham, for han kommer igennem virkelig meget. 
Jeg kunne rigtig godt lide at vi følger flere forskellige karakterer, for det gav et super fint indblik i hvad der sker de forskellige steder i riget, både ved kongen, de forskellige klaner og i Nordkronen ved heksene, og ja vi kommer faktisk også til at møde enkle karakterer fra den anden serie, det vil jer der har læst den nok lægge mærke til, det var faktisk ret skønt. 

I løbet af bogen sker der faktisk generelt bare en masse spændende hele tiden, men med måde så det ikke bliver for voldsomt, men jeg vil også sige at det var en tilpas mængde handling, for dette er jo bare starten på serien, der kommer to bøger mere, og jeg er spændt på hvad der skal ske nu, det var en ret vild slutning som jeg ikke havde set komme, generelt synes jeg faktisk at Eva har været rigtig god til at være uforudsigelig, jeg følte faktisk ikke jeg kunne forudse hvad der ville ske. 
Jeg var faktisk et øjeblik ved at kyle bogen ud af vinduet da to af mine ynglings karakterer døde, for den havde jeg slet ikke set komme, men må hellere lade vær med at spoile hvem det er, men dem der har læst bogen allerede ved måske hvem jeg hentyder til. 
Men trods det nød jeg virkelig bogen, også selv om jeg mistede mine ynglingskaraktere for hurtigt. 
Sproget i bogen er egentlig dejligt let, og der står egentlig ikke for meget på siderne, det var hvert fald ret let at følge med i hvad der sker, og så kan jeg godt lide længden på kapitlerne skifter meget mellem korte og lange. 
Jeg vil også sige jeg er imponeret over at Eva har kunnet holde styr på alle detaljerne igennem bogen, for som sagt forgår denne bog i samme univers som næslandet serien, og vi får små hints fra hvad der skete i den tidligere serie undervejs, samtidig med alt det nye og alle de nye karakterer, dog uden sådan rigtige spoilers fra Næslandet serien. 
Alt i alt vil jeg sige dette var en fantastisk på serien, og jeg glæder mig til mere fra dette univers, og kan kun anbefale jer læsere, der elsker fantasy, at give den en chance! 



Bogen er modtaget af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar