tirsdag den 18. august 2020

Anmeldereksemplar: Undskyld men jeg har ingen andre steder at gå hen.

Undskyld.

Titel: Undskyld men jeg har ingen andre steder at gå hen. 

Forfatter: Sofie Riis Endahl. 

Forlaget: Byens forlag.

Udgivet: 25/05-2020. 

Antal sider: 316. 

Antal stjerner: 3,5/5 stjerner. 

Bogen er modtaget af forfatter og forlag,
så mange tak til dem! 

Undskyld men jeg har ingen andre steder at gå hen. 

Hvert år mødes fem unge to uger i Sydfrankrig. Resten af året mødes de i gruppechatten Le crossiant squad.

Provinsprinsessen Rachel frygter aldrig at slippe væk fra provinsen. 
Økofreaken Malene får afslag på afslag fra skuespilskolerne og ville ønske, Moder Jord ikke var ­hendes eneste veninde. 
Holtekid Freja er træt af at gå i stykker ved ethvert lille vindpust, fordi hendes opvækst som plejebarn har givet hende ar på sjælen. 
Klogeåge Kåre frygter studenterhuen og forventning­erne om, at han skal fra Bornholm til København for at studere. 
Grønlænderen Piil vender efter et år på efterskole tilbage til Arktis, hvor intet har forandret sig. Det har Piil til gengæld. 
Hvordan skal han nogensinde fortælle sin familie, at han er blevet kærester med en dreng?

Og hvorfor svarer Freja ikke på Rachels beskeder? Hvad skete der den sidste aften, da de drak nede ved stranden



Denne bog var jeg rigtig spændt på at gå igang med, for ikke nok med dette er første bog jeg læser af denne forfatter, så er det også den første chatroman jeg læser, faktisk vidste jeg ikke der fantes chatromaner før jeg hørte om denne bog, så det var noget jeg var meget nysgerrig på, og spændt på om det overhovedet ville give mig nok, jeg har altid været typen der fortrak tykke bøger med massere af detaljer osv, men jeg vil nu sige at denne chatroman var nu helt okay, og jeg er glad for at have læst den. 

Da jeg begyndte på bogen her, gik der ikke lang tid før jeg var færdig med bogen igen, der er jo ikke meget på siderne, da det jo egentlig kun er beskeder mellem de her 5-6 personer vi følger, men det var interessant, og jeg var faktisk imponeret over hvor meget jeg fik ud af bogen, og at jeg alligevel følte jeg kendte personerne bare lidt. 
Jeg vil ikke lyve og sige "Jeg ved bare alt om de her personer nu, og kender dem virkelig godt" for det følte jeg dog alligevel ikke, men jeg følte jeg kom til at kende dem lidt som de nu var når de kommunikerede med hinanden, og da de er meget personlige i deres beskeder hjalp det også lidt, jeg tror ikke jeg ville have haft følelsen af at kende dem hvis ikke det var fordi at forfatter Sofie havde gjort det så personligt og råt. 
Igennem bogen fik jeg fornemmelsen af at de her 5 hovedpersoner vi følger (Rachel, Malene, Freja, Piil, og Kåre) alle havde hver deres at slås med, men jeg følte nu at der var ekstra meget fokus på Rachel og Freja's skænderi og problemer, og at de andre røg lidt i baggrunden og bare blev lidt en form for "hjælpere" i deres problemer, jeg ville fx gerne have haft lidt mere fra Malene, hun virkede som en ret interessant person, som også havde lidt at slås med, ville jeg gerne have hørt mere om. 
Jeg vil sige det var en fornøjelse at møde alle 5 personer, men jeg vil faktisk sige at den person jeg bedst kunne lide var Piil, han virkede meget nede på jorden, ret neutral og prøvede at undgå skænderier og drama, samtidig med han bare var en god ven for alle de andre. 

Sproget vil jeg sige rammer rigtig godt den måde de unge snakker i dag, hvert fald hvad jeg oplever, nu er jeg jo ikke helt så langt fra den alder igen, så det var let bare at læne mig tilbage og nyde det. 
Sofie's skrivestil er meget rå i denne bog, og nu har jeg jo ingen erfaring med hendes skrivestil fra andre bøger, så ved selvfølgelig ikke om den er anderledes i hendes andre bøger, men jeg kunne hvert fald godt lide det jeg oplevede i denne bog, og jeg vil helt sikkert gerne stifte bekendtskab med hendes skrivestil igen en dag. 
Men altså, jeg kan kun give den 3,5 stjerner (Hvilket også er super godt) da jeg ikke følte jeg klingede med hovedpersonerne, men det nok fordi jeg ikke følte jeg kom til at kende dem 100%, men jeg nød bogen, og jeg ville godt ture at læse flere chatromaner efter denne, så jeg siger "godt arbejde Sofie!" 
Så hvis i læsere gerne vil læse en letlæselig, men rå, interessant og lidt anderledes roman, så giv endelig denne en chance! 





Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til en anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar