søndag den 20. september 2020

Anmeldereksemplar: Rødt hjerte, Blåt blod.

 

Rød og blå. 

Titel: Rødt hjerte, Blåt blod. 

Original titel: Red, White and Royal blue. 

Forfatter: Casey McQuiston. 

Udgivet på dansk ved: Memoris.

Udgivet på dansk den: 02/07-2020.

Antal sider: 411. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Rødt hjerte, blåt blod. 

Alex er flot, charmerende og intelligent, og han er guld værd for sin mor i hendes kamp for at blive genvalgt som USA’s præsident. 
Der er kun ét problem: Alex har set sig sur på Prinsen af Wales, og da de to unge mænd kommer i håndgemæng, opstår der en diplomatisk krise mellem USA og Storbritannien. 
Kamphanerne bliver derfor nødt til at lade, som om de er bedste venner. 
Lidt efter lidt opstår der varme følelser mellem dem, som truer med at udvikle sig til en international skandale og blive en tikkende bombe i præsidentvalgkampen.



Så har jeg fået læst - Rødt hjerte, blåt blod. - en bog der har fået meget ros, og derfor også en bog jeg havde en del forventninger til, og hvor må jeg sige, den levede heldigvis også op til forventningerne. Jeg nød virkelig bogen og dens karakterer, og jeg vil helt sikkert gerne læse mere fra denne forfatter af en dag. 

Da jeg begyndte på bogen havde jeg en smule svært ved at komme ordenligt igang, jeg følte der var lidt problemer med sproget, nogle fejl og kludrede sætninger, men om det bare er oversættelsens skyld skal jeg ikke kunne svare på, for jeg har ikke læst bogen på det originale sprog. 
Men da jeg sådan rigtigt kom igang følte jeg det gik lidt lettere, og jeg blev langsomt mere fanget af historien og vores to hovedpersoner. 
Alex var helt klart min ynglings person, jeg ved ikke helt hvorfor men der var bare noget over ham der gjorde jeg favoritiserede ham mere end Henry. Han er stædig, rapkæftet og omsorgsfuld, men han er også sjov og klog. 
Henry er sød, rolig og tilbageholdende, og nogle gange lidt stiv i det. Han bekymre sig meget, jeg fik hvert fald følelsen af at han var den der bekymrede sig mest i deres forhold, og var den mest forsigtige. 
Alex og Henry's kærlighedshistorie fangede mig virkelig, de gik fra fjender, til elskere, og jeg har bare noget for den type romance. Deres historie og tid sammen har mange op og nedture, og jeg må sige jeg sad flere gange og holdt vejeret i spænding for at finde ud af om de ville holde sammen eller ej, og hvordan de ville håndtere det hele. 
Både Alex og Henry sidder i en magtposition hvor deres handlinger vil betyde meget, og hvor deres forhold endnu ikke er helt acceptabelt, specielt på Henry's side. 
I dag er vi nået langt i LGBTQA+ miljøet, men der er altså alligevel nogle steder hvor det ikke er helt så acceptabelt, og det vil jeg sige forfatteren egentlig fremviser godt i denne bog, og det var egentlig også med til at fange mig så meget mere.

Igennem bogen følger vi egentlig kun Alex's synsvinkel, hvilket jeg virkelig synes er trist, og egentlig også er grunden til den manglende stjerne, for dette er egentlig også Henry's historie, så jeg kan ikke helt se hvorfor vi ikke har fået et par kapitler fra ham af også, det var lidt et minus for mig. 
Men en anden ting der også var grund til den manglende stjerne, var at jeg følte kapitlerne er utroligt lange, på de her 411 sider, var der kun 15 kapitler, det alligevel ikke mange. Og mange steder i kapitlerne følte jeg godt der kunne være holdt en pause og opdeling, jeg følte hvert fald at der var mange tidspunkter hvor der godt kunne have været stoppet og startet på et nyt kapitel. 
Men ser vi lidt bort fra de to ting, vil jeg sige at bogen var virkelig god, og jeg nød den virkelig, jeg skal helt sikkert genlæse den en dag. 
Og så kan jeg helt klart anbefale bogen her til jer læsere der elsker en god romantisk bog! 





Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar