torsdag den 3. september 2020

Anmeldereksemplar: Tidsvogterne #1 - Heksen og liljen.

Tidsvogterne. 

Titel: Tidsvogterne #1 - Heksen og Liljen. 

Original titel: Tidsäktarna - Häxan Och Liljan. 

Forfattere: Leif Jacobsen & Mats Lerneby. 

Udgivet på dansk ved: Hoi Danmark. 

Udgivet på dansk den: 21/05-2020. 

Antal sider: 249. 

Antal stjerner: 3/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så tusind tak til dem! 


Heksen og Liljen. 

I Heksen og Liljen leder tvillingerne, Max og Marie, efter den forsvundne Amanda. 
De opdager, at de kan rejse i tiden og havner i Mediciernes Firenze, hvor de både møder Leonardo da Vinci og Machiavelli. 
De finder snart ud af, at rejsen til Firenze bare er en lille brik i puslespillet, som de skal finde mange flere brikker fra rundt omkring i verdenshistorien.




Så har jeg fået læst den første bog i Tidsvogter serien - Heksen og liljen. - Og jeg vil sige det var nu en helt okay bog, den holdt mig fanget og underholdt, og jeg tænker at jeg helt klart gerne vil læse videre på serien når der kommer en fortsættelse, for det forventer jeg næsten med den slutning bogen havde! 

Max og Maria er tvillinger, og bliver ofte passet af deres barnepige Amanda når deres forældre er på forretnings rejser. Men en dag får Maria en mystisk besked fra Amanda, som både Maria og Max straks reagere på. 
Da de kommer frem til Amandas lejlighed er hun væk og lejligheden er smadret, men der er efterladt instrukser på hvad de skal gøre, og inden de ser sig om er det rejst i tiden og endt i 1700-tallet hvor de møder Leonardo Da Vinci og Macnavelli. 

Da jeg begyndte på bogen her, gik der ikke lang tid før jeg var fanget, og følte at siderne læste sig selv. 
Vi kommer med Marie og Max ud på noget af en rejse, og bliver præcenteret for store kunstner, heksebrændinger, slaveri og meget mere, hvilket jeg vil sige var ret vildt når man tænker på vores hovedpersoner kun er 13 år gamle, men jeg vil nu sige det var ret fedt at forfatterne ikke har valgt at dæmpe ned på hvordan tingene forgik i 1700-tallet som vi ender i. 
På nogle punkter vil jeg sige dette ville være en god bog for de yngre læsere 13+, da det er nogle hovedpersoner jeg tænker mange unge ville kunne se op til og se sig selv i, men på mange punkter ville jeg også sige at bogens handling måske passer bedre til 15+ alderen, da der er mange barske scener og beskrivelser, men som sagt synes jeg det fedt forfatterne ikke har dæmpet det ned så det passer bedre til hovedpersonernes alder, for jeg tænker helt klart meget af det også forgik sådan i virkeligheden i 1700-tallet. 
Max og Marie er to personer jeg havde det lidt svært ved i starten, for da vi bliver kastet ret hurtigt ud i denne her tidsrejse, følte jeg ikke at jeg kendte dem i starten, jeg begyndte faktisk først rigtigt at synes om dem i løbet af slutningen. Men jeg vil sige at forfatterne har været dygtige til at gøre dem levende og okay realistiske, til tider følte jeg måske de opførte sig lidt ældre end de var, men største delen af tiden følte jeg deres personlighed passede meget godt til den her alder de har, hvor de kun lige er trådt ind i teenager alderen, og stadig er barnlige og umoden. 

Sproget i bogen er let, og forståeligt. Men opdelingen af karakternes synsvinkler var rigtig dårlig, der var aldrig en rigtig overgang når man skiftede synsvinkler i kapitlerne, vi kunne følte Max det ene øjeblik for ligepludselig at skifte til Maries uden en overgang i teksten, og det var sådan igennem hele bogen med alle karakterne vi møder, og det virkelig et stort minus for mig, for det gjorde jeg blev ret forvirret til tider, og det er faktisk også den grund at jeg ikke har kunnet give bogen de sidste to stjerner, for overgangen i synsvinkler i bøger er bare en rigtig vigtig ting for mig i bøger, og jeg kan forstille mig det også kan blive forvirrende for enten den mindre trænede læser, eller den yngre læser. 
Men, jeg vil nu rose forfatterne for deres store brug af detaljer, jeg havde det som om jeg fulgte vores hovedpersoner på sidelinjen i 1700-tallet, jeg kunne virkelig forstille mig alle detaljerne om omgivelserne, hvilket virkelig var skønt. 
Så ser vi bort fra den detalje med manglende overgang i synsvinklerne, så vil jeg sige dette er en virkelig spændende start på serien, og jeg glæder mig til mere fra disse to forfattere! 
Og så kan jeg da kun anbefale jer læsere at give den en chance! 





Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar