lørdag den 5. september 2020

Overraskelses bog / Anmeldelse: Mæsker #1 - Henretterlunden.

Mæsker.

Titel: Mæsker #1 - Henretterlunden. 

Forfatter: Majbrit Ravnholt Cramer. 

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 01/09-2020.

Antal sider: 402. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget og forfatteren som overraskelse, 
så tusind tak til dem! 


Henretterlunden. 

I Katava er alle indbyggerne lyse, bortset fra én. Den kongelige falkoner Byriel. Han kommer fra kannibalernes ø, og det er kongen selv, der har bragt ham til Katava og opfostret ham på slottet. Men befolkningen tager afstand fra Byriel, fordi de frygter hans oprindelse og mørke hud.

I slottets skole arbejder Johanne. Hun assisterer den aldrende skolemester Lohrens med undervisningen og urtehaven. Da hun finder et gammelt brev i Lohrens’ studerekammer, går det op for hende, at skolemesteren holder noget skjult. Noget, der har med hende selv og Byriel at gøre.

Passer det, at Byriel ikke spiser mennesker, og hvem er han egentlig? Før Johanne ser sig om, ved hun ikke længere, hvem hun kan stole på, og hemmelighederne stikker dybere, end hun aner.




Så har jeg fået læst den første bog i Mæsker serien, en debut roman af den nye forfatter Majbrit Ravnholt Cramer, og sikke en succes, denne bog levede op til alle forventninger og så meget mere til, jeg var slugt fra første side af, og fløj bare igennem den. 
Dette er en serie jeg ser frem til en fortsættelse på, og jeg vil elske at se mere fra denne forfatter en dag, også andet end Mæsker serien. 

Da jeg begyndte på denne bog her, gik der ikke lang tid før jeg var opslugt at universet og dets karakterer, og jeg havde virkelig svært ved at lægge bogen fra mig. 
Igennem denne første bog følger vi primært Johanne's synsvinkel, vi får et enkelt kapitel i starten fra en andens, men ellers er det Johanne og hendes syn på universet vi følger, og hvor var det spændende! 
Johanne er en skøn og menneskelig karakter, som jeg hurtigt kom til at holde af, dog havde jeg flere gange lyst til at ruske hende i frustrationer. 
Johanne er stædig, sød og modig, og så er hun utroligt dygtig til at tale før hun tænker, hvilket virkelig roder hende ud i mange problemer. Men trods det så hun også omsorgsfuld og kærlig over for dem hun elsker og holder af, og det blødte virkelig mit hjerte op. 
Men trods vi kun følger Johanne's synsvinkel, så vil jeg sige at Byriel er lige så stor en hovedperson som hun er i denne fortælling. 
Byriel er anderledes end alle andre, han er sort, har mørke øjne og lyst hår, og så kommer han fra øen hvor Kannibalerne lever. Dog er Byriel opvokset på slottet som kongens fostersøn, dette har dog ikke fraholdt folket for at frygte og hade ham. 
Jeg må indrømme da jeg læste om den behandling han bliver udsat for blev jeg chokeret, og fik ondt af ham, men jeg synes også han var imponerende og stærk for ikke at knække, men bare holde hovedet højt og ignorere fornærmelserne fra folket. 
I starten var jeg tilbageholdende over for ham, han virkede kold og utilnærmelig, men jo længere ind vi kom, jo mere blødte jeg også op for ham, for inden i, var han en skøn og omsorgsfuld mand. 
Johanne og Bryriel kommer ud på noget af en rejse sammen, og trods de er forsigtige omkring hinanden, formår de virkelig at styrke hinanden igennem det hele, og jeg glæder mig virkelig til at læse videre på deres rejse når der kommer en toer. 

Forfatter Majbrit har taget en masse spændende og vigtige emner op i denne bog som fx, frygt, racisme, og had.
For fx hvis du ikke er lys, har rødt eller lyst hår, og grønne eller blå øjne, men er sort og har mørke øjne, mørkt hår, eller bare nogle af de ting og er et blandingsbarn, så skal man dø. Der er utroligt meget frygt for noget man ikke kender, eller for noget man har hørt en masse rygter om i denne bog, og det er der også rigtig meget af i vores verden i dag, derfor vil jeg vil at mange af emnerne i denne spændende fantasy bog, også er meget vigtige, og jeg synes det fedt at forfatteren har turdet at tage dem op! 
Sproget i bogen her er dejligt let og levende, og jeg fløj bare igennem teksten, jeg følte virkelig bare at siderne læste sig selv. 
Men ikke nok med det lette sprog, så er forfatteren også rigtig god til at bruge en masse detaljer til at beskrive omgivelser, hvordan vores hovedpersoner ser ud, og hvordan de føler. Igennem hele bogen, lige fra første kapitel af, havde jeg utroligt let ved at falde ind i historien, og bare føle jeg fulgte med på sidelinjen, det var en fantastisk læseoplevelse, men det gør det jo nok også lettere at det var en spændende handling med massere af overraskelser. 
Dette er helt klart en bog der overraskede gang på gang, og var uforudsigelig efter min mening, hvilket var fedt. Det var rart ikke at kunne forudse hvad der ville ske, men bare at blive overrasket gang på gang frem til slutningen, og sikke en slutning, den havde jeg bestemt ikke set komme, og jeg er virkelig spændt på hvad forfatteren har i planerne for os læsere nu! 
Men alt i alt vil jeg sige dette var en virkelig fantastisk fantasy bog, og jeg kan virkelig ikke anbefale den nok! 



Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren som overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar