torsdag den 22. oktober 2020

Anmeldereksemplar: Lugnasad.

Lugnasad. 

Titel: Lugnasad. 

Forfatter: K. L. Berger.

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 08/10-2020. 

Antal sider: 384. 

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så tusind tak til hende! 

En sommer du aldrig glemmer.

“En sommer du aldrig glemmer. Det er hvad der står i brochuren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Og her er de så. De udvalgte. De heldige. Se hvor glade de er. Hvor ubekymret de stiger i land.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Hver og én har de deres styrker og svagheder. Deres historie. Og nu er de hér. Stedet hvor fortidens historier flettes sammen med nutiden, og fremtiden skabes.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De er unge. Overmodige. Naive. Og snart vil de være en del af øens historie.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Velkommen til Lugnasad.”⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀
Charlotte drømmer om at se hele verden – lige bortset fra øen Lugnasad. Alligevel befinder hun sig netop dér.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Alex drømmer om at finde ro og accept – både i sig selv og andre. Måske vil Lugnasad give ham de svar, han mangler.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Benjamin drømmer om at høre til et sted - bare én gang i sit liv. Men han har ikke de store forhåbninger om at Lugnasad er stedet for ham.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀
Men på Drømmenes Ø kan alt ske.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Og alt vil ske.




Lugnasad var en bog jeg var rigtig spændt på at gå igang med, både fordi jeg kender Katja's skrivestil og altid har nydt den, og fordi den lød uhyggelig og spændende! Og hvor må jeg sige at det var den bestemt også, faktisk overgik den alle forventninger, og jeg håber at Katja kommer til at udgive mere i denne genre en dag! 

Da jeg begyndt på Lugnasad gik der ikke lang tid før jeg var opslugt af mysterierne på øen, og jeg kunne slet ikke slippe bogen. Bare første dag, slugte jeg halvdelen af bogen, og jeg læste den færdig dagen efter. 
Vi følger 3 personer i denne bog, faktisk troede jeg det var fire personer vi ville følge, jeg ved ikke helt hvor jeg fik den ide fra. Men jeg var fanget af alle tre personer, de var nemlig alle så forskellige, men virkelig spændende. 
Charlotte er lidt af en diva, og hun går egentlig ikke så meget op i andre omkring hende, hun var ærligtalt lidt selvoptaget i starten. Men jeg vil sige hun udvikler sig virkelig i bogen, på den positive måde! I starten brød jeg mig ikke om hende, men det kom jeg altså virkelig til, og jeg så ligefrem virkelig frem til hendes kapitler. 
Benjamin, han var helt klart min ynglings hovedperson. Stille og en rigtig nørd. Men han var altså også bare virkelig kær! Men igen så gennemgår han virkelig også en forandring, han blomstre ligefrem op midt i alt den kaos og mystik på øen! Og jeg nød at følge ham i denne udvikling. 
Og så der Alex, den flotte fyr, dog rummede han altså meget mere end bare sit flotte ydre. Han har en utrolig baggrund, men han er altså også mystik, for han vil ikke ud med meget, og holder meget sine følelser for sig selv. Men som de andre to, gennemgår han også en utrolig udvikling i løbet af bogen. 

Handlingen i denne bog var utroligt spændende! Så mange detaljer at holde styr på om øens historie, guder og traditioner, og jeg slugte hver en info. Men handlingen er også uhyggelig og mystisk. Allerede tidligt på øen bliver Charlotte mistænksom, og opfatter hurtigt at noget ikke er som det skal være. 
Katja er utroligt god til at skabe spørgsmål, for så at svare på dem, og så stille flere spørgsmål, og det elskede jeg, for det gjorde bare handlingen så meget mere medrivende. 
Den her gud vi høre om gav mig altså virkelig myrekryb, men på den gode måde. Han var så detaljeret, jeg kunne virkelig forstille mig ham ned til den mindste detalje. 
Og så den slutning bogen havde! Jeg havde på intet tidspunkt set den komme. For denne bog er ærligtalt lidt uforudsigelig, som sagt blev jeg overrasket gang på gang, og det blev jeg virkelig med slutningen. Men på den gode måde! Jeg kunne egentlig ikke helt have forstillet mig den ville havde været lige så god, hvis det var sluttet anderledes. 
Sproget i bogen her, er flydende og letforståeligt, det var egentlig lidt som om bogen bare læste sig selv. Men trods dette var en uhyggelig bog, lå der en smule humor undertrygt i bogen, som gjorde bogen lidt lettere, og gjorde noget godt for handlingen. 
Kapitel fordelingen forvirrede mig lidt i starten, den er nemlig ikke fordelt i kapitler, men i synsvinkler kan man vel sige, så den bare skifter mellem karakterne, men på en overskuelig måde. Og så er der en opdeling på den måde at vi kan følge med i hvilke dage de er på øen. Og jeg vil sige det fungerede egentlig helt fint den måde opbygningen af kapitlerne var på, den var anderledes, men god. 
Katja er som altid fantastisk til at give sine bipersoner liv og baggrund. Der var specielt to personer der trådte frem og gjorde mig nysgerrig, og det var Lou og Magnus. Speciel Magnus vandt en plads i mit hjerte, han var så livlig og fremme, og han gjorde virkelig noget for fortællingen! 
Men nu vil jeg afslutte denne anmeldelse inden den bliver alt for lang, og fuld af spoilers! 
Dog vil jeg lige anbefale bogen her, jeg synes virkelig alle læsere burde give den en chance også dem der måske ikke er til mystik og gys, for den er virkelig medrivende og rummer så mange interessante emner. Og så håber jeg selvfølgelig i vil nyde den lige så meget som jeg gjorde! 




Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar