søndag den 18. oktober 2020

Anmeldereksemplar: På røven gennem natten.

På røven.

Titel: På røven gennem natten. 

Forfatter: Søren Poder.

Forlaget: Brændpunkt.

Udgivet: 04/09-2020.

Antal sider: 175. 

Antal stjerner: 3,5/5. 

Bogen er modtaget af forfatter, 
og forlaget, så tusind tak til dem! 

300.000 kr ?!?

Samtalen var slut. Viktor stirrede på den tavse telefon. ”Hold nu kæft ... De må have trykket vatpinden helt i bund.”
”Hvad sagde han?” spurgte Lukas.
”Han sagde, at vi er fredløse, og at de nok skal finde os. Og hvis vi ikke har 300.000 kroner eller posen, så slår de os ihjel. De drukner os i kogende vand.”
”Men for fanden ...”
”Og de vil smadre min tommelfinger med en hammer, fordi hans hånd kom i klemme i bildøren. Ellers er prisen 350.000.”

Lukas og Viktor er barndomsvenner, men er ved at glide fra hinanden efter 10. klasse. En lørdag aften beslutter de sig for at hænge ud ligesom i gamle dage, og da de ikke har nogen penge, går de med til at at levere en pose for banden Black Brotherhood.
Det burde være en nem tjans, men alligevel mister de posen, og efter et mislykket forsøg på at stjæle den tilbage er de pludselig på flugt fra både Brotherhood og det lokale politi. Alting går fra slemt til værre, da Lukas’ kæreste stikker af hjemmefra, og Viktor smækker en bandeleders hånd i stykker med en bildør, og nu kender de kun én person, der kan hjælpe: Oldefar.




På røven gennem natten, var en bog jeg var ret spændt på at gå igang med, både fordi jeg havde hørt den del godt om den, og fordi den lød spændende, og ret så interessant. 
Bogen var heldigvis også helt okay, det var en speciel, men humoristisk og spændende bog, med nogle interessante karakterer. 

Da jeg gik igang med bogen gik der ikke lang tid før jeg var opslugt at karakterne og deres flugt fra politiet og Black Brotherhood. Faktisk læste jeg bogen i et stræk, fordi jeg måtte nu alligevel bare vide hvordan det ville ende. 
Lucas er sådan set den ledene hovedperson, han er hvert fald den eneste vi får en synsvinkel fra. Men det passede mig sådan set også helt fint, det en kort bog, så flere synsvinkler kunne have gjort det forvirrende. 
Jeg vil sige at jeg fik følelsen at at komme til at kende alle karakterne okay godt, dog kunne jeg måske godt have fortrukket en lidt anderledes start på historien, hvor vi ikke blev smidt direkte ind i situationen hvor de henter det de skal fragte for Black Brotherhood. Det var bare ikke lige en start jeg brød mig så meget om. 
Men jeg fik fornemmelsen at at komme til at kende Lucas, Victor, Amari og Oldefar helt okay, dog mest Lucas. Og jeg vil egentlig også sige at Lucas på en måde udvikler sig en del i løbet af denne korte bog, hvilket imponerede mig. 
Bogens handling er overdrevet og sjov, der sker konstant noget, og der er aldrig pause, normalt ville jeg godt kunne have følt at det ville blive for meget med så meget handling på så lidt sider, men Søren har formået at få det til at fungere, og gøre det en fangende detalje. 

Sproget i bogen var nok det jeg havde det hårdest med, der er utroligt meget banden, og mange racistiske bemærkninger med, og det kan jeg desværre godt personligt havde det lidt svært ved. Dog gav det alligevel mening for bogen, for fx Oldefaren, som kommer med en del af de her bemærkninger er fra en ældre generation, hvor det var meget normalt at snakke sådan, så det gav mening for historien, jeg personlig brød mig bare ikke om det, og det var desværre også derfor jeg ikke kunne give bogen den sidste halvanden stjerne.
Jeg vil sige at Søren er utroligt dygtig til at gøre sine karakter levende, og ægte. Både hovedpersonerne og bipersonerne vi støder på undervejs trådte frem, og havde en stemme og baggrund. Jeg ville elske at se hvad han kunne skabe hvis han skriver en længere roman en dag. 
Så jeg vil sige at dette var altså en kort, men underholdende og medrivende bog, som man virkelig bare har svært ved at lægge fra sig når man først er kommet igang, og jeg kan kun anbefale den! 



Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar