torsdag den 29. oktober 2020

Anmeldereksemplar: Fanny Fairychild, Alf af hjerte #3.

Fanny.

Titel: Fanny Fairychild, Alf af hjerte #3. 

Forfatter: Lykke Lindbo.

Forlaget: Tanken og mindet. 

Udgivet: 29/08-2020.

Antal sider: 222.

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så tusind tak til hende! 

Alf af hjerte. 

Fanny, Agner og alferne er sluppet fri fra Midgårdsormens klamme gab og flyver nu tilbage til alfernes rige, Alfheim. Men da de kommer dertil ser de, at alting er forandret.
Underverdens herskerinde, den onde Hel, har allerede sendt sin dødehær ind over store dele af Godheim, så råddenskab og fordærv er ved at opsluge alt levende.
Ved det store Tingråd i Asgård mødes aser og vaner for at drøfte krigen som uundgåeligt nærmer sig.
Odin sender jætten Agner til Hvergelmers Brønd for at finde ud af, hvad der er sket med guden, Heimdal. Men alt ender grueligt galt for Agner.
Imens flyver Fanny med Freja til Folkvang, hvor hun ser sin døde mor, Sebille. Hun husker dog ikke længere Fanny og er kun en tynd skal af sig selv, hvilket knuser Fannys hjerte.
Freja trøster Fanny og fortæller hende, at hun aldrig må miste håbet. Hel får hjælp fra uventet side, og da krigen går i gang på den store slette, Vigrid, virker alt håbløst.

I sidste time er det op til Fanny at redde verden. Men kan hun det? Hun er jo blot en lille alf, og hun har ikke engang lært sin alfe-magi at kende endnu. Og mon Fanny nogensinde ser sin far og mormor igen – og når hun at holde sin 11-års fødselsdag ...




Så har jeg fået læst det afsluttende bind om Fanny Fairychild, og hendes rejse og kampe for at redde verdenen, og hvor må jeg sige det var en god slutning. 
Jeg vil med sikkerhed gerne læse mere af Lykke Lindbo's hånd en dag, for hun skriver skønt, og har virkelig skabt en fangende fortælling om Fanny. 

Da jeg begyndte på bogen her, gik der lige lidt før jeg faldt ind i universet igen, da det er noget tid siden jeg læste de første to bøger. Men ligeså snart jeg fald ind i historien, og huskede alle de små detaljer fra de første bøger, fløj jeg simpelhen igennem bogen, og var færdig på ingen tid. 
Fanny er lige så skøn som i de første to bøger. Stædig, på og omsorgsfuld. Hun kæmper hårdt for at redde verdenen, og samtidig være der for alle andre omkring hende. Hun er godt nok en sej 11 årig, og jeg tænker mange på den alder ville kunne se lidt op til hende. 
Denne tredje bog starter sådan set fra hvor vi efterlod Fanny i anden bog, og det vil jeg sige er rigtig dejligt, for så går vi ikke glip af noget. 
Krigen nærmer sig mere og mere, og Hel's hær er på vej. Fanny formåede at redde alferne, og er nu på vej mod guderne, så de kan blive klar til den her krig som Hel har startet. 
Som sådan vil jeg sige der sker overraskende meget i løbet af de her 222 sider, men alligevel overskueligt. For det er jo ikke kun Fanny's synsvinkel vi følger, vi følger lidt forskellige, og jeg tror det er derfor det føles som så meget. Men det var spændende, og jeg nød at vi fik flere vinkler på den her krig, og hvordan de hver især forberedte sig og tænkte. 

Grunden til jeg personligt ikke har kunnet give den sidste stjerne er, at da den her krig startede rigtigt, og de skulle kæmpe, følte jeg det blev overstået alt for hurtigt. Og jeg kan selvfølgelig godt se at krig måske ikke interessere mange 9-10 årige, men jeg følte den sluttede alt for hurtigt, og det trak desværre lidt ned i min bedømmelse af stjerner. 
Men jeg vil sige at jeg nød alligevel bogen, for der skete så meget andet spændende, hvor det var detaljeret godt og ikke manglede noget. Så ser vi bort fra jeg synes kampen/krigen var for kort, vil jeg sige at Lykke har skabt en rigtig god afslutning på serien, med en overraskende og tilfredsstillende slutning. Den trak nu alligevel en lille tåre eller to. 
Men ud over en god slutning, så er Lykke altså også fortsat super til at holde liv i sine karakterer, både hovedpersonerne, men også alle bipersonerne vi støder på undervejs. Jeg nød virkelig at møde alle undervejs. 
Jeg elsker virkelig hvordan hun har gjort det her nordiske mytologi tema spændende og medrivende, og jeg tror med sikkerhed mange børn og unge vil nyde hvordan hun har gjort det letforståeligt, medrivende og dramatisk, så man bare ikke kan slippe bøgerne igen. 
Jeg elskede bøgerne, og kan kun anbefale dem, og så håber jeg i kommer til at nyde dem ligeså meget som jeg gjorde! 




Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar