fredag den 12. februar 2021

Anmeldereksemplar: Det ingen ser #2. - Som ringe i vandet.

William. 

Titel: Det ingen ser #2. - Som ringe i vandet. 

Forfatter: Cecilie Birkshøj. 

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 05/02-2021. 

Antal sider: 285.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forfatteren og forlaget,
så mange tak til dem!



Som ringe i vandet.

"Der fandtes ingen ord der kunne beskrive hvordan jeg havde det da jeg så karakteren på min opgave.
Der var dog ét som kom ret tæt på.
Fuck.
Det var første gang vi fik karakterer efter vi var startet i gymnasiet.
Jeg havde egentlig afleveret opgaven med en god fornemmelse, men at dømme efter tallet i bunden, var det gået helt galt.
Jeg havde vidst at det ville blive sværere i gymnasiet.
Folk havde advaret mig om at mange faldt i karakter det første år.
Alligevel havde jeg en forestilling om at det ikke gjaldt mig.
At jeg var undtagelsen."

17-årige William har altid fået topkarakterer, så at starte i gymnasiet burde ikke være nogen sag. Han må dog erkende at forventningerne er højere end han havde forestillet sig, og presset for at opretholde sit høje gennemsnit begynder at holde ham vågen om natten. 
Udover det faglige kæmper han med sin spirende forelskelse i Tanja. 
For hvis ikke han er god nok til skolen, hvordan kan han så være god nok til hende



Jeg var ret spændt på af gå i gang med "Som ringe i vandet" som er andet bind i serien "Det ingen ser" som kan læses uafhængigt af hinanden. Forfatterens første bog overraskede mig positivt og gjorde altså også at jeg havde en del forventninger til til dette andet bind i serien! 
Heldigvis levede den op til forventningerne, og overraskede mig virkelig.

Da jeg begyndte på bogen her, blev jeg med det samme fanget af William. Jeg kunne tydeligt huske ham fra første bog og var meget spændt på at lærer ham endnu bedre af kende i denne bog. 
Faktisk blev jeg så fanget af bogen, at jeg ikke kunne slippe den igen før jeg havde vendt sidste side. 
William er en selvsikker fyr. Han er vant til at få topkarakter i folkeskolen og er overbevist om at det hele nok skal gå nemt for ham i gymnasiet, men han må hurtigt indse at gymnasiet kræver noget mere fra ham, og topkaraktererne kommer ikke let. 
Det tydeligt allerede fra start af og han får sin første opgave tilbage med karakter at han bliver stresset, presset og frustreret over ikke at få topkarakter. Han føler et pres fra sine forældre om gode karakterer, men han har altså også ret høje forventninger til selv at skulle have de her gode karakterer.  
Han bruger alt sin tid på lektier, og laver praktisktalt ikke andet. Og det er også det eneste der fanger hans opmærksomhed. Selv kvalitetstid med vennerne, familie eller pigen han kan lide bliver gjort op i hvor meget tid han har til lektierne. Det blev faktisk lidt skræmmende at se hvor langt han ville gå for at få de her gode karakterer. 

Jeg synes virkelig af forfatter Cecilie har været utroligt god til at vise det her skrækscenarie på hvad karakterer, og høje forventninger kan gøre ved ungdommen, og hvor langt ud man kan blive drevet for at leve op til alle forventningerne fra andre, men også sig selv. 
Jeg kan tydeligt huske bare fra min folkeskoletid hvor meget tid jeg kunne bruge på lektierne, eller nu i min studie tid for den sags skyld. Jeg kunne virkelig genkende mange af de her situationer som William kommer ud i.   
Det var hårdt at se hvor langt ud William drev sig selv. 
Cecilie er utroligt god til at lægge følelser i sin tekst, jeg kunne virkelig fornemme stemningen omkring mig som William oplevede, når han var trist, stresset, overvældet eller frustreret, følte jeg virkelig jeg kunne fornemme stemningen tydeligt, og det samme hvis han var glad. 
Igennem bogen følger vi kun Williams synsvinkel og det synes jeg sådan set er meget fint. Jeg følte vi kom rigtig tæt på William og hvem han var som person, både før alt den her stres begyndte, men også efter.
Vi møder dog også en del andre i løbet af bogen, og trods vi ikke følger nogle af deres vinkler på hvad der sker, følte jeg vi fik en god mængde info omkring dem, og kom tæt nok på til at lærer dem godt at kende.
Dette var altså en super god bog, men også lidt skræmmende realistisk, og jeg kan kun anbefale jer alle at give den en chance! 





Bogen er tilsendt af forfatteren og forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar