fredag den 26. februar 2021

Overraskelses bog / Anmeldelse: Besvimer man under vand, drukner man.

Jonas & Anna.

Titel: Besvimer man under vand, drukner man.

Forfatter: Julie Clausen. 

Forlaget: Turbine. 

Udgivet: 26/02-2021. 

Antal sider: 203. 

Antal stjerner: 3,5/5. 

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget,
så mange tak til dem. 

Besvimer man under vand, drukner man.

“Det er din tur.” ”Til hvad?” ”Til at vælge, hvad der skal ske.” ANNA er både elevrådsformand og med i festudvalget på gymnasiet. Hun er sådan en, som altid er midtpunkt i en større flok. JONAS går for sig selv. Han er sjældent med til festerne, han er mest bare fyld, ikke en, man lægger mærke til.
 
Tilfældigheder bringer dem sammen, og ud af ingenting opstår en mærkelig leg: Anna og Jonas skiftes ad til at udfordre hinanden til at gøre de ting, der er allersværest og mest smertefulde. Er udfordringerne en form for terapi? En måde at overvinde barndommens traumer? Eller er det bare selvpineri, at de bliver ved, mens udfordringerne gør mere og mere ondt, og ingen af dem ved, hvordan de skal stoppe igen? 




Jeg må nu nok indrømme jeg havde ret høje forventninger til bogen her inden jeg gik i gang med den, for jeg har førhen været ret så vild med Julies bøger.
Denne bog her levede dog ikke helt op til forventningerne, men interessant var den nu. Men trods den ikke levede helt op til forventningerne, var den nu helt okay. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg ærligtalt lidt forvirret i starten, men følte jeg alligevel ret hurtigt fandt rytmen og bare flød med teksten. Jeg var sådan set også ret hurtigt igennem bogen. 
Bogen var helt anderledes end jeg havde troet, vi skifter mellem at følge Jonas og Anna. Bogen er delt op i 5 dele, og så er kapitlerne vildt korte, nogle var 2-3 sider, andre var faktisk kun på 1 side, så jeg følte bare jeg fløj igennem bogen. 
Men som vi kommer igennem kapitlerne, får vi faktisk også lidt minder fra deres barndom og opvækst, altså vi kommer tættere på dem og får en bedre forståelse for hvem de hver især er og hvorfor de er som de er. 
Jonas er en opmærksom fyr, men han er også meget varsom. Og så han hårdt præget af noget OCD, han har hvert fald en del tvangstanker, fx om at vaske hænder rigtig ofte. Og nogle ting skal gøres på en bestemt måde. Og det prægede også en stor del af hans personlighed. Men han er også nysgerrig på livet, og Anna formår at få ham skubbet ud over mange af hans grænser. 
Anna er en pige med gåpåmod, men hun er egentlig også lidt skræmmende. Anna slås også med noget personligt, og det ret tydeligt at mærke hun ikke har det helt så godt. Og det udtrykker hun også i små hints til Jonas undervejs i bogen, dog uden han rigtigt opfatter det før til sidst.
Jeg brød mig ikke rigtigt om hverken Anna eller Jonas, men jeg følte med dem, og håbede de måske kunne finde noget støtte i hinanden, når der nu ikke var så meget fra deres familier. 

Sproget var rigtig let, det var holdt meget i normal hverdags tone, og det sprog vi kender fra ungdommen i dag. Men det var egentlig også ret plant. Det kørte lidt i samme tørre tone igennem det hele, og gav lidt vores karakterer en ligegyldig tone. Men det trak i mig, og gjorde mig mere nysgerrig på hvad der ville ske, og det var bestemt ikke kedeligt på noget tidspunkt. 
Bogen her var helt anderledes end jeg havde troet. Igennem bogen udfordre Anna og Jonas hinanden, og meget af det er ret grænseoverskridende, men jeg havde bare forventningen af da jeg begyndte ville det være overdrevene og farlige udfordringer igennem hele bogen, og det var det ikke rigtigt, og der synes jeg titlen og bagsideteksten snød lidt. Udfordringerne var grænseoverskridende og dumme, men bare ikke på den måde jeg havde troet de ville være. Og det var måske nok lidt det der trak ned i mine stjerner. 
Jeg vil sige dette var en ret speciel bog, anderledes end noget andet jeg har læst. Så jeg kan anbefale den til jer der har mod på en speciel bog, der trækker i en og pirre ens nysgerrighed.





Bogen er tilsendt som overraskelse af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar