torsdag den 18. februar 2021

Anmeldereksemplar: Legendens ridder #1. - I Krig.

Legendens ridder.

Titel: Legendens ridder #1. - I Krig. 

Forfatter: Jeannette Sigtenborg Rasmussen. 

Forlaget: Straarup & Co. 

Udgivet: 17/02-2021. 

Antal sider: 200. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem. 


I krig. 

”Tror du stadig på Legenden?” spurgte jeg.
”Jeg ved det ikke,” sukkede Nicholas.
”Det er svært at tro på en helt, der ikke dukker op,
nu hvor vi har allermest brug for ham.”

Krigen hærger prinsesse Elenas hjemland. Hendes højeste ønske er at kæmpe ved fronten ligesom sin bror, men hun er tvunget til at blive i sikkerhed bag slottets mure. Alting ændrer sig dog, da den gamle fortælling om en mystisk, hætteklædt ridder måske viser sig ikke kun at være en legende. Pludselig befinder Elena sig midt i krigens kaos, men er hun parat til krigens grusomheder og de konsekvenser, der følger med hendes valg?





Jeg har nu fået læst det første bind i en ny dansk fantasy trilogi, som jeg allerede nu kan sige jeg glæder mig meget til at læse videre på! 
Jeg havde ikke mange forventninger til bogen, men den lød spændende, og det var den bestemt også. Jeg venter utålmodigt på en fortsættelse, så jeg kan finde ud af hvad der nu vil ske for Elena. 

Da jeg begyndte på bogen her, blev jeg med det samme fanget af Elena og handlingen, og jeg kunne ikke stoppe med at læse før jeg var færdig med sidste side. Den måtte efter min mening godt havde været 100 sider længere, for jeg følte mig slet ikke klar til at slippe Elena endnu. 
Elena er en krigerisk pige, men hun er også varm og omsorgsfuld. Men hendes stædighed er nok det jeg vil sige strålede mest igennem ved hende. Jeg kunne rigtig godt lide Elena, og jeg var bestemt vild med hendes viljestyrke. 
Elena ønsker kun at kæmpe for sit lands fortsatte frihed sammen med sin bror Nicholas, men det må hun ikke, både fordi hun er prinsesse, men også fordi hun er kvinde. Og kvinder har intet at gøre i krig. 
Men Elena ser ikke sådan på det, og vil gøre hvad som helst for at kunne deltage i krigen, og det kommer hun bestemt også til. 
Bogen starter sådan set stille og roligt ud med vi følger Elena rundt på slottet. Omkring 50-70 sider inde får hun dog nok, og finder en måde at komme til at kunne deltage i krigen på. Og derefter begynder spændingen altså bare, og det blev endnu svære at lægge bogen fra sig. 
Jeanette har været super god til at vise sit univers og sine karakterer frem på få sider, for allerede da vi følger Elena på vej mod krigen, følte jeg at jeg havde et ret godt indblik i hvilket univers det er Elana levede i. 
Jeg elskede det her middelaldertema, og kunne ligefrem forestille mig de gamle omgivelser, hvor universet ikke var præget af biler, høje smarte bygninger og teknologi, men små landeveje, heste og landsbyer i stedet. Jeg slugte alle detaljerne til mig, og glæder mig til at besøge dette univers igen i næste bog. 

Sproget i bogen er dejligt let, man kan godt fornemme det skal være lidt gammeldags, og at det er lidt anderledes end vores normale hverdags sprog i dag. Men det holdt i en let tone, så selv den yngre læser ville kunne følge med uden problemer. 
Faktisk vil jeg sige at denne bog ville være perfekt for læsere i alderen 12+, som søger lidt spænding uden det bliver overdrevet voldsomt. Samt det lette sprog ville være godt til at træne sin læsning. 
Jeanette har været super god til at bruge massere af detaljer til at beskrive alt fra omgivelser, følelser til personernes handlinger. Jeg havde let ved at læne mig tilbage og bare nye hvad der skete, selv om jeg nu flere gange nærmest sad på kanten af sengen i spænding over hvad der nu ville ske, og om Elena ville blive fanget og opdaget! 
Dette er bestemt en fantastisk og velskrevet start på en ny fantasy serie med massere af potentiale, og jeg glæder mig meget til at læse videre. 
Jeg kan også kun anbefale alle der elske fantasy og middelalder tema at give den her en chance, og så håber jeg i vil synes lige så godt om den som jeg gjorde! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar