fredag den 27. maj 2022

Anmeldereksemplar: Grøn klode #3. - Nordlys.

Grøn klode. 

Titel: Grøn klode #3. - Nordlys. 

Forfatter: Eva Munk. 

Forlaget: Klippe. 

Udgivet: 22/04-2022. 

Antal sider: 306. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren og forlaget,
så mange tak til dem! 


Nordlys. 

 ”Det er vist først her på det sidste, jeg er begyndt at blive mere bevidst om det med klimaforandringerne, tror jeg.” Jeg føler mig lidt flov over at sige ordene højt. Det virker, som om mange har det i deres bevidsthed. Men jeg har bare brugt tiden på identitetskriser i stedet for.

A.K. har det fint i sin klasse, men kun fint, så derfor beslutter hun sig for at tage på efterskole efter sommerferien. Hun længes efter at finde et fællesskab, hvor ægte venskaber spirer som græsstrå i skoven.
En dag opdager hun gruppen @grønklode på Instagram, hvor hun møder Pelle, Tenna, Tobias, Mark og Robert, som alle kæmper for klimaet.

Tvivlen vokser i hende, for gør hun overhovedet sit for at hjælpe til? Vil det nogensinde være nok? Og hvad gør man egentlig, når den store drøm hele tiden har været lige foran én?




Så har jeg endelig fået læst tredje bog i den fantastiske serie "Grøn klode" og sikke en skøn fortsættelse. Så vidt jeg ved, er dette vidst også den sidste bog i serien, og det jeg helt trist over. Jeg føler slet ikke, at jeg er klar til at slippe gruppen endnu. 
Heldigvis kan jeg genlæse bøgerne, og nyde at følge vores skønne unge personer igen. 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg intet problem med endnu engang at leve mig ind i bogen, og følge vores unge personer igen. Denne gang har vi skiftet synsvinkel til A.K. som jeg allerede i de første to bøger, var meget nysgerrig på. 
A.K. har i de to første bøger virket som den her seje pige, der havde styr på det hele og vidste hvad hun ville, men i denne bog kommer vi tættere på hende, og ser helt andre sider af hende. Vi ser her en skrøbelig pige, der ikke helt føler sig tilpas i sine omgivelser. Hun er som sådan ikke upopulær i sin klasse, men hun føler bare heller ikke, at det er fordi hun passer ind blandt de andre. Derfor begynder hun også at undersøge muligheder for at komme på efterskole efter 9. klasse. 
En dag støder hun dog på instagram profilen @grønklode, hvor hun får kontakt med Pelle. Ikke længe efter starter gruppen for alvor op, og hun finder dermed endelig et sted, hvor hun føler sig tilpas. Dog begynder hun at tvivle på sig selv, og om hun egentlig gør nok i gruppen. 
Jeg er vild med A.K. Hun er nemt at forstå, hun virker ægte og realistisk. Hendes følelser er genkendelige og er nogle jeg tror alle vil kunne nikke genkendende til. 
Jeg tror faktisk at A.K.'s fortælling er den jeg synes bedst om ud af de 3 bøger, for A.K. fangede mig bare på en helt anden måde. 
I denne del fylder temaet med klima ikke helt så meget som i de første to bøger. Det selvfølgelig stadig en stor del af bogen, men der er også meget fokus på det at være ung og føle sig malplaceret i samfundet. Som med Tenna og Pelle, går A.K. også igennem det her med, at føle sig forkert placeret, og at vennerne i skolen ikke synes om det samme som hun gør, men i steder finder de deres plads i samfundet et andet sted, et fællesskab hvor de føler de passer ind, og det bliver aldrig kedeligt at læse om. 
Jeg vil sige, at forfatteren endnu engang har formået at skrive en vigtig bog, om klima og det at finde sin plads i livet. 

Handlingen er medrivende, og endnu engang kunne jeg bare ikke slippe bogen før sidste side var vendt. Her i denne del kommer vi dog også lidt væk fra grøn klode gruppen, og ind i andre omgivelser. A.K. begynder nemlig på efterskole, og vi kommer altså lidt væk fra de genkendelige omgivelser. Vi ser hende i andre omgivelser, samtidig med at hun prøver og holde kontakten til vennerne der hjemme. Oftest mister mange unge kontakten med hinanden, når de splitter op for at gå på efterskole, så jeg var spændt på hvordan det ville påvirke deres venskab. En del sider bliver altså også brugt på chat beskeder i løbet af de sidste 150 sider, derfor gik læsningen også det hurtigere trods længden. 
Sproget er stadig let, og siderne vender nærmest sig selv. 
Selvom der ikke står meget på siderne, formår forfatteren dog stadig alligevel at bruge et detaljeret billedsprog, som gjorde det let endnu engang at leve sig ind i handlingen, og følge vores hovedperson på sidelinjen. 
Vi er stadig i de samme omgangskredse som i de andre bøger, men vi møder da lidt nye bipersoner. Endnu engang vil jeg sige de virkede fyldige og ægte. Jeg faldt specielt for A.K.'s forældre, sikke et fantastisk par. Dem kunne jeg ikke få nok af. 
Så endnu engang vil jeg sige, at Eva Munk har formået at skabe en vigtig og fantastisk fortælling om det at være ung, og at gå op i miljøet. Dette er bestemt en serie jeg kan anbefale alle læsere, det er dog også bøger der kan læses selvstændigt. 







Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar