tirsdag den 10. maj 2022

Anmeldereksemplar: Knuste æg og hjerter - En helt umulig påske.

Knuste æg og hjerter. 

Titel: Knuste æg og hjerter. - En helt umulig påske. 

Original titel: Knäckta ägg och krossade hjätan - en alldeles omöjlig påske. 

Forfatter: Maria Ernestam. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 10/03-2022.

Antal sider: 324. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 

En helt umulig påske. 

Til jul sidste år var det, som om alt var på skinner for Lisbeth Cederström i Frillesås. Hun trivedes i sit job som lærer, boede godt i sit lille hus ved havet og havde en ny kærlighed i sit liv. Og det var lykkedes hende at overholde løftet til sig selv om aldrig at lade sig styre af andre.

Men lykken varer sjældent ved, og da påsken nærmer sig, flytter et nyt par ind i nabohuset. Snart er uenighederne i gang om skel, samvær og en hane, som galer om natten, mens naboen digter en anden virkelighed på de sociale medier. På skolen begynder der at gå rygter om, at Lisbeth har nydt godt af sin ekskærestes firma, der er under svindelanklage, og at hun er uegnet til at vikariere som rektor. Da også kærestens loyalitet svigter for at gøre ekskonen tilfreds, er krisen reel. Hvad sker der, når en gammel flamme så ubesværet dukker op med gode råd, støtte og måske et ønske om mere?





"Knuste æg og hjerter. - En helt umulig påske" Er den underholdende fortsættelse til "Brækkede ben og bristede hjerter. - En helt umulig jul" og jeg kan fortælle, at den er mindst lige så god som sin etter, og formåede at holde mig lige så underholdt. 
Det var en fornøjelse endnu engang at møde Lisbeth, og se hvordan det gik for hende efter den interessante jul hun havde haft! 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg intet problem med endnu engang at leve mig ind i bogen, dens handling og følge Lisbeth på sidelinjen igen. Trods det er noget tid siden jeg læste første bog, var det intet problem at huske alt det der var sket for hende i første bog, og jeg glædede mig faktisk bare virkelig til endnu engang at følge hende. 
Der er ikke gået lang tid fra vi slap hende i første bog, faktisk kun nogle måneder, og påsken er så småt begyndt at snige sig ind på Lisbeth, og det bliver bestemt ikke en rolig påske for hende. 
Pludselig bliver hun nød til at træde ind som vikar for deres rektor Margaretha, da hendes mand har fået det værre, samtidig får hun også nye naboer i ferskenhuset, og det bliver bestemt ikke en rolig start med dem, for sammen med de nye naboer flytter en flok høns ind sammen med en noget bestemt hane.
Den her hane begynder altså at vække Lisbeth noget så frygteligt tideligt, og sørger for at hun ikke får nok søvn, men da hun prøver at snakke med de nye naboer, er der ingen hjælp af hente der. Så Lisbeth må søge andre og ret så drastiske metoder, for at få noget søvn. Den del synes jeg dog i selv skal opleve, så der spoiler jeg intet. 
Oven i alt det, så er hun også kommet sammen med Tobbe, men det er ikke helt nemt for dem, da hans ekskone stadig er en del af billedet. 
Der sker altså en del for Lisbeth denne påske, men jeg vil sige at forfatteren har været utroligt god til at sprede handlingen ud, så den på intet tidspunkt kommer til at virke overvældende. 
Det at følge Lisbeth endnu engang var en fornøjelse. Det var fedt at se hvor hun var endt henne efter sin interessante jul, og se hvordan hun fortsat udvikler sig. Jeg er ret vild med Lisbeth, hun overrasker konstant, og jeg ved aldrig helt hvor jeg har hende, hvilket jeg må sige gjorde det så meget mere underholdende at følge hende. Faktisk så håber jeg da næsten der kommer en bog mere om hende og hendes liv. 
I denne del udvikles der også lidt på forholdet mellem Lisbeth og hendes søster, hvilket var en udvikling jeg virkelig nød. Det var dejlig at se, at deres forhold blev en smule bedre. 

Sproget i bogen er stadig dejligt let, og da jeg først rigtigt kom i gang med bogen, føltes det jo nærmest som om at siderne vendte sig selv. 
Forfatteren er også stadig dygtig til at bruge et rigt billedsprog, der gjorde det let at leve sig ind i handlingen og se det hele som en lille film. 
I bogen møder vi som sådan ikke mange nye karakterer ud over naboerne. Igen virkede de alle fyldige og interessante, og de gjorde mig bestemt nysgerrige, specielt de nye naboer var interessante, og bestemt ikke kedelige. Min yndlings biperson i denne bog var nok Jan, han var altså lidt charmerende, og man så lidt andre sider af ham i denne del. 
Så alt i alt vil jeg sige denne fortsættelse var fantastisk, og jeg kan kun anbefale alle læsere der søger en underholdende og romantisk roman, at give serien her en chance! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar