torsdag den 26. december 2019

Anmeldereksemplar: Grønne fingre søges.

Grønne fingre.

Titel: Grønne Fingre søges.

Original titel: Gröna fingrar sökes.

Forfatter: Annika Estassy. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: December 2019.

Antal sider: 356.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Grønne fingre søges.

I det nordlige Sverige, hvor der er koldt det meste af året, er det ikke en frodig kolonihave, man ser for sig som det første. Alligevel er den ældre dame Agnes’ kolonihave blevet udvalgt til at skulle portrætteres i tv. Det er en stor begivenhed i den lille by og særligt i kolonihaveforeningen. Men Agnes har et problem. Selvom det er sommer, har hun ikke kræfter til at holde haven smuk, og sønnen i USA er ikke til meget hjælp. Det hjælper heller ikke, at hun er kommet til at sige ja til at passe sin nabos temperamentsfulde kakadue, mens han rejser Jorden rundt.
Mange kilometer sydpå uden for Stockholm bor Leyla med sin mand Johan og deres seksårige søn Hugo. Johan kommer til at gå over stregen i et af sine raseriudbrud, og Leyla beslutter sig for at rejse væk sammen med Hugo. Hun besvarer en annonce, der tilbyder ophold i en kolonihave mod pasning af haven, og havner i Agnes’ kolonihave. I løbet af sommeren finder Leyla den pause, hun har haft brug for, men hverdagen venter for enden af ferien, og Leyla er nødt til at tage stilling til, hvad der skal ske.

Også Agnes skal træffe afgørende beslutninger, men af en helt anden årsag. Agnes synes egentlig, at de fleste andre mennesker er irriterende, men af en eller anden grund virker Leyla interessant. Leyla er meget lukket omkring sit privatliv, men måske kan Agnes’ erfaringer hjælpe hende?



Grønne fingre søges var en bog jeg faktisk var en smule i tvivl om var noget for mig, men jeg tænkte den lød lidt interessant, så hvorfor ikke give den en chance.
Og hvor må jeg sige den skuffede bestemt ikke, jeg blev rigtig hurtigt fanget af hovedpersonerne og deres baggrunde.
Jeg vil helt sikkert gerne læse mere af denne forfatter en dag.

Leyla lever sammen med sin mand og deres søn Hugo. Men en dag går hendes mand over stregen, og hun har fået nok. Nu vil hun skilles. 
Agnes er blevet gammel, men alligevel formår hun at holde liv i sin smukke kolonihave, som faktisk skal tages billeder af og i et stort have program. 
Men det bliver hårdere og hårdere for Agnes at holde det hele selv, og hendes søn bor i USA og har ikke muligheden for at komme og hjælpe hende. 
Så en dag beslutter Agnes at lave en annonce om hjælp, og ikke længe efter får hun besked af Leyla som har brug for et sted at være med Hugo mens hun finder ud af hvad der nu skal ske. 

Jeg blev meget overrasket over bogen, for trods det er nogle hårde emner der sådan set bliver taget op i bogen, så må jeg virkelig sige den er fyldt med kærlighed, familie og venskaber som gjorde bogen så meget mere fantastisk.
Leyla og Agnes er to personer der ud af til virker som to vidt forskellige personer, men inders inde viser det sig de er faktisk alligevel ret ens, hvilket også er til gavn for Leyla i hendes hårde periode.
Agnes prøver så godt at kunne hjælpe uden at vide helt hvordan og uden at mase sig på. Men Agnes har også sin hemmelighed hun ikke vil have andre skal kende til, som gør at hun har sin egen daglige kampe, men med tiden hjælper Leyla også så godt hun kan Agnes med at komme igennem det hele.

Leyla og Agnes er virkelig to personer jeg er kommet til at holde af igennem bogen, for hvor må jeg sige det var smukt at se to personer så forskellige lærer af hinanden og hjælpe hinanden så godt de nu kunne.
Jeg er hvert fald helt tilfreds med hvad denne bog viste sig at have og byde på.

Sproget i bogen er meget forståeligt og let at følge med i, jeg følte hvert fald inden problemer, og jeg synes virkelig de har været gode til at lave små ord forklaringer i bunden på siden hvis de nu har været et svensk ord man ikke lige kender til, hvilket er et stort plus i min bog.
Igennem bogen skiftes vi med at følge Agnes og Leyla, hvilket gjorde jeg synes vi fik et rigtig fint indblik i hvem begge personer er, og samtidig uden at den ene overstrålede den anden mere i løbet af bogen.
Dette er helt sikkert en bog jeg kan anbefale jer læsere at læse! Jeg nød hvert fald bogen rigtig meget!



Bogen er modtaget af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar